بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ تصویب شد / علت حذف دروس عمومی و اعتراضات

حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ تصویب شد

حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ تصویب شد

حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ سنجش تصویب شد. گروهی از داوطلبان نسبت به این تصمیم گیری اعتراض به حذف دروس عمومی از کنکور را ابراز نموده اند. سوالی که مطرح شده این است که آیا امکان لغو این قانون وجود دارد؟ در ادامه از تمام جزئیات مربوط به موارد زیر مطلع می شوید:

  1. علت حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲
  2. تاثیر معدل دروس عمومی متوسطه دوم در کنکور ۱۴۰۲
  3. تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲
  4. برگزاری دو کنکور در سال ۱۴۰۲
  5. تغییرات کنکور ۱۴۰۲
  6. مخالفت با طرح کنکور ۱۴۰۲ و اعتراض به حذف دروس عمومی از کنکور

داوطلبان توجه داشته باشند کنکور ۱۴۰۱ آخرین کنکور با سوالات دروس عمومی است.

حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲

خبر حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ سازمان سنجش تصویب شد. مطابق مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی پس از پایان متوسطه» که در جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد، حذف سوالات عمومی کنکور به تصویب رسید!

  • قرار شد که از سال ۱۴۰۲ کنکور دو بار در سال برگزار شود.
  • مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی مدعی هستند که بیش از ۲ سال به صورت مستمر روی این موضوع کار شده است و چند سالی هم می‌شود که ستاد نقشه جامع علمی کشور روی این طرح کار می‌کند.
  • بر همین اساس قرار است که از سال ۱۴۰۲ تاثیر امتحانات نهایی پایه دوازدهم به صورت ۶۰ درصد قطعی در کنکور سراسری لحاظ شود، اما در سال ۱۴۰۱ این تاثیر ۴۰ درصد خواهد بود در این آزمون موارد زیر تاثیرگذار خواهند بود.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲

تااثیر سوابق تحصیلی در کنکور شامل سابقه تحصیلی نمرات دروس عمومی و تخصصی سال آخر مدرسه یا همان پیش دانشگاهی است که از طرف وزارت آموزش و پرورش به صورت همگانی از تمام دانشجویان سراسر کشور گرفته می‌شود و سطح سوالات آن به صورت استاندارد و کیفی خواهد بود.

کنکور ۱۴۰۲ بدون سوال عمومی چگونه است؟

کنکور سراسری ۱۴۰۲ بدون سوالات عمومی برگزار می شود و سوالات کنکور از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی ۳ سال آخر مدرسه در هر کدام از گروه آموزشی طراحی می شود و سازمان سنجش سوالات آن را از کتب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش انتخاب می‌کند.

نحوه سنجش داوطلبان در کنکور ۱۴۰۲

در سنجش داوطلبان کنکوری، فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به موسسه مورد نیاز است به صورت «نمره کل سابقه تحصیلی» و «نمره کل آزمون اختصاصی» تحقق می‌یابد.

نحوه پذیرش داوطلبان کنکور ۱۴۰۲

پذیرش هم به معنای گزینش داوطلبان برای ورود به موسسه‌های مورد نیاز در رشته‌های پرمتقاضی است که از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود.

نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد و موسسات غیر انتفاعی

نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد و تمام موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی (غیر انتفاعی) که تحت نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و دارای مجوز پذیرش دانشجو از می باشند از طریق کنکور بدون سوالات عمومی خواهد بود.

