بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

آلودگی هوا و محافظت از کودکان مدرسه ای / با راهکار آلودگی هوا

آلودگی هوا و محافظت از کودکان مدرسه ای

آلودگی هوا و محافظت از کودکان مدرسه ای آلودگی هوا؛ سوغات سرما در شهرهای بزرگ امسال پایش را زودتر از زمستان به تهران و دیگر شهرهای صنعتی گذاشته و باعث تعطیلی مدارس شده است. در این ایام چطور می توان از دانش آموزان در برابر آلودگی هوا مراقبت کرد؟ این گزارش را بخوانید.

آلودگی هوا و محافظت از کودکان مدرسه ای

به گزارش خبری فا به نقل از گروه خانواده ـ زهره سعیدی: باز هم پاییز و زمستان آمد و قصه تکراری آلودگی هوا آغاز شد. با تشدید آلودگی در هفته گذشته، مدارس دو روز تعطیل شد و شک نکنید که این دو روز، پایان تعطیلی ها نخواهد بود چرا که هنوز در آستانه فصل زمستان هستیم و باز هم وارونگی دما در ایام زمستان چنین شرایطی را پیش رو خواهد آورد.اثرات  این آلودگی بر سلامتی کودکان چه زمانی که در هوای آلوده به مدرسه بروند و در فضای باز قرار بگیرند و چه زمانی که در منازل باشند، بسیار زیانبار است. طبق تحقیقات، آلاینده های موجود در هوا باعث تشدید آسم، افزایش سرفه، آلرژی و کاهش عملکرد ریه، خطر بروز برونشیت، سردرد، ضربان نامنظم قلب، حملات قلبی، مشکل در یادگیری و عملکرد شناختی ضعیف می شود.

تقریبا فرار از آلودگی هوا دشوار است و همه افراد در معرض آن قرار می گیرند چرا که آلاینده های موجود در هوا از سد دفاعی بدن عبور کرده و به سیستم تنفسی نفوذ می کنند و وارد جریان خون می شوند، اما این آلودگی اثرات زیانباری برای گروه های حساس مثل کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری قلبی و ریوی، دیابت، بزرگسالانی که در فضای باز ورزش می کنند و بانوان باردار دارد. حال، کودکان مدرسه ای در سنین متفاوت چه کارهایی می توانند انجام دهند که تأثیرات این آلودگی بر آنها کمتر شود.

ماسک اولین راهکار حضور در هوای آلوده

طبق تحقیقات در تمام دنیا، ۱۴درصد از کودکان بین سنین۵ تا ۱٨ سال مبتلا به آسم ناشی از عوامل محیطی مثل آلودگی هوا می شوند و هر ساله ۵۴۳ هزار کودک کمتر از ۵ سال در اثر بیماری تنفسی ناشی از آین آلاینده ها از دنیا می روند.

ماسک اولین راهکار حضور در هوای آلوده

«مریم خدابنده»؛پزشک خانواده  در گفت وگو با خبرنگار فارس در این باره می گوید: «نخستین کاری که می توان انجام داد پرهیز از حضور در خیابان ها و مراکز شلوغ و آلوده شهر است. حال اگر بچه ها در روزهایی در هوای آلوده مجبور به مدرسه رفتن می شوند، بهتر است که ماسک بزنند و همینطور از تردد در مکان های آلوده تر اجتناب کنند، هرچند که خود ماسک به تنهایی محافظت کامل نمی کند اما در این زمینه کمک کننده است و همینطور سعی تان باید این باشد که کودکان از خیابان ها و کوچه های خلوت تر رفت و آمد کنند که میزان آلودگی در آنها کمتر است. طبق تحقیقات فاصله گرفتن از خیابان اصلی هنگام عبور و مرور میزان انتقال آلودگی را تا ۵۳ تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.»

خدابنده همچنین می گوید؛«خیابان هایی که هر دو طرفش ساختمان های بلند دارد، ممکن است آلوده تر از جاهایی باشد که فضای باز دارند، حتی وجود درختان تنومند نیز باعث آلودگی می شود. همچنین استفاده از نرم افزارها  و برنامه هایی که وضعیت آلودگی منطقه را نشان می دهد نیز خیلی مهم است چنین چیزهایی الان تعبیه شده و مدام هم به روز رسانی می شود.

