بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

تحصیل همزمان در دو رشته یا دو مقطع در دانشگاه آزاد ۱۴۰۱-۱۴۰۲

تحصیل همزمان در دو رشته یا دو مقطع در دانشگاه آزاد ۱۴۰۱-۱۴۰۲

تحصیل همزمان در دو رشته یا دو مقطع در دانشگاه آزاد 1401-1402

به گزارش خبری فا به نقل از خبرینو در این مقاله از شرایط تحصیل همزمان در دو رشته یا دو مقطع در دانشگاه آزاد ۱۴۰۱-۱۴۰۲ مطلع می شوید. امکان تحصیل همزمان دانشجویان غیرپزشکی در دو رشته یا دو مقطع در دانشگاه آزاد فراهم می باشد. در ادامه از جزئیات بیشتر مطلع می شوید:

تحصیل همزمان دو رشته یا دو مقطع در دانشگاه آزاد ۱۴۰۱-۱۴۰۲

شرایط تحصیل همزمان دو رشته یا دو مقطع در دانشگاه آزاد برای دانشجویان غرپزشکی به شرح زیر است. این شرایط مربوط به دانشجویان تمامی واحدهای دانشگاهی آزاد در کل کشور است:

  • ▫️پذیرفته‌شدگان (یا دانشجویان) در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته (تمام‌وقت یا پاره‌وقت)، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد واحدهای دانشگاه آزاد یا یکی از دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزش عالی، علاوه بر امکان تحصیل به صورت حضوری و یا مجازی در مقطع و رشته قبولی (یا تحصیلی)، می‌توانند در یک رشته دیگر در همان مقطع یا در مقاطع تحصیلی پایین‌تر در واحد دانشگاهی محل پذیرش (یا تحصیل) یا واحدهای استان محل تحصیل و یا واحد الکترونیکی به‌طور همزمان تحصیل کنند.
  • ▫️پذیرفته‌شدگان (یا دانشجویان) دوره دکتری تخصصی تنها می‌توانند در یکی از مقاطع پایین‌تر در رشته دیگری به طور همزمان در واحد دانشگاهی محل پذریرش (یا تحصیل) یا در یکی از واحدهای مستقر در ناحیه آمایشی و یا در واحد الکترونیکی تحصیل کنند. لذا تحصیل همزمان در دو رشته در مقطع دکتری تخصصی مجاز نیست.

تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه آزاد برای ممتازان

🔹پذیرش ممتازین در دو رشته به صورت تحصیل همزمان در دانشگاه آزاد به شرح زیر است:

  • ▫️دانشجویان ممتاز در مقطع کارشناسی پیوسته، می‌توانند در صورت قبولی در یک رشته با آزمون، در رشته دوم از گروه آزمایشی یکسان (رشته‌های متجانس) با رشته اول که در واحد محل تحصیل دانشجو دایر و پذیرش آن در واحد با آزمون است، بدون شرکت در آزمون مجدد ادامه تحصیل دهند. این دانشجویان برای گرفتن دو مدرک تحصیلی باید حداقل واحد درسی که از طریق کمیته‌های برنامه‌ریزی تخصصی مشخص می‌شود را علاوه بر واحدهای درسی رشته اول، بگذرانند.
  • ▫️درخواست دانشجو بعد از پایان ترم چهارم به شرط گذراندن حداقل ۶۵ واحد و کسب معدل کل ۱۸ از رشته‌ی اول، اخذ می‌شود. مهمانی، انتقال و تغییر رشته این دانشجویان ممنوع است.

نحوه دریافت مدرک پایه برای تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه آزاد

🔹چگونگی اخذ مدرک پایه برای ادامه تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه آزاد به شرح زیر است:

▫️چنانچه واحد دانشگاهی دو رشته دانشجو متفاوت باشد، اصل مدرک پایه توسط واحدی که دانشجو در رشته اول تحصیل می‌کند، اخذ می‌شود. تصویر برابر اصل مدرک پایه و گواهی اشتغال به تحصیل دانشجو در واحد دانشگاهی اول برای واحد دانشگاهی دوم نقش مدرک پایه را دارد. دانشجو موظف است در ابتدای هر نیم‌سال تحصیلی گواهی اشتغال به تحصیل در رشته اول خود را به منظور صدور مجوز ثبت نام در آن نیم‌سال، به واحد محل تحصیل رشته دوم تحویل دهد.