  • گفتنی است که میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در گروه‌های آموزشی علوم ریاضی، علوم انسانی، علوم تجربی، زبان و هنر نمره‌کل آزمون اختصاصی داوطلبان کنکوری را تشکیل می‌دهند که اجرای آن از سال ۱۴۰۲ به بعد است.
  • طبق اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر کدام از گروه¬های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان از سوی شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین می‌شود و هر سه سال قابل بازنگری است و حداقل دوسال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود و زیرگروه ها برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی حذف می شود.
  • مطابق تبصره ۲ سازمان سنجش این اختیار را دارد که برای برخی از رشته‌های خاص مانند تربیت بدنی یا رشته‌های هنر علاوه بر آزمون اختصاصی به برگزاری آزمون عملی یا تشریحی بپردازد.
  • پذیرش در رشته محل¬هایی که پرمتقاضی نیستند مطابق سوابق تحصیلی و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام خواهد شد و در رشته محل های پرمتقاضی هم با اعمال نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمره‌کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی خواهد بود.
  • سهم نمره کل سابقه تحصیلی کنکور سراسری برای پذیرش دانشجو در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با توجه به سابقه تحصیلی موجود ۴۰ درصد با تأثیر مثبت است و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ تاثیر آن به صورت ۶۰ درصد قطعی در نمره کل نهایی اختصاص می‌یابد و ۴۰ درصد باقی مانده آن سهم خود آزمون را تشکیل می‌دهد.
  • مطابق ماده ۴ وزارت آموزش و پرورش بایستی سوابق تحصیلی کامل دانش آموزان را ایجاد کند تا از سال ۱۴۰۲ تمام داوطلبان برای پذیرش در دانشگاه‌ها دارای سابقه تحصیلی باشند.
  • از سال ۱۴۰۴ به بعد هم تمام داوطلبان در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در گروه آزمایشی متناسب با نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش باشند.
  • ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور وظیفه دارد که نسبت به بررسی و ساماندهی سیاست‌های حاکم بر سهمیه‌های پذیرش دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی طی حداکثر شش ماه اقدام کرده و سیاست‌های پیشنهادی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.

علت حذف دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۲ چیست؟

ابراهیم سوزنچی معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی علت حذف دروس عمومی کنکور ۱۴۰۲ را شرح داد:

  • وی با بیان اینکه بر اساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور از سال ۱۴۰۲ فقط شامل دروس تخصصی است و دروس عمومی حذف خواهد شد افزود: با این کار سوالات تخصصی می‌تواند عمیق ترطرح شود؛ چرا که با حذف سوالات دروس عموم مدت زمان پاسخگویی به سوالات تخصصی افزایش می‌باید.
  • او گفت: کنکور قابل حذف شدن نیست، زیرا بیش از یک میلیون متقاضی برای حدود ۸۰ هزار صندلی دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خوب دانشگاه آزاد وجود دارد.
  • معاون سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با اجرای این طرح بخش زیادی از مافیای کنکور حذف می‌شود و سوالات کنکور و آموزش و پرورش به سمت استاندارد شدن حرکت خواهد کرد.
  • اما و اگر‌هایی درباره برگزاری کنکور از سال ۱۴۰۲ وجود دارد و انتقاداتی هم نسبت به ناقص بودن این مصوبه از سوی مجلس مطرح شده است که باشگاه خبرنگاران جوان این موضوع را از شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کرد.

دو مرحله‌ای شدن کنکور از سال ۱۴۰۲ تصویب شد

به دنبال حذف دروس عمومی از کنکور، گفتنی است که دو مرحله ای شدن کنکور ۱۴۰۲ نیز تصویب شده است. منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در این خصوص شرح داد:

  • درباره اظهار نظرات مجلس در زمینه ناقص بودن مصوبه دو مرحله‌ای شدن کنکور ، لازم به ذکر است که دو مرحله‌ای شدن برگزاری کنکور از سال ۱۴۰۲ به صورت قطعی اجرایی خواهد شد.
  • او افزود: هرگونه آئین نامه و کمبودی در مصوبه دو مرحله‌ای شدن کنکور از سال ۱۴۰۲ وجود دارد باید از سوی شورای سنجش و پذیرش اعلام شود تا شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را بررسی کنند چرا که نقش ما نوشتن ریز آئین نامه نیست.
  • کبگانیان تصریح کرد: شورای سنجش و پذیرش این اختیار را دارد که اگر مشکلی در زمینه دو مرحله‌ای شدن کنکور وجود داشته باشد برخی از آن را مصوب کند و اگر هم ما در این زمینه وظیفه‌ای داشته باشیم بلافاصله برای اصلاح در دستور کار قرار خواهیم داد.
  • قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: مصوبه دو مرحله‌ای شدن کنکور از سال ۱۴۰۲ قطعی است و باید اجرایی شود و افراد نباید کاری کنند که دستگاه‌های اجرایی به سازمان بازرسی کل کشور ورود پیدا کنند؛ چرا که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجراست.

اعتراض به حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲

مخالفت با طرح کنکور ۱۴۰۲ و اعتراض به حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ در گوشه کنار فضای مجازی وجود دارد، اما آیا این اعتراضات نتیجه ای خواهد داشت. قانون حذف دروس عمومی و برگزاری دو کنکور مجزا در سال ۱۴۰۲ تصویب شده است.

1 نظر
  1. مقدم می گوید

    لطفاعمومی ها رو حذف کنید بخدا مافیا بازی شده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.