بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

پدافند هوایی اوکراین، جنگنده خودی را سرنگون کرد

پدافند هوایی اوکراین، جنگنده خودی را سرنگون کرد

پدافند هوایی اوکراین، جنگنده خودی را سرنگون کرد یک فروند جنگنده اوکراینی که برای عملیات هوایی در آسمان دونتسک اعزام شده بود، با شلیک اشتباه پدافند هوایی ارتش اوکراین در منطقه سرنگون شد.

پدافند هوایی اوکراین، جنگنده خودی را سرنگون کرد

به گزارش خبری فا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های اوکراینی شامگاه شنبه از سرنگونی یک فروند جنگنده «میگ-۲۹» متعلق به ارتش این کشور نزدیک شهر «کوراخوفه» واقع در استان دونتسک خبر دادند.

طبق گزارش‌های واصله، این جنگنده که برای عملیات هوایی در آن منطقه اعزام شده بود، توسط پدافند هوایی ارتش اوکراین سرنگون شده است. البته زمان دقیق وقوع این حادثه مشخص نشده است.

منابع رسانه‌ای اوکراینی با انتشار تصویر زیر که حاوی مختصات دقیق محل سقوط جنگنده میگ-۲۹ اوکراین است، نوشتند که شلیک سامانه پدافندی «سام اُسا» عامل انهدام آن بود.

مقام‌ها یا نهادهای رسمی اوکراینی هنوز به این حادثه واکنش نشان داده و درباره این گزارش‌ها اظهار نظر نکرده‌اند.

شلیک به خودی توسط ارتش اوکراین

شلیک به خودی توسط ارتش اوکراین در بحبوحه عملیات نظامی روسیه برای اولین بار نیست و پیش از این نیز خبرگزاری «تاس» در تاریخ ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲ گزارش داده بود که یگان‌های این کشور مواضع یکدیگر را با توپخانه و سلاح‌های سبک در نزدیکی «کرِمینا» گلوله‌بار کردند.

«آندری ماروچکو» افسر ارشد نیروهای جمهوری خودخوانده لوهانسک درباره اینگونه اتفاقات در ارتش اوکراین می‌گوید: «این‌ها می‌تواند به ازبین رفتن فرماندهی و کنترل و ارتباطات مربوط باشد. همچنین ممکن است به اختلاف بین مزدوران خارجی و نیروهای مسلح اوکراین نسبت داد که اخیراً در خط مقدم اتفاق نادری نبوده است».

پیش از این نیز در تاریخ ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ و در روزهای آغازین عملیات نظامی روسیه در منطقه دونباس، دستپاچگی پدافند هوایی ارتش اوکراین باعث شد تا یک فروند جنگنده «سوخو-۲۷» خودی را بر فراز شهر کی‌یف هدف قرار داده و منهدم کنند.

در این حادثه، «اُلکساندر اُکسانچنکو» خلبان مشهور نیروی هوایی اوکراین که در حال پرواز با آن جنگنده بود، کشته شد.

اشتباهات سامانه‌های پدافند هوایی ارتش اوکراین باعث شده تا آمریکا تصمیم بگیرد ذیل بسته حمایت نظامی ۱.۸ میلیارد دلاری، سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت به کی‌یف ارائه کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.