بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

طرح شهاب مدارس چیست ؟ + دانلود فرم و راهنمای طرح شهاب مدارس

طرح شهاب مدارس چیست

طرح شهاب مدارس چیست ؟

طرح شهاب مدارس چیست ؟ طرح ملی شهاب استعدادهای درخشان مدارس در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱، اجرا می شود. در این مقاله می پردازیم که طرح شهاب چیست و چه اهدافی دارد.

احتمالا این سوال برای شما ایجاد شده است که طرح شهاب چیست و آیا من هم می توانم از این طرح استفاده کنم؟ طرح شهاب مخفف (شناسایی- هدایت- استعداد- برتر) است:

طرح شهاب چیست؟

ش⬅️شناسایی
ه ⬅️هدایت
ا ⬅️استعداد های
ب⬅️برتر

«شناسایی و هدایت استعدادهای برتر» (شهاب) که مهم‌ترین طرح شناسایی مستعدان در عرصه آموزش عمومی است، که در سال ۸۶ به تصویب هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان رسیده است.

اهداف طرح شهاب:

شناسایی و هدایت آموزشی، تربیتی و معنوی مستعدان از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه با سازوکار مناسب است تا هویت دینی و ملی افراد تقویت شده و احساس مسئولیت نسبت به ایفای نقش سازنده در کشور برای آنان حاصل شود.

کارگروه شهاب

تشکیل کارگروه طرح درمدرسه

گام اول پس از دریافت شیوه نامه طرح
وتوجیه همکاران وتبیین وتشریح اهداف طرح است.
اعضای کار گره اجرایی طرح ملی شهاب در مدرسه

  1. مدیر مدرسه(رییس کارگروه)
  2. معاونین آموزشی و پرورشی مدرسه
  3. انتخاب یک نفراز معاونین توسط مدیربعنوان دبیرکارگروه
  4. آموزگاران مجری طرح(چهارم-پنجم-ششم)

طرح شهاب در مدارس چگونه است؟

طرح شهاب در مدارس به استعدادیابی دانش آموزان مدارس کل کشور می پردازد. وظیفه این طرح شناسایی دانش آموزان مستعد و هوشمند است.

حوزه های شناسایی استعدادهای دانش آموزان در طرح ملی شهاب :

شناسایی استعدادها در هشت حوزه استعداد کلامی، ریاضی، هنری، فضایی، حرکتی، اجتماعی، علوم‌تجربی و فرهنگ دینی توسط آموزگار پایه مربوطه تکمیل و به مدیر مدرسه ارائه می‌شود و برای هدایت عمومی دانش‎آموزان و اولیای آن‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد و گزارش تحلیلی آماری از طرف مدرسه به اداره ارسال می‌شود. هم‌چنین همه مستندات در پرونده سوابق تحصیلی فرد به صورت منظم بایگانی و نگه‌داری می‌شود.

پس ضرورت دارد همکاران برای هر دانش آموز پوشه ای به این منظور در مدرسه در نظر بگیرند.

این روزها حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه و همچنین اجرایی شدن طرح شهاب به یکی از موضوعات داغ تبدیل شده است و ابهامات فراوانی برای دانش آموزان و اولیای آن ها بوجود آمده که اصلا طرح شهاب چیست؟ و از این پس نحوه ی پذیرش مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان به چه شکل خواهد بود؟ به همین جهت تصمیم گرفتیم در این مقاله به طرح شهاب و طرح جایگزین مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان ( سمپاد ) بپردازیم. شهاب در واقع مخفف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر می باشد که آموزش و پرورش تصمیم دارد با اجرایی کردن این طرح گامی در راستای شناسایی استعدادهای مختلف دانش آموزان بردارد چرا که معتقد است برگزاری آزمون تنها شناساگر استعداد ذهنی دانش آموزان است در صورتی که شناسایی استعداد می بایست در همه ی زمینه ها انجام گیرد که در ادامه مطلب به تفضیل به توضیح این طرح خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید که آزمون تیزهوشان تنها از مقطع ششم به هفتم حذف شده، آزمون تیزهوشان در مقطع نهم به دهم همچنان به قوت خود باقیست.

طرح شهاب مدارس چیست؟!

