بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

بررسی خدمات شبکه کامپیوتری / امنیت، پشتیبانی و مدیریت شبکه

بررسی خدمات شبکه کامپیوتری

بررسی خدمات شبکه کامپیوتری

خدمات شبکه به مجموعه ای از خدمات و سرویس هایی گفته می شود که توسط شرکت ها و موسسات فعال در این زمینه به کاربران ارائه می شود. خدمات شبکه می توانند خدمات خاصی را ارائه دهند و یا برای ذخیره سازی اطلاعات خاص و یا برای ارتباط بین دو یا چندین کاربر از آنها استفاده شود. 

 خدمات شبکه بسته به بزرگی و موارد استفاده بر روی یک و یا چند سرور نصب می شوند و به کاربران، مدیران و سرویس های دیگر ارائه می گردد.

شبکه کامپیوتری چیست؟

به ارتباط بین دو یا چندین سیستم با یکدیگر جهت انتقال داده بین سیستم ها که از طریق کابل یا بدون کابل متصل می باشند را شبکه کامپیوتری گویند. هدف خدمات شبکه کامپیوتری استفاده از منابع به صورت مشترک می باشد. با این عمل سرعت انتقال داده ها افزایش یافته و دیگر نیاز نیست از فلش و دیسک استفاده کنید.

نگاهی به تاریخچه شبکه کامپیوتری

هنگام رقابت تسلیحاتی بین دو ابر قدرت یعنی شوروی و آمریکا ، وزارت دفاع آمریکا  پروژه آرپا را تاسیس کرد و هدف این پروژه اتصال کامپیوترها از راه دور بود. که در اواخر سال ۱۹۶۰ اولین شبکه کامپیوتری بین چهار سیستم رایانه ای راه اندازی شد، که در آن سال ها جزء پروژه های خیلی محرمانه بود، تا این که در سال ۱۹۲۷ به عموم معرفی شد. در سال ۱۹۲۷ اولین نامه الکترونیکی از طریق شبکه از یک سیستم به سیستم دیگر انتقال یافت، تا اینکه با پیشرفت شبکه و تحولات زیاد در این زمینه آرپانت به اینترنت تبدیل شد.

خدمات شبکه کامپیوتری از امنیت بالایی برخوردار است، چرا که می توان از اطلاعات موجود پشتیبان گرفت که در صورت خرابی یکی از شبکه ها از نسخه پشتیبان گرفته شده استفاده کرد.

انواع شبکه

به طور کلی شبکه به دو نوع LAN و WAN تقسیم می شود.

 شبکه LAN به معنی Local Area Network است که به شبکه محلی نیز معروف است. این شبکه ها محدوده کوچکی را پوشش می دهند مانند یک اتاق یا یک دفتر و یا ساختمان و ارتباطات پر سرعت بین کاربران و تجهیزات شبکه وجود دارد. 

مهمترین و اصلی ترین عنصر این نوع شبکه ها سوئیچ می باشد و وظیفه آن سوئیچ کردن بسته های داده می باشد.

شبکه WAN که حروف اختصاری برای Wide Area Network می باشد دارای پوشش وسیع تری مانند یک شهر یا کشور می باشد و چند شبکه محلی را به هم متصل می کند. در شبکه های WAN مهم ترین عنصر روتر ها می باشند که بخش های مختلف شبکه ها را به هم وصل می کند و بین شبکه های مختلف مسیر یابی می کند.

بررسی خدمات شبکه کامپیوتری

 خدماتی که در حوزه های شبکه های کامپیوتری ارائه می شود بسیار مختلف و متنوع می باشد و به طور کلی شامل دسته های زیر است:

  • مشاوره و ارائه راه کار های تخصصی شبکه
  • خدمات نصب و راه اندازی شبکه
  • خدمات زیر ساخت شبکه
  • پشتیبانی شبکه های کامپیوتری

 نصب و راه اندازی شبکه

 نصب و راه اندازی شبکه

یکی از خدماتی که توسط برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات و سرویس های شبکه انجام می شود نصب و راه اندازی و پیاده سازی شبکه های کامپیوتری است، که معمولا شرکت ها و سازمان ها قبل از شروع راه اندازی شبکه نیاز به خدمات مشاوره شبکه دارند، این سوال برایشان پیش میاید که چه نوع شبکه برای من مناسب است. شرکت های مختلفی در این زمینه وجود دارد که یکی از شرکت های معتبر در این زمینه شرکت تیما شبکه می باشد.

