بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

ایثارگران چه کسانی هستند ؟ تفاوت بین ایثارگر و رزمنده چیست ؟

 ایثارگران (isargaran) چه کسانی هستند ؟ تفاوت بین ایثارگر و رزمنده چیست - خبریفا

ایثارگران چه کسانی هستند ؟

تفاوت بین ایثارگر و رزمنده چیست ؟

شاید برای برخی از افراد این سوال پیش آید که ایثارگران یا جانبازان (isargaran) چه کسانی هستند یا تفاوت بین ایثارگر و رزمنده چیست ؟ در این مقاله در سایت خبریفا کامل توضیح میدهیم که ایثارگر یا جانباز به چه کسی گفته می شود و تفاوت آن با رزمنده در چیست

ایثارگران (isargaran) چه کسانی هستند ؟

به گزارش خبری فا به نقل از میزان، قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران (isargaran) با ۵ سال توقف و بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۱ به مدت ۴ سال بطور آزمایشی لازم الاجرا شده است.

در توضیح این قانون مندرج در روزنامه رسمی که توسط لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد ، آمده است:

در راستای اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب جلسه مورخ ۳/۴/۱۳۸۶ کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مطابق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت چهار سال در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ۵/۶/۱۳۸۵، مطابق اصل یکصد و دوازدهم (۱۱۲) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام ارسال گردیده بود با تأیید آن مجمع در تاریخ ۲/۱۰/۱۳۹۱ و قید ابقاء فوت قوانینی که از سال ۱۳۸۶ تا ۲/۱۰/۱۳۹۱ به نفع ایثارگران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، برای اجرای آزمایشی به مدت چهار سال از تاریخ تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام، به پیوست ابلاغ می‌گردد.

ماده ۱ این قانون به شرح زیر است:

ماده۱ـ تعاریف

الف ـ ایثارگر یا جانباز (isargaran) در این قانون به کسی اطلاق می‌گردد که برای استقرار و حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی و دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان داخلی و خارجی انجام وظیفه نموده و شهید، مفقودالاثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده شناخته شود.

تبصره ـ احراز مصادیق ایثارگری و تشخیص ازکارافتادگی مشمولان این قانون در چهارچوب قوانین نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران براساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با همکاری بنیاد و ستاد کل نیرو‌های مسلح تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ب ـ شهید و مفقودالاثر: به کسی اطلاق می‌شود که جان خود را در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار نثار نموده و یا در این رابطه مفقودالاثر شناخته شود.

ج ـ جانباز: به کسی اطلاق می‌شود که سلامتی خود را در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار از دست داده و به اختلالات و نقص‌های جسمی یا روانی دچار شود.

د ـ اسیر: به کسی اطلاق می‌شود که در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار در داخل و یا خارج از کشور گرفتار آمده و هویت و وضعیت وی مورد تأیید مراجع صلاحیتدار قرار گیرد.

هـ ـ آزاده: به کسی اطلاق می‌شود که در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار در داخل و یا خارج از کشور اسیر شده و سپس آزاد شود. همچنین کلیه افرادی که از تاریخ ۲۸/۵/۱۳۴۲ تا ۱۶/۱۱/۱۳۵۷ با الهام از مبارزات و مجاهدات امام خمینی (ره) به دلایل امنیتی، مذهبی یا اتفاقات سیاسی دیگر حداقل به مدت سه ماه در بازداشت یا حبس قطعی بوده‌اند.

تبصره ـ استمرار شرایط این بند در طول دوران اسارت و یا زندان باید به تأیید مراجع صلاحیتدار برسد؛ و ـ رزمنده: به کسی اطلاق می‌شود که در راه تکوین، دفاع و حفظ ارزش‌ها و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار با تأیید مراجع ذی‌صلاح به طور فعال حضور یافته باشد.

تبصره ـ رزمندگان موضوع این بند در استفاده از تسهیلات این قانون که شامل ایثارگران می‌باشد، مستثنی بوده و دولت موظف است اقدامات قانونی لازم را در جهت رسیدگی به امور آنان به عمل آورد.

ز ـ خانواده شاهد: خانواده‌های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانواده‌شان (پدر، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقودالاثر یا اسیر شده باشد.

ح ـ خانواده ایثارگران: خانواده‌های جانبازان و آزادگان که شامل همسر، فرزند و والدین آن‌ها می‌شود.

