بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

نحوه باطل کردن معافیت پزشکی / چطور معافیت پزشکی را باطل کنیم ؟

 نحوه باطل کردن معافیت پزشکی - خبریفا

نحوه باطل کردن معافیت پزشکی

نحوه باطل کردن معافیت پزشکی ، ممکن است که برخی از مشولان و سربازانی که کارت معافیت پزشکی گرفته اند به دنبال راه حلی باشند که معافیت پزشکی خود را باطل کنند . با ما در سایت خبری فا همراه باشید تا نحوه باطل کردن معافیت پزشکی به صورت قانونی در سازمان نظام وظیفه عمومی را توضیح دهیم.

شرایط معافیت پزشکی نظام وظیفه:

شرایط معافیت پزشکی نظام وظیفه یکی از سوالات و ابهاماتی است که پیش روی داوطلبان و مشمولان متقاضی دریافت معافیت پزشکی قرار دارد . در ابتدا باید به این نکته بپردازیم که نوع بیماری افراد میتواند نوع معافیت را مشخص کند . برخی مشمولان بر اثر بیماری که دارند میتوانند کارت معافیت از خدمت سربازی دائم دریافت کنند . این درحالی است که برای بسیاری دیگر از بیماری ها حکم معافیت موقت و یا معافیت از رزم صادر میشود.

انواع معافیت پزشکی:

معافیت پزشکی بیماریهای چشم و عوارض بینایی
معافیت پزشکی بیماریهای عمومی
معافیت پزشکی جراحی مغز و اعصاب
معافیت پزشکی بیماریهای ریه و قفسه صدری
معافیت پزشکی بیماریهای فک و دهان و دندان
معافیت پزشکی گوش و حلق و بینی
معافیت پزشکی بیماریهای قلب و عروق
معافیت پزشکیبیماریهای غدد مترشحه و داخلی
معافیت پزشکی پوست و بافتهای زیر پوست
معافیت پزشکی داخلی مغز و اعصاب(نورولوژی)
معافیت پزشکی اعصاب و روان
معافیت پزشکیبیماریهای استخوان(اسکلت)
معافیت پزشکی شکم و دستگاه گوارش و جراحی عمومی
معافیت پزشکی خون وانکولوژی(بدخیمی ها)
معافیت پزشکی دستگاه ادراری و تناسلی
معافیت پزشکیروماتولوژی وبافت همبند
معافیت پزشکی بیماری های عفونی

چطور معافیت پزشکی را باطل کنیم ؟

آیا می شود کارت معافیت پزشکی را باطل کرد: در ادامه مطالب های گفته شده میپردازیم و توضیح خواهیم داد که شرایط و ابطال کارت معافیت پزشکی در سازمان نظام وظیفه نیز وجود دارد آیا این امکان وجود دارد.

عموما افرادی که کارت معافیت پزشکی دریافت می کنند و برای استخدام در برخی از ارگان ها و شرکت های دولتی و خصوصی بنابر نوع بیماری آنها، با مشکل مواجه می شوند.

برای مشمول شدن خدمت سربازی، یکسری شرایط و ضوابط وجود دارد. افراد به منظور خدمت سربازی و تکمیل پرونده خود، باید معاینات پزشکی لازم را انجام دهند.

در صورتی می‌تواند تقاضای ابطال کارت معافیت پزشکی را نماید که بیماری وی کاملا بهبود یافته و به تایید شورای ویژه ابطال کارت رسیده باشد.

سن متقاضی ابطال کارت برای مشمولین فوق دیپلم و پایین تر حداکثر ۳۰ سال ، لیسانس ۳۳ سال و مدرک فوق لیسانس ۳۶ سال و مشمولین دارای مدرک دکتری ۴۰ سال می باشد.

بسیاری از افرادی که به واسطه ناتوانی جسمی و یا دیگر عارضه ها در بدن خود از خدمت سربازی معاف شدند. این افراد در واقع کارت معافیت پزشکی را دریافت نموده اند. و اکنون به دنبال راهی هستند که از کارت معافیت پزشکی خلاص شوند. در واقع لازم است شرایط ابطال معافیت پزشکی را داشته باشند. در این مقاله قصد داریم  نحوه و شرایط ابطال کارت معافیت پزشکی را بررسی کنیم.

چرا کارت معافیت پزشکی را ابطال کنیم؟

بسیاری از مشمولان نظام وظیفه به دنبال راهی برای اخذ معافیت سربازی هستند. معافیت از خدمت سربازی راه های فراوانی دارد. یکی از راه های معافیت از خدمت سربازی داشتن بیماری یا عارضه در بدن است که موجب می شود فرد از خدمت سربازی معاف شود و در نهایت کارت معافیت پزشکی را دریافت کند. اما داشتن کارت معافیت پزشکی مشکلاتی را هم برای فرد در پی خواهد داشت. از این رو بسیاری ز دارندگان کارت معافیت پزشکی در تلاشند کارت معافیت پزشکی را باطل کنند.

