بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

میزان افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۲ مشخص شد

میزان افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۲ مشخص شد

میزان افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۲ مشخص شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای با افزایش پلکانی حقوق در سال آینده مخالفت کردند.

میزان افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۲ مشخص شد

به گزارش خبریفا به نقل از فارس، در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی جزئی از لایحه بودجه ۱۴۰۲ در بخش هزینه‌ای مربوط به میزان افزایش حقوق در سال آینده، مالک شریعتی نماینده تهران پیشنهادی را مطرح کرد مبنی بر اینکه میزان ۲۰ درصدی افزایش حقوق به صورت پلکانی اعمال شود.

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در جزء مذکور حداقل حقوق دریافتی کارکنان در سال ۱۴۰۲، هفت میلیون و ۹۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود؛ حال در پیشنهاد مذکور مبنی بر بازگشت این جزء به اصل لایحه دولت، این رقم به مبلغ ۷ میلیون تومان کاهش پیدا می‌کرد که نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

مالک شریعتی نیاسر با پیشنهاد بازگشت به اصل جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده واحده لایحه که در آن میزان متوسط حقوق ۲۰ درصد و حداقل حقوق هفت میلیون تومان تعیین شده بود، مطرح کرد: اگر قرار باشد افزایش ۲۰ درصدی حقوق به طور متوسط اعمال نشود، باعث افزایش شتابنده در حقوق‌های بالا می‌شود، یعنی کسی که ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، دو میلیون تومان افزایش دارد و آن که ۴۰ میلیون تومان می‌گیرد، ۸ میلیون تومان افزایش حقوق دارد و این به نفع طبقات ثروتمند و به ضرر کسانی که حقوق پایین می‌گیرند، می‌شود.

در ادامه شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون تلفیق گفت: اولین نکته این است که حداقل حقوق از هفت میلیون و ۹۲۰ به ۷ میلیون تومان کاهش می‌دهید، یعنی به ضرر فقیرترین قشر عمل می‌کنیم، چرا که در پیشنهاد دولت ۷ میلیون تومان است، باید مراقب باشیم، ما مخالف تغییر حداقل حقوق هستیم.

وی ادامه داد: یک نظام حقوق و دستمزد داریم که باید بر مبنای شایستگی و نظایر آن باشد نه آن که حداقل حقوق را کاهش دهیم و از طرف دیگر طبقات متوسط را رشد دهیم و فراموش کنیم که از نظام مالیاتی برای ایجاد تعادل استفاده کرده‌ایم. در این اقدام حقوق والدین شهدا هم کاهش پیدا می‌کند.

در بخش دیگری از بررسی‌های صورت گرفته و در جریان رسیدگی به تبصره مرتبط با حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، بابک افقهی در دفاع از پیشنهاد دولت برای ۷ میلیون شدن حداقل حقوق، گفت: در دولت برای سال آینده حداقل حقوق را زیر ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در نظر نگرفته بودیم و این مغلوب کردن واقعیت است که بگوییم دولت حداقل حقوق برای سال آینده را ۷ میلیون در نظر گرفته بود؛ این غلط است.

وی با بیان اینکه حداقل حقوق امسال زیر ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نیست، ادامه داد: قرار بود حداقل حقوق برای سال ۱۴۰۲، ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان باشد و آن عدد ۷ میلیون در لایحه برای استخدام افراد تازه کار و بدو ورود است، نه اینکه دولت بخواهد کف حقوق را ۷ میلیون تومان در نظر بگیرد.

نماینده دولت توضیح  داد: دولت در پیشنهاد خود به دنبال آن بود کسانی که حقوق کمتری می‌گیرند، افزایش بیشتری پیدا کند و افرادی که حقوق بیشتری می‌گیرند، افزایش حقوق کمتری داشته باشند که با تشخیص مجلس افزایش حقوق‌ها یکسان شد، کسانی که ۳۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، سال آینده افزایش ۶ میلیون تومانی خواهند داشت و کسانی که حقوق ۱۰ میلیونی تومانی دریافت می‌کنند، افزایش حقوق آن‌ها ۲ میلیون تومان خواهد بود.

شمس‌الدین حسینی در دفاع از مصوبه مجلس، توضیح داد: دولت می‌گوید قرار بر این است که حداقل حقوق سال آینده ۷ میلیون و ۹۰۰ تومان باشد اگر این جور است، چرا نامه نوشتید و گزارش کردید پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای حداقل حقوق بار مالی را افزایش می‌دهد، نمی‌شود شما نظر کمیسیون را تأیید کنید اما در نامه‌ای بنویسید بار مالی دارد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه، ادامه داد: اتفاقا خوب شد که خودتان مستند گفتید که پیشنهاد دولت همان مصوبه کمیسیون تلفیق است پس بار مالی وجود ندارد. ما برای آنکه متوجه منظور دولت برای حداقل حقوق بشویم چندین بار جلسه تشکیل دادیم اما مشخص نشد و متوجه نشدیم آن ۹۰ درصد افزایش حقوق در بازنشستگان چه میزان خواهد شد بنابراین تصمیم مجلس درست بود، از ایجاد ابهام در قانون بودجه پیشگیری شد و مصوبه مجلس در جهت قانون برنامه هفتم است.

در جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده واحده لایحه دولت آمده است؛ ‌ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به میزان متوسط بیست درصد (۲۰%) براساس آخرین حکم کارگزینی به‌گونه‌ای افزایش یابد که مجموع حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی، پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد، از هفتاد میلیون (۷۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال کمتر نباشد.

تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری،‌ تفاوت‌ تطبیق موضوع جزء (۱) ‌بند «الف» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و تفاوت تطبیق موضوع بند «ی» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ در حکم حقوق، بدون تغییر باقی می‌ماند.

همچنین در مصوبه کمیسیون تلفیق نیز ذکر شده است که ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به میزان بیست درصد (۲۰%) نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد. حداقل حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ حقوق بگیران معادل (۱/۲) برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق‌بگیران سال ۱۴۰۱ موضوع جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال امتیازات جزء (۱) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری خواهد بود. حکم این جزء شامل کارکنان رسمی، پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.