بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی / علت غیر فعال بودن پروازهای ترمینال سلام

ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی - خبریفا

ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی کجاست؟

ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی جدیدترین ترمینال فرودگاه امام است و اگر قصد سفر را داشته باشید، احتمالا گذرتان به این فرودگاه هم می افتد. که پس از ۱۰ سال در ۲۸ خرداد ۹۸ بازگشایی شد، با افتتاح این ترمینال با حضور آقای روحانی، رئیس جمهور و همچنین وزیر راه و شهرسازی ظرفیت فرودگاه امام به تعداد ۵ میلیون مسافر افزایش پیدا کرد ، ترمینال سلام یکی از مدرن ترین ترمینال های فرودگاهی در خاورمیانه است و امکانات بسیار زیادی دارد.

ویژگی ‌های متفاوت و اطلاعات کامل ترمینال سلام ‌فرودگاه امام خمینی

اکثر ما فرودگاه امام را به خاطر پروازهای خارجی می شناسیم. با این حال، گفته می شود قرار است بعضی پروازهای داخلی هم به این فرودگاه منتقل شوند. البته منظور این نیست که پروازهای مقاصد خاصی از مهرآباد به فرودگاه امام منتقل خواهند شد یا مثلا مسافران تور کیش، تور قشم یا تور مشهد از این به بعد باید به فرودگاه امام بروند.  بلکه فرودگاه امام به ویژه در ایام پیک سفرها، به صورت کمکی وارد سیستم پروازهای داخلی می شود. نام کامل ترمینال جدید فرودگاه امام ، ترمینال گالری سلام است که با همکاری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی و بنیاد مستضعفان در شهر فرودگاهی امام خمینی ساخت و راه اندازی شده است و همان طور که گفته شد ظرفیت جابجایی ۵ میلیون مسافر را در سال دارد ، جالب است بدانید که در ساخت این ترمینال هیچ دست خارجی در کار نبوده و از صفر تا صد ساخت آن را متخصصان داخلی طراحی انجام داده اند ، لازم به ذکر است ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی ، اولین ترمینال هوایی هوشمند ایران به شمار می رود.

طراحی منحصر به فرد ‌ترمینال گالری سلام ، این ترمینال را از دیگر ترمینال ‌های موجود در فرودگاه ‌های کشور متمایز ساخته است ، یکی از ویژگی های ترمینال سلام که یک پروژه ملی به حساب می آید این است که در این ترمینال از آثار هنری با معماری اسلامی – ایرانی بهره گیری شده و همین موضوع باعث متفاوت بودن این ترمینال از دیگر ترمینال های ایران شده است.

ویژگی ‌های متفاوت و اطلاعات کامل ترمینال - خبریفا

افزایش ۸۰ درصدی ظرفیت فرودگاه امام پس از بهره ‌برداری از ترمینال سلام

جالب است بدانید که این ترمینال طوری طراحی شده که بعد از افتتاح و بهره برداری از آن در شهر فرودگاهی امام خمینی ، ۸۰ درصد به ظرفیت فرودگاه بین المللی امام اضافه خواهد و بدین ترتیب افزایش تعداد پروازها و پذیرش مسافر در این فرودگاه امکان پذیر خواهد بود و این خبر بسیار خوبی برای صنعت گردشگری کشور است و باعث رشد و توسعه صنعت گردشگری می شود و حتما می دانید که این صنعت در اقتصاد کشور نقش بسیار مهمی را بازی می کند.

طراحی و ساخت ترمینال سلام طی یک طرح جامع صورت گرفته و این طرح به صورت مصوب در اختیار شهر فرودگاهی امام خمینی قرار دارد که بر اساس آن تا ۵ سال دیگر و بعد از این که ترمینال سلام به طور کامل به بهره برداری رسید و به اصلاح جا افتاد ، باید فاز اول ترمینال ایرانشهر به بهره برداری برسد ، خوب است بدانید که قرار است ظرفیت اعزام و پذیرش سالیانه این ترمینال ۲۵ میلیون مسافر باشد  ، به همین منظور ساخت ترمینال ایران شهر بعد از افتتاح ترمینال سلام ‌در دستور کار قرار گرفته ‌است.