طرح شهاب از چند سال پیش توسط آموزش و پرورش پیشنهاد و تصویب شد. در ابتدا در برخی استان ها به طور آزمایشی اجرا شد و در سال جاری با اعلام ممنوعیت برگزاری هرگونه آزمون در دوره ی ابتدایی توسط وزیر آموزش و پرورش، اجرایی شدن طرح شهاب در مدارس قوت گرفت. البته باید به این موضوع اشاره کرد که هر زمان مصوبه مربوط به حذف آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در پایه ششم ابتدایی از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شود، مقدمات کار برای شناسایی دانش‌آموزان تیزهوش از راه های دیگر غیر از آزمون ورودی مدارس برتر ( نمونه دولتی و تیزهوشان ) آغاز می‌شود و یکی از این راهکارها، اجرای دقیق طرح شهاب است. دلیل اجرای طرح شهاب، شناسایی استعداد بالقوه دانش آموزان است چرا که آزمون های تیزهوشان و نمونه دولتی تنها هوش ذهنی دانش آموز را می سنجد و از آن جا که دانش آموزان زیادی علاقمند به تحصیل در اینگونه مدارس هستند بنابراین فرصت برای سودجویی برخی افراد و موسسه ها فراهم می شود که با گرفتن مبالغ زیاد از دانش آموزان به آن ها وعده ی قبولی در این مدارس را می دهند. و یکی از مهمترین دلایل حذف آزمون های تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه اول متوسطه دور کردن استرس از دانش آموزان است چرا که نحوه ارزیابی دانش آموزان در امتحانات دوره ی ابتدایی به صورت توصیفی می باشد و این با برگزاری آزمون پس از اتمام دوره ی ابتدایی مغایرت دارد چرا که دانش آموزی که شش سال به صورت توصیفی مورد ارزیابی قرار می گیرد و یکدفعه در معرض چنین آزمون سختی قرار می گیرد دچار استرس و مشکلات روحی می شود. بنابراین آموزش و پرورش با حذف این آزمون ها از پایه متوسطه اول قصد دارد روحیه شاد و بانشاط دانش آموزان را حفظ کند و عدالت آموزشی را به اجرا درآورد چرا که معتقدند تنوع مدارس دور از عدالت آموزشی است و در دوران ابتدایی و متوسطه اول، بیشتر از آموزش می بایست به تربیت دانش آموزان اهمیت داد. شناسایی دانش آموزان برتر در زمینه های مختلف نیز بوسیله ی طرح شهاب انجام خواهد شد. در ادامه به نحوه ی اجرای طرح شهاب خواهیم پرداخت.

نحوه ی اجرای طرح شهاب در مدارس

اجرای این طرح و در واقع شناسایی استعداد دانش آموزان به عهده ی معلمان و در کنار آن ها به عهده ی معاونان و مدیر مدرسه خواهد بود. آموزش های لازم جهت نحوه ی شناسایی استعداد دانش آموزان نیز به معلمان آموزش داده خواهد شد. به این ترتیب اجرای طرح شهاب ( شناسایی و هدایت استعدادهای برتر ) بیشتر توسط معلمان انجام خواهد شد و دانش آموزان دارای استعدادهای گوناگون شناسایی و متناسب با استعدادشان در همان مدارس تحصیل و هدایت خواهند شد. جهت اجرای این طرح اموزش و پرورش تاکنون چندین قرار داد با دستگاه های مختلف از جمله خانه ریاضیات، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری و بنیاد ملی نخبگان تنظیم کرده است.

طرح جایگزین نمونه دولتی و تیزهوشان ششم

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، طبق تصمیم آموزش و پرورش برگزاری هر گونه آزمون در دوران ابتدایی ممنوع شده است و از طرفی قرار است به جای کشف استعداد داوطلبان از طریق آزمون، کشف استعداد از طریق طرح شهاب انجام شود. لازم به ذکر است که چون برگزاری آزمون ممنوع شده بنابراین مدارس تیزهوشان و نمونه در دوره ی اول متوسطه پذیرش نخواهند داشت و دانش آموزان در همان مدارس عادی تحصیل خواهند کرد. به گفته مسئولان آموزش و پرورش سه سال آینده، دیگر در دوره متوسطه اول مدرسه تیزهوشان نخواهیم داشت. البته لازم به ذکر است که آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان برای دوره ی دوم متوسطه ( نهم به دهم ) برقرار است و فقط آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان ششم به هفتم حذف شده است.

جهت ورود به سایت طرح شهاب مدارس از طریق لینک زیر اقدام نمایید و جهت راهنمای طرح شهاب مدارس فایل زیر را مشاهده نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.