بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

راه‌حل نصب اپلیکیشن‌های فارسی موبایل‌های آیفون / چرا اپل برای ایرانی ها چشم نازک می کند!

راه‌حل نصب اپلیکیشن‌های فارسی موبایل‌های آیفون - خبریفا

راه‌حل نصب اپلیکیشن‌های فارسی موبایل‌های آیفون

راه‌حل نصب اپلیکیشن‌های فارسی موبایل‌های آیفون ، اپل شرکت عجیبی است؛ هرچقدر ما ایرانی‌ها دوستش داریم، برایمان بیشتر پشت چشم نازک می‌کند. چند سال پیش وقتی هنوز امضای دونالد ترامپ پای حکم تحریم‌های ایران خشک نشده بود، اپل تندی اپلیکیشن‌های ایرانی را از app Store پاک کرد و غیررسمی گفت محدودیت‌های اعمال شده برای اپ‌های ایرانی، شامل حال انواعی می‌شود که به درگاه پرداخت اینترنتی متصل می‌شوند.

به گزارش خبریفا به نقل از روزنامه هفت صبح، اما تعداد این اپلیکیشن‌ها آنقدر زیاد بود که کلی دردسر برای ایرانی‌ها درست کرد. نصب و استفاده از وب اپلیکیشن تا حدودی خیال کاربران ایرانی را راحت کرد، اما راه‌حل‌های دیگری هم وجود داشت که البته نیازمند پرداخت پول بود. اپ‌استور‌های ایرانی مخصوص اپل مانند سیب اپ و سیبچه بازیگران ایرانی این بازار به‌حساب می‌آیند و اول با کمک روشی به اسم گواهی اینترپرایز توانستند تحریم‌های اپل را دور بزنند. اولین تجربه‌های این شکلی به شکست منجر شد.

اما روش دوم که به ادهاگ معروف است، پایداری بیشتری دارد و اگر چشمش نزنیم فعلا مشکل را حل کرده. برای همین کاربران ایرانی فعلا می‌توانند اپلیکیشن‌های پولی یا دارای قابلیت پرداخت درون برنامه‌ای را روی گوشی‌های آیفون خود نصب کنند. چیزی که باید بدانید این است که کاربران برای استفاده از خدمات ارائه شده توسط این سرویس‌ها باید به‌صورت دوره‌ای پول بدهند و اشتراک بخرند.

هزینه خرید اشتراک هرکدام از این سرویس‌ها متفاوت است، مثلا سیبچه در حال حاضر بسته دوماهه اشتراک خود را به مبلغ ۹۹هزار تومان می‌فروشد و برای بسته چهارماهه مبلغ ۱۴۹هزار تومان دریافت می‌کند. سیب اپ هم قیمت بسته سه ماهه را ۱۹۰هزارتومان و هزینه اشتراک شش ماهه را مبلغ ۲۴۰هزار تومان تعیین کرده است.

گزینه‌های دیگری هم مثل آی اپس با هزینه‌های کمتر وجود دارد، اما موضوع فقط پول نیست؛ هر کدام از این اپلیکیشن‌ها از نظر تعداد و تنوع اپلیکیشن هم متفاوت هستند. پس انتخاب یکی از آن‌ها واقعا کار سختی است.

چرا اپ استور‌ها حق اشتراک دریافت می‌کنند؟

راه‌حل نصب اپلیکیشن‌های فارسی موبایل‌های آیفون اپ استور‌های ایرانی از جمله سیب اپ و سیبچه با استفاده از سرویس ادهاک AD-HOC راه‌اندازی شده‌اند. کاربر برای استفاده از این سرویس‌ها باید حق‌اشتراک را برای یکبار ثبت شناسه اختصاصی تلفن همراه خود پرداخت کند. اپلیکیشن‌هایی مثل سیبچه و سیب اپ می‌گویند، چون هزینه استفاده از خدمات را به‌صورت دلاری پرداخت می‌کنند، قیمت اشتراک بالاست و از همه مهمتر نوسان قیمت ارز روی آن تاثیر می‌گذارد.

چیزی که باید بدانید این است که با وجود پایدار بودن سرویس اد‌هاک نسبت به شیوه اینترپرایز، باز هم ممکن است اپل کینه‌توز یک روزی تصمیم بگیرد دسترسی ایرانی‌ها از جمله کاربران و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری را به این سرویس قطع کند. در این صورت دستمان به کجا بند است؟ واقعا هیچی، اما بد نیست بدانیم در دوره قبلی که دسترسی به اپلیکیشن‌ها قطع شد، سرویس‌دهنده‌های ایرانی پای کار ایستادند و رضایت کاربران خود را با تمدید رایگان اشتراک‌ها جلب کردند.

