تاپر کیک چیست ؟

تاپر کیک چیست ؟

تاپر کیک چیست تاپر به زبان ساده یعنی چیزی که روی آخرین قسمت چیز دیگه‌ای قرار می‌گیره!

حالا تاپر کیک به چه معناست؟

اصطلاحاً به عروسک، طرح خاص یا نوشته‌ای که روی کیک یا حتی گاهی در کنار کیک قرار می گیره، تاپر کیک گفته می شه.

تاپرها در جنس‌های مختلف با استفاده از کاغذ، مقوا، انواع خمیرهای خوراکی، انواع شکلات و… درست می‌شن.

تاپرها با سیخ چوبی و خلال یا اگه ۱۰۰% خوراکی هستن مستقیماً روی کیک قرار می‌گیرن. مثلاً ستاره های مقوایی یا نوشته های تولدت مبارک طلقی، مجسمه های عروس و داماد و .. همگی تاپر هستن. حتی گل‌های طبیعی که روی کیک‌ها قرار می‌گیرن به نوعی تاپر محسوب می‌شن (تاپر گل طبیعی).

این روزها تاپر عروسکی از معروفترین تاپرها برای کیک‌ها و کاپ‌کیک‌ها هستن. تاپرهای خوراکی معمولاً با خمیر فوندانت، خمیر مارزیپان یا خمیر شکلاتی تهیه می‌شن.

مزیت تاپرهای عروسکی خوراکی:

مزیت تاپرهای عروسکی خوراکی به نسبت تاپرهای دیگه چیه که انقد پرکاربرد و محبوبشون کرده؟

اول اینکه این تاپرها کاملاً خوراکی هستن. یعنی لازم نیست نگران این باشین که کودکان اشتباهی اونها رو بخورن و بهشون ضرری برسه. همینطور تماس مستقیم اونها با مواد خوراکی کاملاً بلامانع است.

از طرف دیگه تاپرهای ساخته شده با خمیر خوراکی فوندانت، معمولاً موندگاری بسیار بالایی دارن. یعنی در صورت نگهداریِ درست، امکان حفشظون به عنوان یادگاری از یک مناسبتِ دوست داشتنی برای مدتهای طولانی وجود داره. این موضوع باعث شده که این تاپرها به صورت مستقل هم ساخته بشن. و به عنوان گیفتهایی جذاب و خوردنی به کودکان یا حتی بزرگسالان هدیه داده بشن تا نوش جانش کنن یا به عنوان یادگاری نگهش دارن.

مزیت بعدی اینه که با توجه به تم تولد یا مناسبت‌های مختلف می‌شه عروسک یا شکل مناسب و دلخواه رو تهیه کرد. این تاپرها فقط روی کیک و کاپ کیک و پاپس کیک قرار نمی گیرن. بلکه حتی می شه اونها رو روی خوراکها یا دسرهای باانسجام بالا هم قرار داد.

از همه مهمتر اینکه در صورت یاد گرفتن اصول اولیه‌ و پایه ای ساخت تاپرها، تقریباً می‌تونین هر نوع تاپر عروسکی دیگه‌ای رو بسازین. اونم فقط با نگاه کردن به عکسش یا از روی مدلی که دارین. اینطوری یه دنیای بزرگ برای کودکان یا حتی بزرگسالان خلق می کنین که انتهایی نداره.

اصول پایه ای ساخت تاپرها:

از اصول اولیه ساخت تاپرها، تهیه و استفاده از خمیر مناسب، ابزار مناسب و الگوی مناسبِ ساخت هست. این اصول برای ساخت عروسک‌ها و گل‌ها متفاوته.
مثلاً خمیر فوندانت‌های آماده یا دست ساز برای ساخت عروسک، گاهاً بیش از اندازه نرم یا سفت هستن. بنابراین نیاز به آماده‌سازی اولبه دارن. یعنی یه تغییرات گاهاً جزئی تا اصطلاحاً انسجام خاص خودشو پیدا کنن.

انسجام و بافت مناسب خمیر یعنی چی؟

بافت و انسجام خمیر باید به گونه ای باشه که عروسکِ ساخته شده شکل خودشو کامل و بدون تغییر محسوسی حفظ کنه. اما خمیر اونقدر هم سفت نباشه که در هنگام ورز دادن یکدست نشه و مدام ترک بخوره.

مورد مهم بعدی اینه که تاپر ساخته شده در زمان مناسبی خشک بشه.

همینطور خمیر موقع ساخت تاپر یا بعد از اون چسبناک نباشه. چون چسبناک بودن باعث می شه که اولاً کار با خمیر خیلی مشکل و گاهاً غیر ممکن باشه. دوم اینکه تاپر شکل خودشو حفظ نکنه و اصطلاحاً مدام وا بره. سوم اینکه پرزها و خاک اطراف رو به خودش جذب کنه و خیلی زود کثیف بشه.
همین‌طور استفاده از خمیرهای خوراکی دیگه مثل مارزیپان یا خمیر شکلاتی هم اصول خاص خودشونو داره.

حتی می دونستین گل طبیعی غیرخوراکی رو هم نباید مستقیماً روی کیک قرار داد و همینطوری ساقه شو درون کیک فرو کرد؟! چیزی که متاسفانه خیلی رایجه و تقریباً همیشه شاهدش هستیم. دلیلشم اینه که تماس هرگونه مواد غیرخوراکی با مواد خوراکی (مث کیک یا خامه که مرطوبه و جذب بالایی داره) از نظر بهداشتی ممنوعه. این تماس باعث انتقال مواد غیرخوراکی یا گاهاً آلوده و مضر به مواد خوراکی می شه.