بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

فقط ۱۹ درصد قوانین حمایت از خانواده‌های شهدا و ایثارگران اجرایی شده است

فقط ۱۹ درصد قوانین حمایت از خانواده‌های شهدا و ایثارگران اجرایی شده است

فقط ۱۹ درصد قوانین حمایت از خانواده‌های شهدا و ایثارگران اجرایی شده است

فقط ۱۹ درصد قوانین حمایت از خانواده‌های شهدا و ایثارگران اجرایی شده است به گزارش خبریفا به نقل از ایثار، دکتر سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: قوانین زیادی در حمایت از خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران وجود دارد که متأسفانه به صورت کامل محقق نشده است. ۱۹ درصد قوانینی که بار مالی دارد تاکنون به صورت کامل اجرا شده است. سایر قوانین یا اصلاً اجرا نشده‌اند یا آیین‌نامه آن نوشته نشده و یا ناقص اجرا شده‌اند به این معنا که در سال‌هایی انجام شده و در سال‌هایی انجام نشده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بخشی از هزینه بلیط هواپیما و قطار خانواده معظم شهدا و ایثارگران در سال‌هایی که بنیاد شهید و امور ایثارگران دارای منابع مالی بوده پرداخت شده و پس از آن قطع شده است و این عدم پرداخت باعث شده در حال حاضر بنیاد شهید و امور ایثارگران ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بیمه‌ها، دانشگاه‌ها و برای شهریه ایثارگران به مراکز مختلف بدهکار باشد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بین قوانینی که در حوزه ایثارگران مصوب شده و مواردی که اجرایی شده است تفاوت وجود دارد، گفت: در حوزه استخدامی‌ها متوسط سهمیه استخدام ایثارگران سرجمع ۳۰ درصد بوده ولی هم‌اکنون در لیست اعضای ایثارگر کارکنان دولت کمتر از ۱۰ درصد ایثارگران حضور دارند، پس مشخص است که در تمام این سال‌ها که مطابق قوانین باید ۳۰ درصد استخدام‌ها از میان ایثارگران باشند قانون اجرا نشده است.

قاضی زاده هاشمی درباره موضوع اشتغال ایثارگران، گفت: موضوع اشتغال مشکل همگانی است و دولت یک برنامه جدی اشتغال دارد و ما سبد ایثارگران را همان برنامه اشتغال دولت قرار داده‌ایم و هر جا شغلی تولید می‌شود ۱۰ درصد آن متعلق به ایثارگران است یعنی برنامه‌ای که اکنون شورای عالی اشتغال و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می‌کنند، عمومیت دارد و براساس مهارت‌ها، توانایی‌ها و آموزش‌هایی که می‌بینند مسئله اشتغال عزیزان حل می‌شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره درمان ایثارگران نیز گفت: ما از طریق بیمه‌های تکمیلی، خدمات درمانی را دنبال می‌کنیم البته بنیاد شهید و امور ایثارگران چند واحد ارائه کننده خدمات درمانی دارد اما عمده خدمات بنیاد از طریق بیمه‌های تکمیلی است. بیمه‌های تکمیلی در مورد ایثارگران توانایی پرداخت مفید را نداشتند زیرا همیشه منابع آنها از مصارفشان کمتر بود به عنوان مثال سال ۱۴۰۰ که مصارف آنها بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بود پولی که در بودجه برای آنها پیش‌بینی شده بود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

وی افزود: مسلما بنگاهی که نمی‌تواند هزینه‌های خود را پرداخت کند، خدمات خود را کاهش می‌دهد و این موضوع موجب نارضایتی ایثارگران شده بود. با کمک و لطفی که مجلس و دولت انجام دادند سرانه هر ایثارگر برای بیمه تکمیلی از ۱۶۷ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ به ۳۵۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت البته اینگونه نیست که این ۳۵۰ هزار تومان بتواند همه هزینه‌ها را پوشش بدهد به خصوص اگر یارانه دارو به ما داده نشود. اخیرا اعلام شد که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نامه‌ای خدمت رئیس جمهور نوشته‌اند که با آزادسازی قیمت‌ها به‌خصوص ایثارگران، جانبازان اعصاب و روان و جانبازان شیمیایی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند و عمدتاً داروهای آنها وارداتی هستند، دچار مشکل می‌شوند.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت پیش‌بینی‌های لازم در مورد یارانه داروی جانبازان ادامه داد:  بر اساس محاسبات صورت گرفته از محل آزادسازی یارانه دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو باید به بنیاد کمک شود. البته من مبلغ دقیق آن را نمی‌دانم اما با احتساب ارز ۴۲۰۰ تومانی، سرانه‌ای را که ما پیش‌بینی کرده‌ایم پوشش پیدا می‌کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: متأسفانه اینگونه است که ما ابتدا بودجه را می‌بینیم و بعد از اینکه سقف اعتبارات بسته می‌شود حداقل دستمزد قانون کار و تعرفه پزشکی تعیین می‌شود. متوسط  در این بخش ۱۰ درصد رشد پیش بینی شد اما تعرفه پزشکی ۲۰ درصد رشد پیدا کرد یا اینکه حداقل دستمزدها مطابق قانون کار حدود ۵۵ درصد رشد کرد. اینها مازاد بر اعتبار می‌شوند و ما را در اجرای درست قوانین دچار اشکال می‌کند.

در زیر گزارش ویدئویی را مشاهده نمایید

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.