هزینه اشتراک سرویس‌های ایرانی

آیفون یک دهن گشاد است که می‌تواند با اشتهای زیاد هرچه پول در حساب بانکی‌تان دارید را ببلعد. همین الان که دارید این نوشته را می‌خوانید قیمت یک آیفون ۱۲ پرومکس حدود ۴۰ تا ۵۰میلیون تومان است. برای خرید یک آیفون ۱۲ باید حدود ۳۰میلیون تومان و برای خرید آیفون ۱۲ مینی باید حدود ۲۵میلیون تومان پول خرج کنید.

آیفون‌های قدیمی مثل آیفون SE مدل ۲۰۲۰ هم حدود ۱۵ میلیون تومان قیمت دارند. حتما خبر دارید که آدابتور شارژ در سری جدید آیفون حذف شده است؛ باور می‌کنید برای خرید آن باید حدود ۸۰۰هزار تومان پول بدهید؟ نمونه‌های خوب و مطمئن قاب آیفون هم حداقل ۳۰۰هزار تومان قیمت دارند. حالا که همه این چیز‌ها را می‌دانید، وقتش رسیده که درباره هزینه‌های خرید اشتراک سرویس‌های ایرانی نصب اپلیکیشن حرف بزنیم.

سیبچه برای بسته دوماهه اشتراک خود مبلغ ۹۹هزار تومان دریافت می‌کند و بسته چهارماهه اشتراک را ۱۹۸هزار تومان می‌فروشد، اما فعلا برای آن ۲۵درصد تخفیف گذاشته تا قیمت به ۱۴۹هزار تومان برسد. دیگر اپ استور ایرانی یعنی سیب اپ هم برای بسته سه ماهه اشتراک خود ۱۹۰هزارتومان دریافت می‌کند البته این رقم با احتساب ۴۷درصد تخفیف محاسبه شده است. سیب اپ همچنین برای بسته اشتراک شش ماهه با احتساب ۶۷درصد تخفیف، ۲۴۰هزار تومان هزینه اشتراک دریافت می‌کند.

هر دوتایشان تاحدودی در حق کاربران کم‌لطفی می‌کنند، چون حق‌اشتراک برای یکبار ثبت دستگاه در پنل ادهاکی اپل در مدتی معین و اعلام‌شده دریافت می‌شود. به این معنی که پس از انتخاب بسته اشتراک و پرداخت هزینه آن می‌توانید تمام اپلیکیشن‌های مورد نیازتان را دانلود کنید و دیگر آن سمت‌ها آفتابی نشوید.

پس مهلت یک روزه یا حتی یک هفته‌ای هم کافی است. با این حال سیب اپ و سیبچه اشتراک دو ماهه و چهار ماهه و شش ماهه می‌فروشند. در عوض سرویسی مثل آی اپس به مشترکان خود اشتراک یک ماهه عرضه می‌کند که ۱۰۰هزار تومان قیمت دارد، اما مدل‌هایی از اشتراک هم دارد که با اضافه کردن گزینه گارانتی قیمتشان تا ۱۳۰هزار تومان و ۱۵۶هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

تنوع اپلیکیشن‌ها در اپ استور‌های ایرانی

سیب‌اپ در سایت خود این ادعا را دارد که بزرگ‌ترین اپ‌استور ایرانی است، مرجعی از اپلیکیشن‌های ایرانی و دسترسی به بیش از ۳۰هزار اپلیکیشن خارجی به ارزش بیش از ۵۰هزار دلار که آن‌ها را اصطلاحا آنلاک کرده است. اگر از مخاطبان اپ‌های پولی ios هستید می‌توانید بیشتر اپلیکیشن‌های این شکلی را در سیب اپ پیدا کنید.

سیبچه در سایت خود گزارشی از تعداد اپلیکیشن‌هایی که ارائه می‌دهد، ندارد. بررسی دسته‌بندی‌های موجود در سرویس سیبچه نشان می‌دهد، آن‌ها اکثر اپلیکیشن‌های رسمی iOS ارائه شده توسط بانک‌های کشور را فراهم کرده‌اند. اگر صاحب کسب‌وکار هستید یا تراکنش‌های مالی بالایی دارید، به‌نظر می‌رسد این استور گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود. آی اپس هم روی سایت خود ادعا کرده دسترسی به ۲۰هزار اپلیکیشن و بازی را فراهم می‌کند.

اگر بخواهیم به‌صورت کلی قضاوت کنیم باید بگوییم همه این اپ استور‌ها تمام اپ‌های ایرانی در حوزه بانک، فروشگاه‌های آنلاین، اپراتور‌های تلفن همراه، تاکسی‌های آنلاین را در دسترس کاربران قرار می‌دهند. توسعه‌دهندگان اپ‌های ایرانی مبتنی بر بستر سیستم‌عامل ios هم به‌عنوان دیگر مخاطبان این سرویس‌ها می‌توانند اپلیکیشن خود را در این دو اپ استور عرضه کنند.

