بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

تشریح کارنامه آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

تشریح کارنامه آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

تشریح کارنامه آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم محمدعلی فقیه، مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران همزمان با فرارسیدن ۲۷ آذر روز «وحدت حوزه و دانشگاه» خدمات آموزشی بنیاد در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

تشریح کارنامه آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

 اهداف تبیین شده اداره کل آموزش بنیاد در دولت سیزدهم را بیان کنید؟

اهداف آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران تحقق فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت مدیران آینده نظام، رشد و ارتقای کمی و کیفی تحصیلی جامعه ایثارگری برای کسب مدارج و رتبه‌های برتر و بالاتر علمی، اجرای سند تحول دولت سیزدهم در حوزه آموزش با رویکرد طراحی الگوهای توانمندسازی جامعه هدف از طریق ارتقای علمی و فرهنگی فرزندان شاهد و ایثارگر تعیین شده است.

آمار جامعه هدف تحصیلی تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران بخصوص طلاب معزز شاهد و ایثارگر به چه میزانی است؟

جامعه هدف بنیاد شامل همسر و فرزندان معظم شهدا، جانبازان معزز ۲۵ درصد و بالاتر همسر و فرزندان آنها، آزادگان عزیز و همسر و فرزندان آنها است که در سال جاری بالغ بر ۲۴۵۰ نفر طلاب معزز شاهد و ایثارگر، ۷۹۶۹۲ نفر دانشجوی شاهد و ایثارگر، ۷۱۷۳۰ نفر دانش آموز شاهد و ایثارگر و ۳۴۱۷ نفر اعضای هیئت علمی شاهد و ایثارگر هستند.

در سالگرد شهادت استاد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه اقدامات بنیاد در خصوص طلاب را بیان بفرمایید؟

ضمن گرامیداشت سالگرد شهید آیت‌الله دکتر محمد مفتح از چهره‌های ماندگار و از روحانیون روشنگر و روشنفکر که ابتکار وحدت حوزه و دانشگاه مربوط به این شخصیت است؛ مطابق ماده ۶۷ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و آیین‌نامه اجرایی آن همه مزایایی که برای دانشجویان شاهد و ایثارگر شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های روزانه دولتی وجود دارد برای شاغلین به تحصیل در حوزه‌های علمیه جاری و ساری است و منطبق بر بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های جاری خدمات آموزشی به این گروه از ایثارگران که در زمره فرهیختگان جامعه شاهد و ایثارگری می‌باشند ارائه می‌شود.
از جمله اقداماتی که جهت رشد و ارتقای کمی و کیفی تحصیلی طلاب شاهد و ایثارگر انجام پذیرفته می‌توان به تشکیل ستاد شاهد و ایثارگر حوزوی در استان‌ها، جلسه با مدیریت حوزه‌های علمیه در خصوص همکاری فیمابین جهت رشد و ارتقای طلاب معزز شاهد و ایثارگر، تشکیل جلسه هماهنگی با حوزه‌های علمیه قم، مشهد و اصفهان و ارتباط آن با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و تجلیل از طلاب شاهد و ایثارگر در جشنواره جایزه ملی ایثار اشاره کرد.

وضعیت تحصیلی جامعه ایثارگری را در یک سال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 در راستای اهداف تبیین شده وضیعت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان شاهد و ایثارگر نسبت به سایر افراد غیر ایثارگر در مدارس و دانشگاه‌ها از وضعیت مناسب و خوبی برخوردار هستند و به‌طور میانگین، در یک سال گذشته بیش از ۶۱ درصد دانش آموزان و ۳۵ درصد دانشجویان تحت پوشش بنیاد در زمره افراد ساعی، کوشا و ممتاز مدارس و دانشگاه‌ها هستند، همچنین کسب رتبه‌های یک و دورقمی (زیر ۱۰۰ کشوری) بدون احتساب سهمیه توسط داوطلبان شاهد و ایثارگر در آزمون سراسری، از مصادیق بارز این ادعاست.

رویکرد جدید آئین‌نامه جدید ماده ۶۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

می‌توان به هدفمندسازی پرداخت شهریه و ارتقای کارایی و اثربخشی در ارائه خدمات به ایثارگران که با هدف ارتقای انگیزشی در بالا بردن سطح کیفی آموزشی شاغلین به تحصیل در دانشگاه‌های شهریه پرداز و معطوف به ارتقاء سطح تحصیلی و معدل دانشجویان است اشاره کرد. همچنین از دیگر رویکردهای مهم این آئین نامه توجه به اشتغال محوری در تحصیل با هدف به گزینی در رشته‌های تحصیلی که ظرفیت جذب و اشتغال آن بیش از سایر رشته‌ها فراهم است و از طرفی ترغیب و هدایت داوطلبان تحصیل به سمت دانشگاه‌های روزانه با توجه به وجود ظرفیت‌های خالی که در سهمیه پذیرش دانشگاه‌های دولتی وجود دارد بوده است.

