بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

آماده شدن نخستین محموله واکسن روسی کرونا برای استفاده عمومی

واکسن "اسپوتنیک-۵"

آماده شدن نخستین محموله واکسن روسی کرونا - خبریفا

آماده شدن نخستین محموله واکسن روسی کرونا برای استفاده عمومی

وزارت بهداشت روسیه از آماده شدن نخستین محموله واکسن روسی “اسپوتنیک-۵” برای جلوگیری از عفونت ویروس کرونا، برای انتقال به مناطق این کشور خبر داد و یادآور شد که در مرحله نخست افراد گروه پرخطر واکسینه خواهند شد.

به گزارش خبریفا به نقل از خبرگزاری نووستی، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت روسیه امروز، سه شنبه اعلام کرد که نخستین محموله از واکسن “اسپوتنیک-۵” (به نام عملی- “گام.کووید.واک.”) برای پیشگیری از عفونت ویروس کرونا، تهیه شده توسط مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی و میکروب شناسی “گامالیا” برای گردش مدنی (استفاده همگانی) آماده شده است.

در بیانیه وزارت بهداشت یادآور شده است که این واکسن میهنی، آزمایشات کیفی لازم را در آزمایشگاه ‌ های سازمان فدرال خدمات بهداشتی و رفاه انسانی روسیه پشت سر گذاشته و انتظار می رود تا در آینده نزدیک تحویل نخستین محموله تولید شده از این دارو، به مناطق فدراسیون روسیه انجام شود.

بر اساس این اطلاعات، در این مرحله، استفاده همگانی به معنای واکسیناسیون افراد گروه‌های پرخطر، به ویژه پزشکان و معلمان است که این روند به موازات آزمایشات بالینی پس از ثبت واکسن انجام خواهد شد.

وزارت بهداشت روسیه یادآور شد که پس از اتمام آزمایشات بالینی گسترده به روی واکسن “اسپوتنیک-۵” ، شهروندان روس امکان انتخاب حداقل دو نوع واکسن برای جلوگیری از عفونت کووید-۱۹ را خواهند داشت.  دریافت می کنند.

“میخائیل موراشکو”وزیر بهداشت روسیه نیز شب گذشته یادآور شد که با وجود آغاز واکسیناسیون گسترده در شهر مسکو، خیلی زود است که بگوییم شیوع ویروس کرونا در روسیه فروکش کرده است. به گفته وی، باید منتظر ماند تا تولید واکسن به مقداری برسد که برای واکسینه کردن همه شهروندان، کافی باشد.

لازم به یادآوری است که انجام واکسیناسیون گسترده در شهر مسکو از روز شنبه، ۵ سپتامبر (۱۵ شهریور ماه) آغاز شده است.

روز گذشته “آناستازیا راکووا” معاون توسعه اجتماعی پایتخت روسیه اعلام کرد که حدود ۲۵ هزار داوطلب در شهر مسکو ابراز تمایل کرده‌اند تا در آزمایشات پس از ثبت واکسن علیه ویروس کرونا شرکت کنند.

در این رابطه، پیش از این وزارت بهداشت روسیه گروه ‌های دارای اولویت برای دریافت واکسن علیه ویروس کرونا را مشخص و اعلام کرد.

طبق این اطلاعات، کارکنان مراکز پزشکی، کارمندان سازمان‌های آموزشی، افسران پلیس، سربازان وظیفه، دانشجویان دوره متوسطه و عالی حرفه‌ای، کارکنان بخش تجاری، محصولات غذایی و حمل و نقل و همچنین سایر ارگان ‌هایی که “کار آنها با تماس مستقیم با تعداد زیادی از افراد در ارتباط است، باید نخستین افرادی باشند که واکسن کرونا را دریافت می ‌کنند.

هم اکنون در جهان ۱۴۰ مرکز تحقیقاتی مشغول ساخت واکسن این ویروس هستند اما در میان آنها کشور روسیه اعلام کرده بود که ممکن است زودتر از زمان مورد انتظار بتواند به واکسن کرونا موردنظر برای مقابله با کرونا دست یابد و احتمال دارد این واکسن به زودی تولید انبوه شود. ساخت واکسن کرونا در روسیه از ماه تیر بر سر زبان‌ها افتاد و حرف و حدیث‌های زیادی هم به دنبال خود داشت؛ از بلوف‌زنی روسیه تا سرقت اطلاعاتی کشور انگلستان توسط هکرهای روس. به هر حال روسیه ادعا دارد که آزمایشات بالینی واکسن کرونا موفق بوده و  واکسن کرونا به تولید نهایی و انبوه‌سازی رسیده است

نظرات بسته شده است.