تاریخچه طراحی ، ساخت و تامین مالی ترمینال سلام فرودگاه امام

‌همان طور که گفته شد ساخت ترمینال سلام در سال ۸۸ استارت خورد و در ابتدا قرار بود که این ترمینال تبدیل به یک ترمینال زیارتی شود و ۱۸ درصد از ساخت آن تا قبل از سال ۹۵ عملی شده بود ولی روند پروژه بسیار کند بود و دلیل آن هم کمبود منابع و اعتبارات عمرانی این پروژه بود.

به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۵ درخواستی را مبنی بر کمک مالی به بنیاد مستضعفان ارائه داد و این بنیاد هم در زمینه تامین منابع و احداث پروژه شروع به مشارکت با این وزارتخانه کرد ، پس از شروع مشارکت وزارت راه و بنیاد مستضعفان در این پروژه ، تصمیم بر این شد که بنیاد مستضعفان علاوه بر تامین کننده منابع ، در ساخت هم شرکت کند و بدین ترتیب در بهمن ماه ۹۵ شرکت ملی ساختمان که نماینده بنیاد مستضعفان بود برای احداث ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی ، نخستین قرار داد BLT در کشور را منعقد کرد ، طبق این قرارداد بنیاد مستضعفان مسئولیت طراحی ، ساخت و همچنین تامین منابع را بر عهده گرفت و قرار شد که اصل و سود این سرمایه ‌گذاری طی اقساطی ۸ ساله به این بنیاد بازپرداخت گردد.

‌‌لازم به ذکر است شهر فرودگاهی امام خمینی یک برنامه توسعه ۳۰ ساله در پیش گرفته است که هدف اصلی از طراحی و ساخت این ترمینال در جهت عمل به این برنامه توسعه می باشد ، به همین دلیل طراحی و ساخت ترمینال سلام بسیار خاص و منحصر به فرد است و ویژگی هایی دارد که همان طور که به آن ها اشاره کردیم ، این ترمینال را از دیگر ترمینال ها متمایز می کند و همان طور که گفته شد ساخت این ترمینال به رشد صنعت گردشگری کشور بسیار کمک خواهد کرد.

تاریخچه طراحی ، ساخت و تامین مالی - خبریفا

در مورد ترمینال سلام بیشتر بدانیم

اگر یادتان باشد، در ابتدای این مطلب گفتیم که اسم کامل ترمینال سلام در اصل «ترمینال گالری سلام» است. چرا گالری؟ دلیل این که از کلمه گالری در اسم این ترمینال استفاده شده این است که در جای جای آن، آثار هنری هنرمندان ایرانی به نمایش گذاشته شده‌ است.

یکی دیگر از مسائلی که به اهمیت ترمینال سلام اضافه می‌کند این است که خوشبختانه، در صفر تا صدِ ساخت آن، از متخصصین و کارشناسان ایرانی استفاده شده و همین اقدام خودش روحیه تازه‌ای به حمایت از کار و کارگر ایرانی می‌دهد. جدا از این روحیه، به کار گرفتن نیروی کار ایرانی در ساخت ترمینال باعث ایجاد موقعیت شغلی برای بیش از هزار نفر شد.