یکی از فعالیت‌های جدید شما تصویب آئین‌نامه اجرایی ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بود که نقش مهمی در احقاق حق ایثارگران داشت، لطفاً توضیحاتی در این خصوص ارائه نمایید.

در رابطه با تشریح کارنامه آموزشی بنیاد شهید به واسطه رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و لغو استفاده مجدد از سهمیه برای رشته‌های غیر روزانه در آزمون سراسری سال ۹۸، اداره کل آموزش در راستای حقوق تضییع شده عزیزان شاهد و ایثارگر از اواخر سال ۱۴۰۰ اقدام به تهیه و تدوین آیین‌نامه اجرایی ماده ۷۰ نمود که در تیر ماه سال جاری در هیئت محترم وزیران تصویب شد.
همکاری سازمان سنجش آموزش کشور در اجرای این آئین‌نامه منجر به حل مشکل بیش از ۸۰۰۰ نفر از داوطلبان شاهد و ایثارگر شد که البته تعداد اندکی باقیمانده که تلاش‌ها برای حل آن ادامه دارد، همچنین ۱۳۰۰ نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر با صدور بیانیه‌ای مراتب قدردانی و سپاس خود را از تلاش و زحمات ارزشمند و صادقانه دکتر قاضی‌زاده هاشمی معاون محترم رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برای پیگیری‌های مستمر و جدی برای تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده ۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اعلام کردند.

یکی دیگر از برنامه‌های جدید بعد از چند سال، انعقاد تفاهم‌نامه تقویت بنیه علمی دانش آموزان داوطلب آزمون سراسری با آموزش و پرورش بود در این خصوص توضیحاتی را بیان کنید؟

در اجرای ماده ۶۷ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران برای اولین بار تفاهم‌نامه تقویت بنیه علمی دانش آموزان داوطلب آزمون سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بین اداره کل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران و اداره کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش بمنظور تقویت بنیه علمی و ارتقاء سطح آموزشی دانش آموزان شاهد و ایثارگر پایه دوازدهم منعقد گردید. این اقدام بیش از ۷۰۰۰ نفر از دانش آموزان شاهد و ایثارگر در پایه دوازدهم که شاغل به تحصیل در مدارس شاهد، طرح پراکنده، و مدارس ایثارگران می‌باشند و با استفاده از دبیران مجرب و متعهد آموزش و پرورش انجام می‌شود را پوشش می‌دهد. انعقاد تفاهم‌نامه با مؤسسات آموزشی بخش خصوصی آمادگی کنکور برای فارغ‌التحصیلان سنوات گذشته با تخفیف معادل ۱۵ میلیارد تومان از دیگر اقدامات بنیاد جهت تقویت بنیه علمی داوطلبان شاهد و ایثارگر آزمون سراسری است.

نظرتان در خصوص کسب رتبه‌های زیر ۱۰۰ کشوری بدون استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگر توسط فرزندان شاهد و ایثارگر چیست؟

اهتمام ویژه به امور آموزشی جامعه ایثارگری و توجه خاص به مشاوره و هدایت تحصیلی از برنامه‌های مهم بنیاد شهید و امور ایثارگران است. بی‌تردید کسب رتبه‌های یک و دورقمی (زیر ۱۰۰ کشوری) بدون احتساب سهمیه حاصل بهره‌گیری از استعداد و تلاش بی‌وقفه و مجدّانه فرزندان شاهد و ایثارگر در عرصه علم و عمل بوده و مایه فخر و مباهات است که فرزندان ایثارگران معزز همچون پدران خود این اسوه‌های همیشه جاودان، در عرصه‌های مختلف با تکیه بر ایمان و پشتکاری وصف‌ناپذیر، پیشتاز و موفق هستند و وابسته به استفاده از سهمیه نیستند. در آزمون سراسری سال جاری تعدادی دیگر از فرزندان شاهد و ایثارگر بدون احتساب سهمیه حائز رتبه یک و دو رقمی کشوری شده‌اند. رتبه ۲ کشوری گروه آزمایشی علوم تجربی فرزند جانباز ۵۰ درصد است و این افراد در دانشگاه‌های، معتبر کشور همچون دانشگاه صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و علوم پزشکی ایران پذیرفته شده‌اند.

در خصوص اقدامات فرهنگی تربیتی اداره کل آموزش توضیحاتی را بیان کنید؟

علی‌رغم اینکه اقدامات فرهنگی تربیتی در حیطه وظایف اداره کل آموزش بنیاد نیست ولیکن در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت طرح پویش ملی ایثار که پیوست فرهنگی زنگ ایثار است با پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و همکاری آموزش و پرورش اجرا می‌شود. همچنین دومین دوره آموزشی و معرفتی طرح ولایت برای ۲ هزار نفر از دانشجویان شاهد و ایثارگر سراسر کشور با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

از اقدامات فرهنگی در حوزه آموزش طرح پویش ملی ایثار است در ارتباط با آغاز مرحله اجرایی (پویش ایثار) توضیحاتی را بفرمایید.

