بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

این زنان حتما واکسن آنفلوآنزا بزنند / بروز بیشتر بیماری ویروسی آنفولانزا

این زنان حتما واکسن آنفلوآنزا بزنند این زنان حتما واکسن آنفلوآنزا بزنند

این زنان حتما واکسن آنفلوآنزا بزنند به گزارش خبری فا به نقل از راهبرد معاصر، شیرین نیرومنش، متخصص زنان و زایمان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما یادآور شد: آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که مختص فصل پاییز و زمستان است و در ۲ سال گذشته به دلیل رعایت بهتر نکات بهداشتی، میزان شیوع آنفولانزا بسیار کم بود، اما در حال حاضر با بازگشایی مدارس و کمرنگ شدن رعایت استانداردها، شاهد بروز بیشتر این بیماری هستیم.

وی تب، بی حالی، بدن درد، سرفه‌های شدید و گاهی گرفتاری‌های ریوی را از علائم این بیماری دانست و گفت: در خانم های باردار به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی بارداری و افزایش تجمع مایع در بدن، به طور طبیعی احساس تنگی نفس وجود دارد. با ابتلاء مادر باردار به آنفلوآنزا، این تنگی نفس بیشتر می‌شود و برای اینکه با کاهش اکسیژن خون مادر مواجه نشویم، نیاز به پیگیری و مراجعه به پزشک توصیه می‌شود.

متخصص زنان و زایمان گفت: در سه ماهۀ اول بارداری نگران تب هستیم، زیرا تب بالا و طولانی مدت می‌تواند با نقائص مغزی همراه باشد. در سه ماهه اول بارداری در جنین ارگانوژنز ( اندام زایی) صورت می‌گیرد و اگر مادر در این مدت، دچار تب بالا شود با احتمال بیشتری، جنین به ضایعات مغزی نخاعی مبتلا می‌شود.

نیرومنش اضافه کرد: به همین دلیل به محض بالا رفتن حرارت بدن (بالاتر از ۳۸ درجه) نیاز به پاشویه و مصرف داروهای تب بر وجود دارد.کم عارضه ترین مسکن در زمان بارداری استامینوفن ساده و بدون کدئین است و به مادران باردار توصیه می‌شود که در هنگام ابتلا به آنفلوآنزا حتما به پزشک مراجعه کنند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که مادر باردار در هنگام ابتلا به آنفلوآنزا، نیاز به مصرف چه داروهایی دارد؟،گفت: درمان‌های حمایتی مانند مصرف مایعات فراوان، آب میوه، چای کمرنگ، شیر داغ، سوپ و آش‌های ساده و در صورت تب،، مصرف استامینوفن ساده همراه با پاشویه توصیه می‌شود.

وی گفت: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارد، اما اگر بیماری طولانی شود و عفونت ثانویه اضافه شود، با داشتن علائمی مانند ترشح پشت حلق چرکی، سرفه‌های خلط دار چرکی و…..با تشخیص پزشک، آنتی بیوتیک‌های مجاز دوران بارداری، توسط پزشک تجویز می‌شود.

این متخصص پریناتولوژی گفت: گاهی علائم گوارشی در مادر باردار، مانند تهوع، دل پیچه و اسهال، مشاهده می‌شود که برای جلوگیری از کم آبی بدن مادر باردار، به فراخور شدت عوارض، ممکن است مصرف سرم تجویز شود.

وی گفت: ابتلاء مادر باردار به آنفلوآنزا، ممکن است با عوارضی چون زایمان زودرس، سقط و مرده زایی همراه باشد؛ به همین جهت، تزریق واکسن آنفلوآنزا به همه مادران باردار توصیه می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این نکته که بیماری‌های زمینه‌ای باعث شدیدتر شدن عوارض آنفلوآنزا می‌شوند،گفت: مادران باردار مبتلا به دیابت، آسم، بیماری‌های قلبی، نقص سیستم ایمنی مانند مادران باردار مبتلا به HIV و…… در صورت ابتلا به آنفلوآنزا، تحمل کمتری در مقابل عوارض این ویروس داشته و با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

نیرومنش به تمام مادران باردار و بالاخص مادران با بیماری‌های زمینه‌ای توصیه کرد: برای کاهش عوارض این بیماری، واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که احتمال دارد مادر شیرده مبتلا به آنفلوآنزا نوزاد خود را به این بیماری مبتلا کند،گفت: این احتمال وجود دارد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود در هنگام شیردهی از ماسک استفاده کنند. در صورت تزریق واکسن آنفولانزا به مادر، ایمنی به نوزاد نیز منتقل می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.