بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

هشدار درباره مصرف آنتی بیوتیک در شروع آنفلوانزا

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پرهیز از مصرف آنتی بیوتیک در شروع بیماری‌های ویروسی یک اصل است، اما بعد از هفته اول بیماری در صورت بروز عوارض میکروبی ممکن است با نظر پزشک تجویز شود.

هشدار درباره مصرف آنتی بیوتیک در شروع آنفلوانزا

هشدار درباره مصرف آنتی بیوتیک در شروع آنفلوانزا

هشدار درباره مصرف آنتی بیوتیک در شروع آنفلوانزا ابراهیم قادری افزود: افراد مبتلا به بیماری آنفلوآنزا می‌توانند از یک روز قبل از شروع علایم تا ۵ الی ۷ روز بعد از آن، سایر افراد را آلوده کرده و کودکان به مدت طولانی تری می توانند ویروس را منتشر کنند.

وی، ترشحات تنفسی فرد بیمار و تماس با سطوح و اشیای آلوده به ویروس و سپس دست زدن به دهان، بینی و چشم ها را از راههای انتقال آنفلوآنزا به دیگران برشمرد و اظهار داشت: فضاهای سرپوشیده با تهویه نامناسب و ناکافی، شلوغی و تجمع افراد، تماس نزدیک فاصله کمتر از دو متر، دست دادن و روبوسی و حضور فرد بیمار بدون ماسک در بین جمعیت نیز باعث انتشار این بیماری می شود.

بدون ماسک در جمع حاضر نشوید

قادری ادامه داد: مهمترین راه های پیشگیری بیماری های تنفسی ویروسی،  رعایت بهداشت دست و استفاده از ماسک در فضای بسته است و آنفلوآنزا در افراد دارای نقص ایمنی، ام اس و برخی بیماری های عصبی مزمن،  بیماری مزمن تنفسی، کبدی،  کلیوی،  سکته مغزی،  بیماری های قلبی مزمن، افراد مبتلا به قند خون بالا، زنان باردار و کودکان شدیدتر بوده، به همین دلیل تزریق واکسن آنفلوآنزا برای این گروه از افراد بسیار ضروری است.

وی، علایم شایع بیماری های تنفسی ویروسی مانند آنفلوآنزا را  آبریزش بینی، عطسه، سرفه، تب و لرز، بدن درد، سردرد، گلودرد، گوش درد، ضعف و بیحالی، بی اشتهایی و تهوع،  اسهال بیان کرد و گفت: تشنج، درد قفسه سینه، تنگی نفس وکم آبی شدید بیان کرد که باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

قادری با اشاره به درمان و کنترل بیماری آنفلوآنزا، اظهار داشت: مصرف مایعات، داشتن خواب کافی، پرهیز از استرس، داشتن تغذیه مناسب مانندمیوه جات و سبزیجات قرمز و نارنجی مانند هویج، چغندر، مرکبات و گرم و مرطوب نگه داشتن محل استراحت بیمار باعث کنترل و درمان این بیماری می شود.

آزیترومایسین و سایر آنتی بیوتیک ها نه تنها بر روی آنفلونزا و کرونا اثر درمانی ندارند بلکه می توانند با عوارض جسمی ناخواسته نیز همراه باشند.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت به مبتلایان آنفلوآنزا توصیه کرد از مصرف مود غذایی پر چربی و شور بپرهیزند و بیشتر غذاهای آبکی حاوی سبزیجات و صیفی جات مصرف کنند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۷۷ نمونه آنفلوانزا در کشور مثبت اعلام شده و در هفته اخیر از سه هزار و ۱۷۵ نمونه، یکهزار و ۹۹ مورد از نظر ابتلا به آنفولانزا مثبت گزارش شده است.

 از ابتدای امسال تاکنون موارد مرگ ناشی از آنفلوانزا بین ۳۰ تا ۴۰ نفر در کشور بوده است و در گروه سنی زیر پنج سال نیز تنها یک مورد فوتی گزارش شد؛ این در حالیست که در سال ۹۶ شمار جانباختگان ۲۱ نفر بود و نتیجه آزمایش ها نشان می دهد که هرسال ۴۰ درصد از مراجعین با علائم سرماخوردگی به آنفلوانزا مبتلا هستند.

 مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر بین یک تا ۲ هزار نمونه از سراسر کشور را در طول سال به شکل صورت منظم مورد آزمایش قرار می دهد تا موراد افزایش آنفلوانزا در زمان های مختلف معلوم شود، در حالیکه این بیماری مثل کرونا نیست که تمام موارد آن ثبت شود اما برای اینکه سویه آنفلوآنزای در گردش مشخص شود این ثبت داده ها موثر است، بنابراین روند بررسی تعداد مواردی که حتی در تابستان انجام دادیم هم وجود دارد و تا این لحظه اتفاق غیرمترقبه‌ای نسبت به ۱۰ سال قبل نداشتیم و این روند مورد انتظار ما در هر سال است.

مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا زیر ۱۰ سال ۶ نفر، بین ۱۰ تا ۲۰ سال دو نفر، بین ۲۰ تا ۳۰ سال سه نفر، بین ۳۰ تا ۴۰ سال ۴ نفر، بین ۴۰ تا ۵۰ سال ۳ نفر، بین ۵۰ تا ۶۰ سال ۵ نفر، بین ۶۰ تا ۷۰ سال یک نفر و بالای ۷۰ سال ۷ نفر در کشور بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.