شرایط مشمولان نظام وظیفه برای تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه آزاد

🔹 شرایط مشمولان نظام وظیفه برای تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه آزاد به شرح زیر است:

  • ▫️برای مشمولین نظام وظیفه، رعایت سقف زمانی استفاده از معافیت تحصیلی در رشته اول الزامی است و هر زمان دانشجو در رشته‌ای که برای وی معافیت تحصیلی صادر شده است، دوره خود را به اتمام برساند، طبق مقررات به نظام وظیفه معرفی و از ادامه تحصیل در رشته دوم ممانعت به عمل خواهد آمد.
  • ▫️در صورت عدم فراغت از تحصیل فرد در سقف زمانی معافیت تحصیلی رشته اول، از ادامه تحصیل فرد در هر دو رشته جلوگیری به عمل خواهد آمد و در این شرایط امکان ادامه تحصیل فرد تنها پس از تعیین تکلیف وضعیت نظام وظیفه و در قالب بازگشت به تحصیل با رعایت شرایط و ضوابط جاری دانشگاه امکان‌پذیر خواهد بود.

شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه ها

🔹شرایط تحصیل همزمان دانشجویان سایر دانشگاه‌ها در دانشگاه آزاد به شرح زیر است:

  • ▫️دانشجویان در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌توانند در رشته/ مقطع دوم در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد در همان شهر دانشگاه رشته اول خود و یا در واحد الکترونیکی تحصیل کنند. دانشجویان دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی مجاز به تحصیل همزمان نمی‌باشند.

🔹گذراندن واحدهای درسی مشترک بین دو رشته:

▫️چنانچه تعدادی از واحدهای درسی به لحاظ عنوان و محتوا بین دو رشته مشترک باشد، در صورتی که محل تحصیل دو رشته دانشجو در یک واحد دانشگاهی باشد، گذراندن واحدهای مشترک برای یک بار کفایت دارد و نمرات در کارنامه هر دو رشته ثبت می‌شود.

▫️در صورتی که دو رشته در واحد دانشگاهی متفاوت باشد، چنانچه براساس رتبه‌بندی اداره کل تعالی سازمانی هم‌تراز باشند، گذراندن دروس در هر یک از دو واحد بلامانع است و در کارنامه دو رشته ثبت می‌شود. در غیر این صورت، دروس گذرانده شده در واحد دانشگاهی با رتبه بالاتر قابل قبول در واحد دانشگاهی دیگر است و بالعکس آن امکان ندارد.

شهریه تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه آزاد ۱۴۰۱-۱۴۰۲

🔹شهریه‌ی تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه آزاد به اطلاع دانشجویان می رسد:

۱️⃣ دو رشته و یک مقطع در یک واحد دانشگاهی: شهریه متغیر رشته دوم + شهریه متغیر رشته اول + شهریه ثابت رشته‌ای که شهریه بالاتری دارد

۲️⃣ دو مقطع متفاوت در یک واحد دانشگاهی: شهریه متغیر رشته دوم + شهریه متغیر رشته اول + شهریه ثابت مقطع بالاتر

۳️⃣ دو رشته از یک مقطع در دو واحد دانشگاهی: شهریه متغیر رشته/محل دوم + ۵۰٪ شهریه ثابت رشته/محل دوم + شهریه متغیر رشته/محل اول + ۵۰٪ شهریه ثابت رشته/محل اول

۴️⃣ دو رشته و دو مقطع در دو واحد دانشگاهی: شهریه متغیر رشته/محل دوم + ۵۰٪ شهریه ثابت رشته/محل دوم + شهریه متغیر رشته/محل اول + شهریه ثابت مقطع بالاتر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.