نکته دیگر این است که اجازه ندهید بچه ها در زمان های آلوده در فضای باز بازی یا ورزش کنند چرا که ممکن است همین آلودگی ضرر بیشتری به بدن آنها وارد کند.»

اهمیت مصرف مواد غذایی سالم در روزهای آلوده

اهمیت مصرف مواد غذایی سالم در روزهای آلوده

طبق تحقیقات متخصصان تغذیه، غذاهایی که دارای آنتی اکسیدان های قوی هستند مثل میوه ها و سبزیجات و لبنیات در دورانی که هوا آلوده است برای بدن مفید است و اثرات مضر آلودگی هوا را کاهش می دهد. همچنین  در جای دیگری تحقیقات دانشمندان نشان داده هرچه میزان آنتی‌اکسیدان دریافتی در بدن فرد بیشتر شود، مقاومت‌اش در محیط‌های آلوده بیشتر خواهد بود.

خدابنده در این باره می گوید: «خیلی از این موارد را مردم خودشان می دانند اما باز هم بدان توجه ندارند مثلا اینکه یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها ویتامین سی است که در مواد غذایی مثل انگور، فلفل، پرتغال، کلم، کیوی وجود دارد، سپس ویتامین هایی که در روغن زیتون و چربی ها و روغن پخت و پز، تخمه آفتابگردان، بادام و فندوق وجود دارد.

غذاهای حاوی امگا ۳ مثل ماهی هایی چون سالمون، ساردین، بذر کتان و بذر چیا، میوه و سبزیجات قرمز و نارنجی شامل هویج، کلم برگ، اسفناج، فلفل ، سیب زمینی و زردآلو دارای بتاکاروتن پیشنهاد می شود اما برخی مواد غذایی سرد و خشک مثل ماکارانی، بادمجان، گوشت گاو  و گوساله یا غذاهای دیرهضم و سنگین مثل آش رشته در این روزهای آلوده توصیه نمی شود. همچنین خوردن شیر و مایعات روزانه ۳ تا ۴ لیوان و میوه و سبزیجات نیز توصیه می شود.

آلودگی هوا و محافظت از کودکان مدرسه ای

در نهایت تأکید خانواده ها باید بر مواد غذایی دارای رنگ دانه های نارنجی مثل هویج و کدوتنبل و مصرف قرص جوشان در این ایام باشد.

پدر و مادرها در ایام آلودگی هوا در منازل می توانند از دستگاه تصفیه هوای داخلی استفاده کنند و البته فیلترهای آن را تمیز نگه دارند، فضای منزل را هر روز جارو بکشند تا گردو خاک نداشته باشد و سطوح را از گردو غبار پاک کنند.»

در دسترس قرار دادن گوشی های همراه و برنامه شاد برای مدرسه ای ها

یکی دیگر از نکاتی که باید در این ایام آلودگی هوا در نظر داشت این است که با دور شدن از شرایط کرونایی، خیلی از پدر و مادرها دیگر با برنامه شاد ارتباطی ندارند و حتی برای روزهایی که بچه ها به دلیل آلودگی در منازل هستند ممکن است گوشی هایشان را در اختیار بچه ها قرار ندهند. بهتر است در این ایام والدین بیشتر مراقب باشند تا کودکان از درس و مشقشان دور نشوند و بتوانند با فضای مجازی لااقل بخشی از عقب ماندگی های درسی شان را جبران کنند. سیستم آموزشی در فصل سرد نیز که همیشه ما را دچار آلودگی و وارونگی هوا  می کند، بنابراین فضای مجازی می تواند  بخشی از برنامه های آموزشی را به صورت جایگزین کلاس های حضوری، دوره های آنلاین یا رفع اشکال قرار دهد و از این طریق معلم ها با بچه ها در زمان هایی که در منزل هستند، ارتباط برقرار کنند.

در هر حال باید این نکته را در نظر داشته باشیم که وضعیت آلودگی هوا ممکن است تا پایان زمستان ادامه داشته باشد و این تعطیلی ها منوط به یک تا دو روز در سال نیست و ممکن است چند مرتبه نیز اتفاق بیفتد، در این شرایط مراقبت از کودکان جزو وظایف اصلی والدین است. در این  حال چه زمان هایی که تعطیل هستند و در منزل به سر می برند و چه زمان هایی که به مدرسه می روند، مدام تحت مراقبت و محافظت خانواده و سیستم آموزشی باشند تا برایشان مشکلی در زمینه جسمی و تحصیلی  پیش نیاید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.