نکته قابل تامل دیگری هم وجود دارد، سیب اپ و سیبچه در بخش قوانین خود قید کرده‌اند که مسئولیت مربوط به کیفیت، محتوا و شرایط استفاده از برنامه‌ها را بر عهده پدیدآورنده آن گذاشته‌اند و خود، صرفا ارائه‌دهنده برنامه‌ها هستند و مسئولیتی نسبت به پشتیبانی و رفع مشکلات به‌وجود آمده در برنامه‌ها را بر عهده نمی‌گیرند.

آیا مشکل نصب اپلیکیشن‌ها به‌طور کامل حل شده؟

ابتدای تابستان سال گذشته بود که اشتراک بخش زیادی از کابران سیبچه مسدود شد و حتی اپلیکیشن‌هایی که قبلا نصب کرده بودند از کار افتاد. سیبچه اعلام کرد این آتش هم از گور اپل بلند می‌شود و آن‌ها پس از اینکه متوجه شده‌اند ایرانی‌ها از سرویس اینترپرایز برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کنند، دسترسی‌ها را محدود کرده‌اند.

این شرکت تعداد کاربرانی که با این مشکل روبه‌رو شده‌اند را در گزارش رسمی خود کمتر از ۱۰درصد اعلام کرد، اما با توجه به‌وسعت اعتراض کاربران در فضای مجازی می‌توان انتظار عدد بزرگتری را داشت. سیبچه برای حل این مشکل و عبور از فرآیند فنی و تخصصی بازگردانی اکانت‌های شناسایی شده توسط اپل به کاربران خود کد‌های تخفیف ۸۰درصدی ارائه کرد تا با خرید مجدد اشتراک نسبت به ثبت تلفن همراه خود اقدام کنند. عملکرد سرویس ادهاک از نظر فنی با شیوه کار اینترپرایز متفاوت است و می‌گویند ثبات بیشتری دارد.

واقعا هیچ‌راهی جز پرداخت پول نیست؟

موبایل اپلی که دست شماست حداقل ۱۰میلیون و حداکثر ۵۰،۴۰میلیون تومان ارزش دارد، اما اگر فکر می‌کنید پرداخت پول زور برای نصب اپلیکیشن به‌هیچ وجه در مخیله‌تان نمی‌گنجد، امکان استفاده از وب اپلیکیشن یا نسخه وب هم وجود دارد. در این یکی روش کسب‌و‌کار‌هایی مثل تپسی توصیه می‌کنند نسخه موبایل سایت‌شان را به‌صورت میان‌بر روی صفحه‌گوشی ذخیره کنید.

به این ترتیب هروقت به خدماتشان نیاز داشتید، می‌توانید با همان یک کلید مورد نیاز برای فراخوانی یک اپلیکیشن، تاکسی آنلاین بگیرید. دست برقضا می‌گویند وب اپلیکیشن راحت‌ترین و امن‌ترین راه‌حل است و برای دسترسی به آن شما باید آدرس سایت رسمی اپلیکیشن را در مرورگر گوشی وارد کرده یا اپلیکیشن مورد نظر را در گوگل جست‌وجو کنید.

به این ترتیب در سایت مربوطه می‌توانید گزینه وب اپلیکیشن را انتخاب کرده و از خدمات آن اپلیکیشن البته به‌صورت محدودتر استفاده کنید. بعد از تحریم اپل بسیاری از کسب و کار‌های آنلاین که به اپلیکیشن متکی بودند، برای حمایت از کاربران خود که گوشی آیفون دارند، نسخه‌های وب اپلیکیشن طراحی کرده‌اند و روی سایت‌شان می‌گذارند. در نسخه وب اپلیکیشن‌ها تمام خدماتی که در یک اپلیکیشن وجود دارد، قابل اجرا نیست، اما حداقل می‌توانند به‌صورت امن و رایگان نیاز کاربر را برطرف کنند.

کاربران می‌توانند با اضافه کردن وب اپلیکیشن به صفحه اصلی خود با استفاده از گزینه‌Add to Home Screen، دسترسی راحت‌تری برای دفعات بعدی استفاده داشته باشند. فرآیند راه‌اندازی نسخه وب ممکن است طولانی‌تر و وقت‌گیرتر باشد. اما نکته مثبت این است که دیگر اپل نمی‌تواند در این روش کاربران را نقره‌داغ کند، دسترسی‌ها را ببندد و اپلیکیشن‌ها را از کار بیندازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.