بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

تکلیف کارگران روزمزد در ۲ هفته تعطیلی پیش رو چیست؟

تکلیف کارگران روزمزد در ۲ هفته تعطیلی پیش رو چیست؟ - خبریفا

تکلیف کارگران روزمزد در ۲ هفته تعطیلی پیش رو چیست؟

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در رابطه با تکلیف کارگران روزمزد در ۲ هفته تعطیلی گفت: در بحث محدودیت‌های ناشی از تشدید دوباره شیوع کرونا، متأسفانه کارگران آسیب‌پذیرترین قشر هستند، به‌ویژه کارگرانی که در بخش اصناف و خدمات فعالیت می‌کنند.
به گزارش خبری فا به نقل از شهرآرانیوز، با موج دوباره شیوع ویروس کرونا در کشور، از یکم آذرماه دوباره تعطیلی چندین‌روزه را تجربه خواهیم کرد. تصمیم‌گیری برای تعطیلی در ابتدای امسال هم در نظر گرفته شد و مسلما نقاط قوت و ضعف آن برای تصمیم‌گیری دولت‌مردان و برنامه‌ریزی‌های آینده برای مقابله با کرونا نیز درنظر گرفته شده است.
اما متأسفانه تصمیم‌گیری‌های کلی و به‌عبارتی جزیره‌ای، گرهی از کار قشر آسیب‌پذیر جامعه، یعنی کارگران روزمزد، باز نمی‌کند و با تعطیلی دوباره این نگرانی برای این قشر به وجود می‌آید که چگونه از پس هزینه‌های اولیه زندگی خود بر آیند.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران دراین‌باره اظهار کرد: در شرایط بدی که چه در بحث کرونا و چه در بحث شرایط بد معیشتی کارگران به وجود آمده است، دست‌کم توقع و انتظار ما از ستاد کرونا این بود که از تشکلات مردم‌نهادی که در حوزه کارگری و کارفرمایی هستند، نماینده‌ای را در ستاد کرونا به‌طور رسمی دعوت کند تا در آنجا از دغدغه و مشکلات این قشر به‌طور ملموس‌تری صحبت شود و تصمیمات اثربخش‌تری گرفته شود.
ابوی یادآورشد: در بحث محدودیت‌های ساعتی، متأسفانه کارگران آسیب‌پذیرترین قشر هستند به‌ویژه کارگرانی که در بخش صنوف و خدمات فعالیت می‌کنند.
این نماینده حقوق کارگران در استان در ادامه تأکید کرد: کاسبان بسته به فعالیتشان درآمد کسب می‌کنند، یعنی اگر واحد صنفی‌شان بسته باشد، درآمدی ندارند تا هزینه‌هایش را پوشش دهند که دستمزد کارگر هم از جمله این هزینه‌هاست. همچنین جامعه کارگری با مشکلات عدیده‌ای به‌ویژه در حوزه قرارداد‌ها روبه‌روست، قرارداد‌هایی که متأسفانه به‌صورت روزانه و ساعتی مرسوم شده است. اشکال این نوع قرارداد‌ها این است که کارگر به میزان ساعتی که کار می‌کند، حقوق دریافت می‌کند و اگر قرار به تعطیلی دوهفته‌ای واحد‌های صنفی باشد، این کارگر حقوقی دریافت نمی‌کند و مشخص نیست چگونه می‌خواهد گذران زندگی کند.
به‌گفته ابوی، ما در حوزه کارگری چندین بخش داریم، اما متولیان تصمیم‌گیری نگاه کلی دارند و یک نسخه را برای کل مجموعه درنظر می‌گیرند. در تصمیم‌گیری‌ها باید ۸۰ درصد جامعه کارگران روزمزدی را که هیچ مزایایی ندارند هم در نظر بگیرند.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ادامه داد: قشر کارگری که در شهر مشهد از حداقل حقوق اجتماعی خود، یعنی بیمه تأمین اجتماعی، محروم است، چگونه در این ۱۵ روز می‌خواهد حمایت شود؟! تازه اگر حقوق قانونی هم به او پرداخت شود، نسبت به خط فقر موجود، جوابگوی هزینه‌های زندگی‌اش نیست.
وی تأکید کرد: ضمن احترامی که ما برای تصمیمات ستاد کرونا قائلیم، خواهش می‌کنیم از جامعه هدفی که می‌خواهند برای آن تصمیم بگیرند، نماینده‌ای در این جلسات باشد که دغدغه آن‌ها را بگوید. آیا در این تعطیلی پیش رو برای کارگر روزمزد و معیشت این قشر ضعیف فکری شده است و بسته حمایتی برای آن در نظر گرفته‌ایم؟
وی افزود: در بحث محدودیت ساعتی از ساعت ۲۱ که در هفته پیش رو اجرا می‌شود، تکلیف کارگران روزمزدی که وابسته به بخشی هم نیستند و کار و ترددشان تا پاسی از شب طول می‌کشد، با جریمه‌های اتخاذشده چیست؟
ابوی بیان کرد: باید زیرساخت این مشکلات ریزودرشت را در ستاد کرونا در نظر می‌گرفتند و بعد تصمیم‌گیری می‌کردند، ضمن اینکه ما تجربه آن را در ابتدای سال هم داشتیم و نقاط قوت و ضعف تصمیم‌گیری‌ها مشخص شده بود.
وی در پایان یادآور شد: مؤسسه نیکوکاری وابسته به انجمن‌های صنفی کارگران با وجود اینکه لطفی از ارگان‌های دولتی ندیده است، آماده کمک‌های مردمی در زمینه تهیه بسته‌های معیشتی برای کارگران است و شهروندان می‌توانند با تماس با شماره ۰۹۱۵۵۲۳۲۹۱۹ از نحوه کمک مطلع شوند.

از مردم شریف ایران خواهشمندیم در زمان محدودیت ها از شهر خارج نشوند و در منزل خود بمانند. با همکاری یکدیگر این ویروس خطرناک رو نابود میکنیم

پایگاه خبری خبریفا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.