بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

طرح سواد حرکتی سامانه پادا / اجرا اصلاح سبک زندگی دانش‌ آموزان ابتدایی

طرح سواد حرکتی سامانه پادا - خبریفا

طرح سواد حرکتی سامانه پادا

طرح سواد حرکتی سامانه پادا به دنبال شیوع بیماری کرونا و در پی آن تعطیلی مدارس و آموزش های حضوری، فعالیت جسمانی دانش آموزان به مقدار چشمگیری کاهش یافت. وزارت آموزش و پرورش در طرحی که اخیرا در سامانه پادا راه اندازی کرده، تا حدودی این کم تحرکی را جبران می کند. این طرح که ارزیابی سواد حرکتی نامیده شده، با هدف سنجش و شناسایی میزان سواد حرکتی و سطح سلامت دانش آموزان مقطع ابتدایی و همچنین بالا بردن سرانه فعالیت بدنی به مرحله اجرا رسیده است. برای انجام طرح مذکور که در واقع وضعیت سلامت جسمانی محصلان را می سنجد، بایستی به سایت پادا مراجعه نموده و نسبت به تکمیل آزمون ها و فرم های مربوطه اقدام نمایید.

آزمون طرح سواد حرکتی در سامانه پادا چیست؟

این آزمون به منظور ارزیابی و ارتقاء سطح سلامت دانش آموزان برگزار می شود. هدف طرح سواد حرکتی در سامانه پادا تشخیص و بررسی وضعیت جسمانی دانش آموزان کل کشور است. دستور اجرای این طرح توسط وزارت آموزش و پرورش صادر شده است و این فرآیند از طریق سامانه پادا قابل انجام است.

زمانی می توان نسبت به ارزیابی سواد حرکتی در سامانه پادا اقدام کرد که مراحل اجرای این طرح اولیه در مهر ماه ۱۴۰۰ به پایان رسیده باشد تا طرح ثانویه نیز در نیمه دوم سال تحصیلی جاری انجام پذیرد. سوالات ارزیابی سواد حرکتی در سامانه پادا شامل پرسش هایی درمورد مشخصات فردی، میزان تحرک و عدم تحرک دانش آموز، اجرای عملی حرکات ورزشی مثل حرکات تعادلی، استقامتی و… می باشد.

این سوالات در سامانه پادا به صورت یک فرم پرسشنامه است که اطلاعاتی نظیر مشخصات وزن، قد و … دانش آموز در آن درج می شود. علاوه براین یک فیلم آموزش حرکات ورزشی یا فایل تصویری از طریق شاد ارسال می شود که دانش آموزان حرکات ورزشی را تحت نظر والدین انجام می دهند. سپس والدین نتایج اجرای حرکات را در فرم درج می کنند و به دو شیوه زیر ارسال می نمایند:

  • روش اول ارسال سوالات ارزیابی سواد حرکتی، از طریق پنل کاربری سامانه پادا
  • روش دوم: دانلود و تکمیل فرم مذکور و ارسال برای مدیر مدرسه

زمان انجام ارزیابی سواد حرکتی در سامانه پادا

یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش، فراهم کردن فضایی امن برای سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان می باشد. به طور مثال آزمون سلامت روان همگام که در حیطه سلامت روانی محصلان کاربرد دارد، یکی از راه های شناسایی آرامش و سالم بودن روح و روان دانش آموزان طراحی و اجرا شد. اما در طرح اخیری که با عنوان طرح ارزیابی سواد حرکتی آغاز شده است، این بار بحث سلامت جسمانی و فعالیت بدنی دانش آموزان مطرح می باشد که فعلا آن را در دو طرح اولیه و ثانویه برای پایه های پایه های مختلف تحصیلی برنامه ریزی کرده اند.

زمان انجام طرح اولیه

در طرح اولیه ارتقای سواد حرکتی، نحوه انجام آزمون ها به صورت فیلم و فایل از طریق برنامه شاد در اختیار دانش آموزان، والدین آن ها و همچنین معلمان قرار می گیرد. دانش آموزان با راهنمایی و کمک اولیاء خود می بایست تمامی حرکات ورزشی را انجام دهند و زمان و نتایج آن ها را در سامانه پادا به ثبت برسانند. برای انجام ارزیابی اولیه باید طبق زمان بندی اعلام شده از طرف آموزش و پرورش، عمل کنید؛ یعنی از اوایل مهر ماه به مدت ۳۰ روز مهلت داشتید تا به سایت مذکور مراجعه کرده و نتایج حاصل شده را در کادرهای مربوطه درج نمایید.

زمان انجام طرح ثانویه

در ارزیابی ثانویه، آزمون هایی که به صورت فیلم و فایل در مرحله اول در اختیار دانش آموزان و خانواده های آن ها قرار گرفته است، دو مرتبه توسط آن ها و با نظارت والدین اجرا شده و کماکان می بایست نتایج آن ها را در سامانه پادا وارد کنید. ثبت رکوردها و پاسخ سوالات موجود در این سایت، اجباری است و همه دانش آموزان بایستی این طرح را به طور کامل انجام دهند. فرآیند طرح ثانویه در نیمه دوم سال تحصیلی آغاز شده و تا ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ نیز ادامه دارد.

