مقاله درس یادگیری دکتر ثمری گردآورنده رحیم منشادیان
مقاله درس یادگیری دکتر ثمری گردآورنده رحیم منشادیان
مقاله درس یادگیری
گردآورنده: رحیم منشادیان
استاد: جناب آقای دکتر ثمری
مقطع: ارشد روانشناسی
موضوع: تاثیر مهارتهای شناختی و فراشناختی بر یادگیری
مقدمه:
در مقاله درس یادگیری دکتر ثمری گردآورنده رحیم منشادیان بنا به روانشناسی خبرپردازی، یادگیری به جریان دریافت محرکهای محیطی به وسیله گیرنده های حسی، گذر این محرکها از حافظه کوتاه مدت و حسی، معنی دار شدن و نهایتا قرار گرفتن درحافظه بلند مدت است. از زمانهای گذشته مفهوم امروزی فراشناخت می دانستند مثلا سقراط می گوید: می دانید چرا به من داناترین مردمان می گویند؟ چون از میزان نادانی خود آگاهم.
هری هارلو (۱۹۴۹) به نقل از سیف ۳۱۳۱ اولین بار مفهوم یادگرفتن یادگیری را در یک آزمایش با میمون ها بکار برد در این آزمایش میمونها وادار می شدند تا مسائلی را حل کنند میمونها هرچه مسائل بیشتری را حل می کردند .در حل مسئله تواناتر می شدند .یعنی میمونها یاد می گرفتند که چگونه یادبگیرند.
همچنین تفکر صوری پیاژه آشکارا ماهیتی فراشناختی دارد چراکه مستلزم تفکر در باب گزاره ها ، فرضیه ها و احتمالات متصور است.
اصطلاح فراشناخت در مقاله درس یادگیری، نخستین بار توسط فلاول ۳۱۹۱ مطرح شد. وی قبلا اصطلاح فراحافظه را مطرح کرده بود. تدابیری که توسط روانشناسان ابداع شده با نام روشها یا مهارتهای یادگیری یا راهبردها یا استراتژیهای شناختی و فراشناختی نامگذاری شده اند.
این خبر توسط شهروند خبرنگار ارسال شده و صحت آن توسط پایگاه خبری خبریفا رد یا تائید نمی شود |