بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

قانون جدید انتقال دانشجو از خارج به داخل در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲

قانون جدید انتقال دانشجو از خارج به داخل در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲

قانون جدید انتقال دانشجو از خارج به داخل در سال 1401-1402

به گزارش خبری فا به نقل از خبرینو در این مقاله از قانون جدید انتقال دانشجو از خارج به داخل در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ مطلع می شوید. برای انتقال دانشجو آزمون ارزیابی صلاحیت برگزار می شود. جزئیات کامل زمان برگزاری آزمون و شرایط آزمون جدید صلاحیت علمی برای دانشجویان انتقالی از خارج به شرح زیر است:

قانون جدید انتقال دانشجو از خارج به داخل چیست؟

قانون جدید انتقال دانشجو از خارج به داخل این است که دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور از اول ژانویه ۲۰۱۹ که متقاضی انتقال به داخل کشور هستند می توانند در یک آزمون جدید ارزیابی صلاحیت علمی در مردادماه ۱۴۰۲ شرکت کنند.

  • به دنبال اطلاعیه های قبلی در خصوص ممنوعیت انتقال جهت ورودی‌های بعد از آغاز ژانویه ۲۰۱۹ در دانشگاه‌های خارج از کشور، بر اساس سیاست‌های ابلاغی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی‌، این دسته از دانشجویان بر اساس شرایطی می توانند درخواست انتقال کنند.
  • آن دسته از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، که بر اساس سه معیار ویزا، خروج از کشور و گواهی شروع به تحصیل، از اول ژانویه ۲۰۱۹ در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در خارج از کشور شروع به تحصیل کرده اند، با ظرفیت محدود، امکان انتقال در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پس از گذراندن ۷۲ واحد درسی مرتبط در خارج از کشور و با شرکت در آزمون ارزیابی صلاحیت علمی و کسب ۶۰ درصد نمره کل خواهند داشت.
  • این آزمون یکبار در سال و به مدت ۵ سال برگزار می‌شود و ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری عمومی سه رشته مذکور در هر دوره، ۲ درصد تعداد شرکت کنندگان همان دوره است.
  • آیین نامه مربوطه تدوین و در مراحل نهایی ابلاغ است و پس از ابلاغ، از طریق سایت مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت اطلاع رسانی می‌شود.
  • صرفاً افرادی مجاز به شرکت در آزمون هستند که در سامانه انتقال دانشجویان خارج از کشور به نشانی https://mohed.behdasht.gov.ir/Transition ثبت نام و پس از تکمیل پرونده، واجد شرایط شرکت در آزمون صلاحیت علمی شده اند، لذا خارج از سامانه هیچ درخواستی بررسی نخواهد شد.
  • درخواست های ثبت شده، پس از ابلاغ رسمی آیین نامه، بررسی و نتیجه صرفاً از طریق سامانه به متقاضی اعلام می‌شود.

زمان برگزاری آزمون ارزیابی صلاحیت برای انتقال دانشجو از خارج به داخل

زمان برگزاری اولین دوره آزمون ارزیابی صلاحیت علمی برای انتقال دانشجو از خارج به داخل این گروه از دانشجویان تاریخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ است و نحوه ثبت نام و منابع آزمون متعاقباً از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی https://sanjeshp.ir اطلاع رسانی خواهد شد.

  • دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی گفت مطابق با قانون جدید انتقال دانشجو از خارج به داخل دانشجویان ایرانی خارج از کشور متقاضی انتقال به داخل که بعد از ۲۰۱۹ تحصیل خود را در خارج آغاز کرده اند باید در آزمون صلاحیت علمی شرکت کنند.
  • بر اساس رای شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی و به درخواست مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد دانشجویانی که قبل از سال ۲۰۱۹ برای ادامه تحصیل به خارج کشور رفتند و قصد انتقال به ایران را دارند، آزمون صلاحیت علمی برگزار می شود.
  • وی افزود: همچنین براساس قانون جدید انتقال دانشجو از خارج به داخل دانشجویانی هم که بعد از سال تحصیلی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ میلادی در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تحصیل کردند شامل این آزمون می شوند و در صورت تقاضای انتقال باید در آزمون صلاحیت علمی شرکت کنند.
  • دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی تاکید کرد: این تصمیم برای دانشجویان متقاضی انتقال است که در دانشگاه های معتبر تحصیل می کرده اند و بعد از سال ۲۰۱۹ به خارج رفته بودند.
  • وی یادآور شد: هنوز تصمیمی برای دانشجویان که بعد از سال ۲۰۱۹ به دانشگاه های غیرمعتبر خارجی رفته بودند اتخاذ نشده است.
  • ایشان با اشاره به تصمیم شورای عالی برنامه ریزی برای دانشجویانی که بعد از سال تحصیلی ۲۰۲۳_ ۲۰۲۲ به خارج کشور رفته اند، گفت: این افراد هم در صورت تقاضای انتقال می توانند در آزمون صلاحیت علمی شرکت کنند اما فقط می توانند به رشته های مقطع کارشناسی منتقل شوند. در واقع دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در صورت قبولی در آزمون صلاحیت علمی تنها می توانند به رشته هایی با مقطع کارشناسی منتقل شوند.
  • دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی اظهار داشت: خانواده ها بهتر است فرزندان خود را ترغیب کنند تا برای ادامه تحصیل در مقاطعی که مورد نیاز است، در کشور حضور داشته باشند که این مسئله علاوه بر صرف جویی در زمان و هزینه، شرایط تحصیل و زمینه اشتغال فارغ التحصیلان را هم تسهیل می‌کند.
  • پیش از این انتقال به دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور جهت ورودی های سال ۲۰۱۹ به بعد برای متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور ممنوع بود.
  • بر اساس مصوبه جلسه ۷ شهریور ۹۷ شورایعالی برنامه ریزی، جهت دانشجویانی که از ابتدای سال ۲۰۱۹ (دی ماه ۱۳۹۷) در خارج از کشور شروع به تحصیل در یکی از رشته های علوم پزشکی کنند، انتقال از دانشگاه های خارج از کشور به دانشگاه های علوم پزشکی داخل اعم از دولتی و غیر دولتی ممنوع بود./قانون جدید انتقال دانشجو از خارج به داخل.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.