ترمینال سلام که به گفته مسئولین بیش از ۵۰ هزار متر مربع مساحت دارد، اولین ترمینال هوایی هوشمند در ایران است. در مراسم افتتاحیه ترمینال، رئیس جمهور هم حضور داشت و در این مورد سخنرانی کرد که آن را در ویدئوی زیر برای شما گذاشته‌ایم:

پروازهای ترمینال سلام

شاید این سوال برای شما به وجود آمده که چه پروازهایی در این ترمینال انجام می شود ، به گزارش برخی از خبرگزاری های داخلی ، برخی از پروازهای داخلی که باید بین ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح صورت گیرد به این ترمینال انتقال داده می شود چرا که در این ساعات پروازی در فرودگاه مهرآباد انجام نمی شود و این باعث ایجاد یک خلاء در تهران می شود و به همین دلیل در حال حاضر این ترمینال را به پروازهای داخلی اختصاص داده اند تا مسافران در هر ساعتی که می خواهند سفر و پرواز کنند ، لازم به ذکر است که این ترمینال تا پایان سال ۹۸ به بهره برداری کامل می رسد و ظرفیت پذیرش مسافر در فرودگاه امام را تا ۵۰ درصد افزایش می دهد.

ترمینال سلام و همچنین بهره برداری از ترمینال بزرگ ایرانشهر در ۵ سال آینده می تواند بستری مناسب جهت ارتقاء خدمات هوایی منطقه ای و بین ‌المللی و ملی ایجاد کند و هدف اصلی از طراحی و ساخت ترمینال سلام هم همین موضوع بوده است و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در این شهر به وجود می آید ، برای توسعه این منطقه بسترهای خوب و مناسبی را ممکن می سازد ، این ترمینال با هدف این که ایران رتبه نخست در جابجایی بار و رتبه دوم جابجایی مسافر را کسب کند طراحی و ساخته شده است و برای دستیابی به اهداف بالاتر طرح های بسیار خوب در دست است که باید کلید بخورند ، یکی از کارهایی که در اولویت امور وزارت راه قرار دارد ، ساماندهی و سازماندهی تاکسی های فرودگاه امام می باشد و الکترونیکی کردن خدمات تاکسی ‌های فرودگاه یکی از اموری است که به  زودی انجام می شود و مردم می توانند از خدمات آن ها به صورت الکترونیکی استفاده کنند.

به گفته مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی ، زیر ساخت‌ های مناسبی برای توسعه اقتصادی و ایجاد مراکز لجستیک با استفاده از حمل ونقل چند وجهی و بندر خشک با اجرای طرح جامع شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی فراهم شده و به زودی شاهد بازگشایی ساختمان منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در این فرودگاه بزرگ خواهیم بود.

لحظه‌هایی از این پرواز داخلی تهران-کیش از فرودگاه امام را می‌توانید در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

 غیر فعال بودن ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی

به گزارش مردمی از این ترمینال با توجه به غیر فعال بودنش و اینکه از زمان افتتاح تا کنون ده پروازم اینجا انجام نشده ولی حدود ۱۵۰ نفر پرسنل هر روز میان و سیستمهای برقی و سرمایشی که انرژی زیادی مصرف میکنه هم فعاله و این هدر رفت سرمایه و انرژی زیادیه و باید مسئولین در این رابطه کاری انجام دهند.

غیر فعال بودن ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی - خبریفا

سوالات متداول ترمینال سلام ‌فرودگاه امام خمینی

 

۱- ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره ) کجاست؟

ترمینال سلام یکی از مدرن ترین ترمینال های فرودگاهی در خاورمیانه است و امکانات بسیار زیادی دارد که در بخش جدیدی از فرودگاه امام خمینی راه اندازی شده است.

۲- چه پرواز هایی در ترمینال سلام  صورت می پذیرد؟

برخی از پرواز های داخلی که باید بین ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح صورت گیرد به این ترمینال انتقال داده می شود.

۳- ظرفیت ترمینال گالری سلام چقدر است؟

ترمینال سلام ۵۵ هزار متر مربع مساحت دارد و در ۳ طبقه ساخته شده است و همان طور که گفته شد در سال ۵ میلیون مسافر را می تواند جابجا کند.

 

 

این خبر توسط شهروند خبرنگار ارسال شده و صحت آن توسط پایگاه خبری خبریفا رد یا تائید نمی شود

جهت ارسال خبر از طریق لینک زیر اقدام نمایید

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.