طرح پویش ملی ایثار پیوست فرهنگی زنگ ایثار است که با پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و همکاری آموزش و پرورش در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در ۱۱۰ هزار مدرسه و با جامعه آماری ۱۵ میلیون دانش آموز کشور برای اولین بار اجرا می‌شود. در این طرح، دانش آموزان به تجربه نگاری ایثار اجتماعی خود می‌پردازند و آثار خود را در شبکه شاد، بارگذاری خواهند کرد که از طریق فراخوان اطلاع‌رسانی شده است و از منتخبان بهترین آثار در اسفند ماه و همزمان با ایام بزرگداشت شهدا (دهه شهید) تجلیل بعمل خواهد آمد. مهم‌ترین هدف این پویش درگیر کردن ذهن و رفتار دانش‌آموزان عزیز با موضوع دگر خواهی و ایثار و از خود گذشتگی است که یک موضوع فطری و فرا ملی و از طرفی یک ارزش دینی و ملی ما ایرانی‌هاست.

در خصوص برگزاری دومین دوره آموزشی و معرفتی طرح ولایت در بنیاد توضیحاتی را بیان کنید.

برگزاری دومین دوره آموزشی و معرفتی طرح ولایت به منظور هماهنگی، برنامه‌ریزی و تدوین ساز و کار اجرایی این طرح برای ۲ هزار نفر از دانشجویان شاهد و ایثارگر سراسر کشور با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. با عنایت به تأکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر فراگیر شدن طرح ولایت، این موضوع از سال گذشته در معاونت فرهنگی و آموزشی برنامه‌ریزی شد و دوره اول آن توسط اداره‌کل آموزش به‌صورت متمرکز و از طریق فضای مجازی برای جامعه هدف تحصیلی اجرا شد. هدف از برگزاری این دوره‌ها تقویت بنیه اعتقادی قشر جوان و تلاش در جهت فراهم کردن بستری برای پیاده‌سازی آن، ترویج و توسعه­ تفکر فلسفی اسلام و فهم درست از مبانی اسلامی، معرفی اسلام ناب در مقابل اسلام التقاطی، گسترش طرح ولایت در جهت فراگیر شدن و انتقال مفاهیم به صورت معقول، قابل باور و قابل اعتماد به نسل جوان و نواندیش است.

 و سؤال آخر، جشنواره آموزشی، تحصیلی جایزه ملی ایثار با چه هدفی برگزار می‌شود و تاکنون چند دوره برگزار شده است؟

در رابطه با تشریح کارنامه آموزشی بنیاد شهید این جشنواره در جایگاه ارزیابی دستاوردهای آموزشی ۵ دستگاه آموزشی کشور، زمینه‌ساز تحقق فرمان تاریخی حضرت امام (ره) مبنی بر رسیدگی به امور آموزشی و فرهنگی فرزندان شاهد و ایثارگر در سال ۱۳۶۵ است و با هدف معرفی و ارج نهادن به مقام آموزشی و پژوهشی دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب شاهد و ایثارگر در عرصه ملی و تحرک و افزایش انگیزه تحصیلی جامعه هدف با تأکید بر زبده شناسی و زبده پروری و آماده‌سازی فرزندان شاهد و ایثارگر برای ورود به میدان رقابت‌های علمی و آموزشی در سطح ملی و بین‌المللی و معرفی الگوهای آموزشی و تحصیلی و تداوم ایفای نقش ایثارگران در عرصه دانش و فناوری هر سال برگزار می‌شود و به حول و قوه الهی در اسفند ماه سال جاری هفتمین جشنواره در تهران برگزار خواهد شد.
ویژگی‌های مهم این جشنواره این است که برای اولین بار با حضور همه گروه‌های تحصیلی اعم از دانشجویان، طلاب، داوطلبان آزمون سراسری و دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر و با همکاری، همفکری، تعامل و مشارکت همه جانبه ۵ دستگاه آموزشی عضو طرح شاهد و بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار می‌شود، از دیگر ویژگی این جشنواره، تجمیع ۴ همایش دانشجویی، دانش‌آموزی، پذیرفته‌شدگان کنکور و طلاب شاهد و ایثارگر است. همچنین ارتقاء کیفیت برنامه، هدفمند کردن هزینه‌ها، ارتقاء سطح جایزه در سطح جایزه ملی، ارزیابی و انتخاب برترین‌ها توسط کمیته علمی دستگاه‌های آموزشی اجرا در دو سطح استانی و ملی انجام می‌شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.