دانلود فرم ارزیابی سواد حرکتی در سامانه پادا

همان طور که بیان شد، دانش آموزان ابتدایی می بایست با دریافت فیلم و فایل آموزش حرکات ورزشی نسبت به اجرای آن ها اقدام کرده و پس از آن با نظارت والدین بخش های مختلف فرم موجود در سامانه پادا را تکمیل نمایند. توجه داشته باشید که در صورت عدم دسترسی به سامانه مذکور می توانید فرم هایی که در انتهای فایل دستورالعمل قرار دارد، تکمیل نموده و آن را به مدیر مدرسه محل تحصیل دانش آموز تحویل دهید. در ادامه متن، فایل pdf فرم ها اعم از سوالات و آزمون ها را قرار داده ایم.

نحوه انجام ارزیابی سواد حرکتی در سامانه پادا

برای انجام طرح ارتقای سواد حرکتی، آموزگار و یا والدین بایستی ابتدا دستورالعمل آن را مطالعه نموده و تمامی سوالاتی که در انتهای فایل موجود است را با توجه به مشخصات دانش آموزان پاسخ دهند. توجه داشته باشید بیشتر سوالات این آزمون، مربوط به حرکات ورزشی است و نیاز به فعالیت بدنی دارد که باید توسط دانش آموز انجام شده و نتایج آن در سامانه پادا به ثبت برسد. در ادامه مقاله، نحوه انجام دادن این طرح را برای شما ذکر کرده ایم.

  • ابتدا وارد سامانه پادا به آدرس اینترنتی pada.medu.ir شده و گزینه “ارزیابی سواد حرکتی دانش آموز” را انتخاب نمایید.
  • با استفاده از کد دانش آموز که توسط مدیر مدرسه در اختیار شما قرار داده شده است کادر مربوطه را تکمیل نموده و سپس دکمه “جستجو” را بفشارید. البته دانش آموزانی که این کد را ندارند، می توانند با استفاده از کد ملی خود نیز وارد شوند.
  • پس از ورود به سامانه، در قسمت اول فرم ها یک رضایت نامه مشاهده می کنید که باید توسط والدین (پدر و یا مادر) تکمیل شود. پس از تکمیل آن، به سراغ درج پاسخ سوالات و رکوردهای ثبت شده، بروید.
  • در آخر، پس از پاسخ به تمامی سوالات و ثبت زمان ها بر روی عبارت “ثبت نهایی” کلیک کنید. در صورتی که تمامی مراحل به درستی انجام شود، پیام موفقیت آمیز بودن آن از طریق سایت به شما نمایش داده خواهد شد.

سوالات ارزیابی سواد حرکتی در سامانه پادا

در آزمون طرح ارزیابی سواد حرکتی باید پرسشنامه را با استفاده از مشخصاتی مثل قد و وزن دانش آموز تکمیل کنید. همچنین در فیلم ها و یا فایلی که در اختیارتان قرار داده شده است، تعدادی حرکت ورزشی قرار دارد که دانش آموزان باید با کمک و نظارت والدین و یا آموزگار خود، این حرکات را انجام داده و نتایج آن را یادداشت کنند.

سوالات ارزیابی سواد حرکتی
مشخصات هویتی سوالات آزمون ها
نام و نام خانوادگی تعداد روزهای حضور دانش آموز در مدرسه
  1. تعادل ایستا روی یک پا
  2. تعادل پویا
  3. لی لی در مسیر مستقیم و زیک زاک
  4. استقامت عضلانی (پلانک)
  5. مهارت دریافت و پرتاپ
  6. هماهنگی / توان
  7. استقامت قلبی تنفسی
سال تولد ۸ رقمی و بدون ممیز (مثلا: ۱۳۸۷۱۰۲۵) زمان انجام فعالیت بدنی شدید در یک هفته (دویدن حداقل ۱۰ دقیقه و یا سریع، دوچرخه سواری سریع و…)
استان و شهرستان محل سکونت زمان انجام فعالیت بدنی متوسط در یک هفته (دویدن آهسته حداقل ۱۰ دقیقه، دوچرخه سواری آرام و…)
منطقه زمان راه رفتن در هر روز یک هفته
دوره و پایه تحصیلی زمان انجام کارای بی تحرک (یکجا نشستن مثل تماشای تلویزیون و یا انجام تکالیف و…)
قد و وزن ثبت زمان خوابیدن
تاریخ ارزیابی میزان خواب دانش آموز در یک شبانه روز

 

لازم به توضیح است که هر کدام از قسمت های آزمون که در جدول فوق قرار دارد، دارای بخش های متعددی می باشد که در فایل مکتوب موجود در سامانه، دستورالعمل هر یک در مقابل آن نوشته شده و یا در فیلم ها چگونگی انجام آن ها شرح داده شده است.

سوالات متداول

۱- منظور از ارزیابی سواد حرکتی در سامانه پادا چیست؟

در راستای ارتقای سطح سلامت و شناسایی وضعیت جسمانی دانش آموزان، این طرح توسط وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شده است که فرآیند آن از طریق سامانه پادا قابل انجام می باشد.

۲- چه زمانی می توان نسبت به ارزیابی سواد حرکتی در سامانه پادا اقدام کرد؟

فرآیند طرح اولیه در مهر ماه به اتمام رسیده و طرح ثانویه نیز در نیمه دوم سال تحصیلی جاری انجام می پذیرد.

۳- ارزیابی سواد حرکتی در سامانه پادا را چه سوالاتی تشکیل می دهند؟

پرسش های از قبیل مشخصات فردی، میزان تحرک و عدم تحرک و همچنین انجام آزمون هایی مثل تعادل، استقامت و… از جمله سوالاتی هستند که از این طریق مطرح می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.