ط ـ در صورت فوت جانبازان و آزادگان مشمول این قانون، خدمات و امتیازات مربوط، به خانواده تحت تکفل آنان تعلق می‌گیرد.‌ی ـ بنیاد شهید و امور ایثارگران در این قانون به اختصار «بنیاد» نامیده می‌شود.

در راستای حمایت از ایثارگران دفاع مقدس و اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی، قانون جامعه خدمات رسانی به ایثارگران در ۷۶ ماده در سال ۹۲ به تصویب رسید.

تفاوت بین ایثارگر (isargaran) و رزمنده چیست ؟

مصادیق شش‌گانه در رابطه با اینکه ایثارگران (isargaran) چه کسانی هستند و تفاوت بین ایثارگر و رزمنده چیست

یکی از مصادیق شش‌گانه در رابطه با اینکه ایثارگران (isargaran) چه کسانی هستند و چنانچه عنوان ایثارگران درمصوبه‌ای به‌صورت مطلق به‌کار برده شود، رزمندگان نیز جزو آنان محسوب می‌شوند و استناد به بخشنامه‌ای که خلاف قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام است فاقد وجاهت قانونی است و از حدود اختیارات سازمان امور اداری و استخدامی خارج است.

بنابراین رزمندگان با هر عنوان، اعم از نیروهای پایور، وظیفه و بسیجی که از رده‌های خدمتی در نیروهای مسلح سابقه حضور در جبهه ارائه دهند، بدون در نظر گرفتن مدت آن به‌عنوان رزمنده شناخته شده و مشمول قوانین و تسهیلاتی که برای آنان درنظر گرفته شده است، می‌شوند، لکن بهره‌مندی آنان از تسهیلات منوط به قیود و شروطی است که در مواد و تبصره‌های قوانین پیش‌بینی شده است. اگر در قانون مصوب به سابقه جبهه داوطلبانه اشاره شده باشد برای بهره‌مندی از آن تسهیلات حتما سابقه جبهه ارائه شده باید داوطلبانه باشد و آن تسهیلات به سوابق غیرداوطلبانه ارائه نخواهد شد. همچنین ارائه برای برخی تسهیلات در قانون برنامه ششم وابسته به‌مدت حضور در جبهه تعیین شده است که یک رزمنده برای بهره‌مندی از آن باید دارای آن شرایط باشد. تعیین مدت ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ماه برای برخی خدمات در قانون برنامه ششم توسعه، گواه این مدعاست که باید در برخورداری از تسهیلات، مورد ملاحظه قرارگیرد.

قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران (isargaran)

در صورتی که سهمیه ۲۵% ایثارگران(مشمولین ماده۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاح بعدی آن) تکمیل نگردد و ۵% سهمیه اختصاصی فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه پاسخگوی متقاضیان واجد الشرایط نباشد دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی ۲۵% ایثارگران را مازاد بر ۵% مذکور به فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل ۶ماه حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد.

هزینه شهریه مشمولین ماده (۶۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در دانشگاه‌های پردیس بین‌الملل داخل و خارج دانشگاههای دولتی یا غیر دولتی حداکثر در سقف شهریه های دانشگاه آزاد اسلامی داخل کشور پرداخت می‌شود.

کلیه دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز علمی که از وزارتین علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ مجوز نموده اند و دانشگاه آزاد اسلامی مکلفند حداقل ۲۰% اعضای هیأت علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران (isargaran) شامل فرزندان و همسران شهدا، جانبازان ۱۵ درصد و بالاتر، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، همسران و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، رزمندگان با حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه که دارای مدرک علمی دکتری مورد تایید وزارتخانه‌های علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد و شرایط علمی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاهها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیئت علمی چنانچه شرایط علمی لازم را داشته تامین و از ابتدا آنان را به صورت عضو هیئت علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی پژوهشی و اجرایی مرتبط و تاثیر آن در پایه و مرتبه علمی بدون الزام به رعایت شرط سنی و مصاحبه استخدام کنند. مستنکف از اجرای این ماده به انفصال موقت از خدمات دولتی از یک ماه تا یکسال محکوم می گردد