پس از اینکه متوجه شدند که چه نوع شبکه ای مورد نیازشان است سپس نیاز به خدمات طراحی شبکه دارند که تا بر اساس نیاز خود شبکه طراحی و اجرا شود که این هم باید از طریق شرکت های معتبر انجام شود.

 مدیریت و پشتیبانی شبکه

 مدیریت و پشتیبانی شبکه

پس از نصب و راه اندازی نیاز به پشتیبانی شبکه تهیه مستندات و رفع مشکلات موجود و نگهداری از شبکه دارید که باید به طور دوره ای بررسی و سرویس شوند. سرویس های دوره ای باعث جلوگیری از خرابی ها و قطعی های بی موقع می شود. شپتیبانی شبکه نیز باید توسط متخصصین و شرکت های معتبر انجام شود.

 حفظ و نگهداری شبکه

حفظ و نگهداری شبکه از مهم ترین خدمات شبکه های کامپیوتری است. این کار به شما اطمینان می دهد که شبکه آی تی شما در برابر طیف وسیعی از مشکلات احتمالی به درستی محافظت می شود.

 خدمات امنیت شبکه

امنیت شبکه یکی از مهم ترین بخش های خدمات شبکه است که به منظور جلوگیری از نفوذ غیر قانونی به شبکه و دستیابی به اطلاعات سازمان و یا شرکت انجام می شود. هر چقدر که یک مجموعه بزرگتر و وسیع تر باشد بحث امنیت آن جدی تر می شود. از دست رفت اطلاعات می تواند باعث وارد شدن آسیب های جدی به اعتبار و مجموعه شما شود و ضرر های مالی زیادی را متحمل شوید.

 تجهیزات شبکه

تجهیزات شبکه و سرور برای ایجاد ارتباط به دستگاه های موجود در یک شبکه خدمات کامپیوتری استفاده می شوند. پیشرفت تکنولوژی و ادغام شبکه های کامپیوتری مبتنی بر IP باعث شده است تجهیزات شبکه و سرور توسط مدیران شبکه و افراد بسیار مورد توجه قرار بگیرد. 

 تجهیزات سخت افزاری شبکه شامل دو دسته تجهیزات اکتیو و پسیو می باشد. تجهیزات اکتیو شامل دستگاه هایی مانند سوئیچ شبکه ، روتر و ذخیره ساز تحت شبکه NAS می باشد.

 ارتباط خدمات شبکه با کسب و کارهای امروزی

 مزایای استفاده از این خدمات شامل بهبود سرعت عمل در کار، بالا بردن راند مان کاری ، جلوگیری از اتلاف وقت کارکنان و کارمندان ، داشتن گزارشات متعدد ، صرفه جویی در هزینه، تعریف پالیسی و سطوح کاری ، امنیت و در دسترس بودن اطلاعات و … می باشد.

 سخن پایانی

بررسی خدمات شبکه کامپیوتری مجموعه فعالیت ها و خدماتی که شامل نصب و راه اندازی، استفاده و بهره برداری، رفع عیب مدیریت زیر ساخت فناوری اطلاعات و شبکه یک مجموعه می شود، می باشند. شبکه های کامپیوتری در تمامی حوزه های کسب و کار و سازمان های خصوصی و دولتی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

این خبر توسط شهروند خبرنگار ارسال شده و صحت آن توسط پایگاه خبری خبریفا رد یا تائید نمی شود

جهت ارسال خبر از طریق لینک زیر اقدام نمایید

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.