معضلات معافیت پزشکی چیست؟

بر اساس قانون کسانی از خدمت سربازی معاف می شوند که توانایی جسمی نداشته باشند. افرادی که کارت معافیت پزشکی دارند با توجه به نوع بیماری ممکن است برای استخدام در برخی از سازمان ها با توجه به قوانین آن سازمان، دچار محدودیت شوند، و نتوانند به راحتی در نهادهای دولتی استخدام شوند. همچنین در صورت اقدام جهت  اخذ گواهینامه راهنمایی و رانندگی، در مراکز معاینات تخصصی راهنمایی و رانندگی جهت تایید صلاحیت ، معاینه پزشکی می شوند. حتی در بسیاری مواقع نمی توانند گواهی نامه دریافت کنند. حتی بسیار پیش آمده است برخی در مراسم خواستگاری به دلیل داشتن کارت معافیت پزشکی جواب رد شنیده اند.

آیا می توان کارت معافیت پزشکی را باطل کرد؟

با توجه به ابلاغیه ای که از سوی ستاد کل نیرو های مسلح صادر شده است، دارندگان کارت معافیت پزشکی سربازی می توانند کارت معافیت پزشکی خود را باطل کنند. ولی به شرط آن که بیماری و عارضه فرد کاملا بهبود پیدا کرده باشد. نا گفته نماند کسی که کارت معافیت پزشکی خود را باطل می کند نمی تواند از سایر معافیت های سربازی مانند: معافیت کفالت، معافیت موارد خاص، معافیت ایثارگری و … بهره مند شود و فقط باید به خدمت سربازی اعزام شود.

ابطال کارت معافیت پزشکی فقط در صورتی امکان پذیر است که فرد به خدمت سربازی اعزام شود

شرایط ابطال معافیت پزشکی

درخواست ابطال کارت معافیت پزشکی دارای شرایطی است. اگر فردی که کارت معافیت پزشکی دارد باید شرایطی را دارا باشد تا به درخواست ابطال معافیت پزشکی او رسیدگی شود. شرایط ابطال کارت معافیت پزشکی بدین شرح است:

  • بیماری بطور کامل در فرد برطرف شده باشد به نحوی که آمادگی لازم جهت اعزام به خدمت سربازی را داشته باشد
  • ابطال معافیت پزشکی دارای شرط سنی است. شرط سنی ابطال کارت معافیت پزشکی برای افراد با مدرک تحصیلی زیر دیپلم، دیپلم و فوق دیپلم حداکثر ۳۰ سال، لیسانس حداکثر۳۳ سال، کارشناسی ارشد حداکثر ۳۶ سال و دکتری حداکثر ۴۰ سال می باشد.

نحوه ابطال معافیت پزشکی

فرد متقاضی ابطال معافیت پزشکی باید در مرحله اول با مراجعه به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ فرم درخواست ابطال معافیت پزشکی را دریافت نماید. پس از تکمیل فرم و ارسال، درخواست فرد در شورای عالی پزشکی نظام وظیفه استان مربوطه بررسی می گردد. در صورتی که بهبودی کامل و سلامتی فرد در شورای عالی پزشکی تایید شود، پرونده در سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا مجدد بررسی می شود. در صورت تایید، کارت معافیت پزشکی فرد باطل می شود و بدون غیبت به خدمت سربازی اعزام می شود.

بیماری های معاف کننده سربازی

بر اساس آیین نامه پزشکی سازمان نظام وظیفه، مبتلا بودن به عارضه یا بیماری های زیر ممکن است منجر به معافیت پزشکی شود. این بیماری و عارضه ها در بخش های زیر دسته بندی شده اند. بدیهی است که هر بخش شامل تعدادی بیماری و عارضه می شود. با کلیک روی هر بخش به جزئیات مربوط به آن می روید.

ردیف نوع بیماری ردیف نوع بیماری
۱ شکم و دستگاه گوارش و جراحی عمومی ۲ بیماریهای استخوان (اسکلت)
۳ بیماری های عفونی ۴ ریه و قفسه صدری
۵ روماتولوژی و بافت همبند ۶ جراحی مغز و اعصاب
۷ قلب و عروق ۱۰ اعصاب و روان
۹ گوش، حلق و بینی ۱۰ داخلی مغز و اعصاب (نورولوژی)
۱۱ چشم و عوارض بینایی ۱۲ بیماری های عمومی
۱۳ دستگاه تناسلی و ادراری ۱۴ فک و دهان ودندان
۱۵ خون و انکولوژی ۱۶ پوست و بافتهای زیر پوست
۱۷ بیماریهای غدد مترشحه و داخلی    

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.