فلسفه کارت ایثار چه بوده است؟

دلیل اصلی این بود که به علت جابه جایی‌‌هایی که در زمان جنگ در یگان ها  صورت می گرفت مدارک از بین رفته است. یعنی جز اطلاعات جزئی که در دفتر اساس موجود است، اطلاعات دقیق تری نداشتیم. بنابراین قسمت بزرگی از تاریخ جنگ کشورمان در ابهام قرار داشت. یعنی اگر فرضا” در آینده بخواهند تحقیقی انجام دهند اطلاعات موثقی موجود نیست. به عنوان مثال ما در جنگ هایی که با روسیه داشتیم ۱۵۰ هزار شهید دادیم اما مردم ما درباره این جنگ و ظلم هایی که همین کشورهای غربی علیه کشور ما کردند و باعث شکست ما در آن زمان شد اطلاعات چندانی ندارند

هم اینک ۳ میلیون رزمنده در کشور وجود دارد که تاکنون از قوانینی که برایشان وضع شده به دلیل نداشتن متولی خاص بی بهره بوده اند.

حجت الاسلام ولی زاده افزود: در این برنامه رزمندگان با سابقه بالای ۲۴ ماه خدمت از پرداخت مالیات معاف می شوند، همچنین سهمیه دانشگاه برای خانواده رزمندگان و تخفیف شهریه برای فرزندان آنان از دیگر مزایای استفاده از این قانون است.

وی به اجرای همترازی و مقطع تحصیلی و همچنین پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و تسهیلات مسکن را از جمله امتیازاتی عنوان کرد که رزمندگان از آن بهره مند می شوند.

ﺳﻬﻤﻴﻪ رزﻣﻨﺪﮔﺎن

رزﻣﻨﺪﮔﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺎده ۱ و ﺗﺒﺼﺮه ﻫﺎی ﭼﻬﺎرﮔﺎﻧﻪ ﻣﺎده ﻣﺬﻛﻮر در آﻳﻴﻦ ﻧﺎﻣﻪ اﺟﺮاﻳﻲ ﻗﺎﻧﻮن اﻳﺠﺎد ﺗﺴﻬﻴﻼت ﺑﺮای ورود رزﻣﻨﺪﮔﺎن و ﺟﻬﺎدﮔﺮان داوﻃﻠﺐ ﺑﺴﻴﺠﻲ ﺑﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎت آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ از ﺗﺎرﻳﺦ ۱۳۵۹/۶/۳۱ ﻟﻐﺎﻳﺖ ۱۳۶۷/۶/۳۱ ﺣﺪاﻗﻞ ﺷﺶ (۶) ﻣﺎه ﻣﺘﻮاﻟﻲ ﻳﺎ ﻣﺘﻨﺎوب داوﻃﻠﺒﺎﻧﻪ در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ ﺟﺒﻬﻪ ﻫﺎی ﻧﺒﺮد ﺣﻖ ﻋﻠﻴﻪ ﺑﺎﻃﻞ ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻪ اﻧﺪ، ﻻزم اﺳﺖ ﺿﻤﻦ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻪ ارﮔﺎن ذﻳﺮﺑﻂ (ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺴﻴﺞ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﻴﻦ ﻳﺎ وزارت ﺟﻬﺎد ﻛﺸﺎورزی) ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻓﺮم ﻣﺨﺼﻮص اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﻬﻤﻴﻪ رزﻣﻨﺪﮔﺎن در کنکور اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﺗﺎ آﻣﺎر و اﻃﻼﻋﺎت آﻧﺎن ﺑﻌﺪ از زﻣﺎن ﺛﺒﺖ ﻧﺎم ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺴﻴﺞ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﻴﻦ ﻳﺎ وزارت ﺟﻬﺎد ﻛﺸﺎورزی ﻣﻮرد ﺗﺎﺋﻴﺪ ﻧﻬﺎﺋﻲ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد. در ﺻﻮرت ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺗﻮﺳﻂ ارﮔﺎنﻫﺎی ذﻳﺮﺑﻂ در ﺳﻬﻤﻴﻪ رزﻣﻨﺪﮔﺎن ﮔﺰﻳﻨﺶ ﻣﻲ ﮔﺮدﻧﺪ.

این اطلاعات مربوط به سال های قبل می باشد. در صورت دریافت اطلاعات جدید در همین مقاله به روز رسانی میشود.

5 نظرات
  1. حامد می گوید

    سلام علیکم
    من فرزند ایثارگرم ۵۷ ماه پدرم سابقه جبهه داره وخودمون هم دردزفول منزلمون وقتی که من ومادرم وپسر عموم درخانه بودیم مورد اثابت موج انفجار حمله موشکی قرار گرفت با اینکه من مهندس عمران هستم ومدرک غواصی وجوشکاری زیر آب دارم والان هم به دلیل بیکاری دورهای دریانوزری رو گزوندم اما بیکار هستم نه سهام عدالتی نه یارانه ای نه منزل مسکونی حرفم اینه چرا برای من وامثال من که شرایط رو داریم دریغ از یک وام همش اذیتمون میکنن نه کار جای هست البته هست اما آشنا چون نداریم بیکار موندیم من وامثال من کم نیستن که دوست دارن برای مملکتشون هر کاری بکنن اما حیف که ماهارو نمیخوان ببینن.

  2. علی می گوید

    من رزمنده مدافع حرم هستم به پایگاه مقداد تهران مراجعه کردم به من کارت ایثار ندادن

  3. الهویردی رحیملو می گوید

    با عرض سلام احتراما بنده قبل از استخدام در سال ۱۳۶۱/۰۸/۱۹ تا ۱۳۶۱/۱۲/۰۷ داوطلبانه به منطقه جنگی جنوب ،شادگان ،دشت عباس و در خدمت سربازی سالهای ۱۳۶۳/۰۱/۲۲ تا ۱۳۶۴/۱۰/۰۲ در منطقه جنگی دشت ذهاب ( سرپل ذهاب فصرشیرین ) بودم و در سال ۱۳۶۵/۱۰/۲۱ برادرم در عملیات کربلای پنج به شهادت رسید و در سالهای ۱۳۶۶/۰۸/۰۱ تا ۱۳۶۷/۱۰/۳۰ در دخانیات بمدت ۲۱۵ روز بعنوان کارگر فصلی کار کردم متاسفانه ۱۹۰ روز بیمه واریز شده و در سال ۱۳۶۷/۱۲/۰۲ به استخدام شرکت توریع برق آذربایجانغربی در آمدم شش ماه استخدام آزمایشی زدند و از تاریخ ۱۳۶۸/۰۵/۰۱ بیمه واریز کردند با توجه تمام گواهی جبهه داوطلبانه و خدمت سربازی و برادر شهید را به شرکت توزیع برق آذربایجانغربی شهرستان خوی داده بودم فقط یک گروه تشویقی دادند در سال ۱۳۹۳/۰۳/۰۳ از تامین اجتماعی خوی در خواست خرید خدمت سربازی کردم مبلغ سه میلیون،سیصد و بیست و دو هزار تومان قسطی به حساب تامین اجتماعی خوی واریز کردم و در سال ۱۳۹۵/۱۱/۱۱ به بازنشستگی نایل شدم نمیدانم کسورات بازنشستگی را چطوری تامین اجتماعی حساب کردند و جدید از ارتش و سپاه گواهی خدمت در منطقه جنگی به تامین اجتماعی خوی گرفتم و کارت ایثارگری ارتش و سپاه را دارم تامین اجتماعی برای سخت و زیان آور محسوب کردن خدمت سربازی در منطقه جنگی و داوطلبانه رفتن به منطقه جنگی کردم گفتند باید به دیوان عدالت اوتدی شکایت بکنی تا اینکه چه رایی میدهد بعدا تصمیم میگیریم کاش این قانون ایثارگری نبود حالا یک صندوق دقیقا اجرا میکند ولی صندوق تامین اجتماعی اینگونه رفتار میکند

  4. حمید حاتمی می گوید

    سلام
    من بعنوان بسیجی داوطلب به جبهه رفتم و با توجه به سن من ۱۵ سالگی اعزام شدم و پایان ماموریت ۱۳۶۷/۰۶/۲۴بوده اما الان سپاه برام تا ۲۹ مرداد محاسبه میکنه و میگن بعد از قطعنامه قبول نیست پس چرا شب قطعنامه نذاشتن ما برگردیم و تا ده روز بعد قطعنامه بخدا عراقیا خمپاره ۶۰ میزدن الان راهکار بنده چیست

  5. حمید حاتمی می گوید

    در زمان جنگ عراق و آمریکا موقع اشغال کویت بنده نیروی دریایی بودم و هر روز گشت میرفتیم چندبار هواپیمای آمریکا ما رو تهدید کرد و وقتی که سه ناوچه عراق اومد داخل آب‌های ایران من اولین نفری بودم که وارد ناوچه شدم و ناوچه ها رو آوردیم اسکله مجیدیه ماهشهر چون جزء نیروهای منطقه سوم دریایی امام حسین قرارگاه نوح بودم آیا اون برهه زمانی قابل استفاده برای دریافت ایثارگری هست؟ ممنونم که راهنمایی بفرمایید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.