بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی ۱۴۰۲ / قانون محدودیت‌های غیبت

طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی ۱۴۰۲

طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی 1402

طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی ۱۴۰۲ سربازی نوعی خدمت نظامی است که بر پایه قانون‌ اساسی جمهوری اسلامی ایران مختص پسران بالای ۱۸ سال با ملیت ایرانی است. افراد مشمول باید بین ۲۴ الی ۱۸ ماه بسته به نوع منطقه محل خدمت که منطقه عادی باشد یا منطقه عملیاتی باید دوران خدمت سربازی خود را سپری کنند. بعضی از مشمولان قصد گرفتن معافیت موقت یا معافیت دائم را دارند. سال های نه چندان دور مشمولین می‌توانستند خدمت سربازی خود را بخرند ولی در حال حاضر با به تصویب رسیدن طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی امکان خرید سربازی وجود ندارد.

افرادی که قصد دارند خود را از خدمت سربازی معاف کنند باید قبل از اینکه برای آنها در نظام وظیفه غیبت زده شود باید مدارکی را که برای گرفتن معافیت دارند را به سازمان نظام وظیفه عمومی تحویل دهند. اما کسانی که قصد دارند به خدمت سربازی بروند یک سال  زمان دارند که خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کرده و دفترچه خدمت نظام وظیفه را ارسال کنند و به خدمت اعزام شوند. ما در این مقاله از مرکز مشاوره تلفنی ایران تحصیل قصد داریم طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی را که برای مشمولین خدمت سربازی وضع کرده بیان کنیم.

طرح جدید مجلس برای خدمت نظام وظیفه عمومی

 مجلس شورای اسلامی در هر دوره مسائل مربوط به خدمت سربازی را بازبینی و یکسری قوانین جدید نیز وضع می کند. طبق طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی در سال ۱۴۰۲، مشمولان غایبی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند می‌توانند با پرداخت مبلغ ۱۵۰۰۰ یورو خود را از خدمت سربازی معاف کنند. به افراد مشمول خدمت سربازی که متأهل نیز هستند ۲۵ درصد تخفیف داده می‌شود. در حال حاضر، طبق طرح مصوب مجلس حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۶۰ درصدی همراه خواهد‌ بود.

سید علی آقازاده رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره طرح جدید مجلس گفت: این طرح، طرح اصلاح قانون نظام وظیفه می باشد و رویکرد نمایندگان مجلس کاهش مدت خدمت سربازی مشمولان غایب است و درباره تعیین تکلیف مشمولان غایب خدمت وظیفه عمومی، نیز گفت: بر اساس قانون، برای مشمولان غایب محدودیت‌هایی مانند ممنوع شدن از شرکت در برخی از فعالیت‌های اقتصادی، عدم اجازه ادامه تحصیل  و در مواردی ممنوعیت در اخذ گواهینامه رانندگی و عدم استخدام در ادارات و سازمان‌های دولتی وجود دارد.

طرح اصلاح قانون خدمت سربازی در مجلس

رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره آخرین وضعیت بررسی طرح اصلاح قانون نظام وظیفه در مجلس گفت: در این طرح برای مشمولان غایب سربازی که متأهل می باشند و دارای فرزند هم هستند امتیازاتی در نظر گرفته‌ شده‌است. اگر این طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی به تصویب برسد مشمولان غایب سربازی متأهل و دارای فرزند بنا به درخواست خودشان در درجه اول برای سربازی فراخوانده می شوند در غیر این صورت بنا به تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح ممکن است به لحاظ معافیت و کاهش خدمت سربازی برای آن فرد تخفیفاتی در نظر گرفته‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طرح اصلاح قانون نظام وظیفه عموماً رویکرد ما کاهش مدت خدمت سربازی مشمولان غایب است ولی هنوز این طرح در کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و حالا باید ببینیم که در مجلس به تصویب می‌رسد یا خیر و نظر ستاد کل چیست.

رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مشمولان غایب سربازی باید وضعیت خدمت خود را مشخص کنند و البته همه مشمولان باید به خدمت سربازی بروند و کسانی که به خدمت سربازی نروند و غیبت کنند مجرم هستند. آقازاده گفت اصلاحاتی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌شود که منجر به افزایش سختگیری نسبت به مشمولان غایب می‌شود، از جمله اینکه افتتاح حساب بانکی برای مشمولان غایب با ممانعت مواجه می شود، گفت قطعاً در طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی این موارد اصلاح خواهد شد و ممکن است این موضوع از طرح اصلاح قانون نظام وظیفه حذف شود.

طرح مجلس درباره مشمولین غایب خدمت سربازی

در ابتدای خرداد سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی قانون خرید خدمت سربازی را به تصویب رساند که این قانون باید در مدت ۴۵ روز اجرا می‌شد اما تا سال ۹۷ طول کشید. علت طولانی شدن این قانون جبران کسری بودجه‌ای بود که در نیروهای مسلح وجود داشت. بر اساس این طرح افرادی که بیش از ۸ سال غیبت داشتند می‌توانستند با مراجعه به مرکز پلیس + ۱۰ مبلغی را به عنوان جریمه خدمت پرداخت کنند و وضعیت خدمت خود را مشخص کنند و کارت پایان خدمتی که به این افراد داده می‌شد بر روی آن  عنوان ” معافیت جریمه مشمولان غایب” ذکر می‌شد.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون بر اساس آمار اعلامی بیش از سه میلیون نفر مشمول غایب سربازی در کشور وجود دارد که بیش از ۸ سال  از غیبت آنها گذشته‌است و شرایط خرید خدمت سربازی را هم دارند، این افراد منتظر اجرای دوباره قانون خرید خدمت سربازی می‌باشند. وی افزود : با توجه به اینکه مشمولان غایب بسیاری در سنین بالا وجود دارند که متأهل نیز می‌باشند و شرایط زندگی اجازه نمی‌دهد که آنها به سربازی بروند، همین مشمولان به دلیل اینکه دوران سربازی خود را سپری نکرده‌اند از یکسری خدمات اجتماعی و اقتصادی نیز محروم می‌شوند که به نظر من در بودجه سال ۱۴۰۲ باید به وضعیت این افراد رسیدگی شود.

بنابراین خرید خدمت سربازی با شرایط منطقی و کارشناسی شده باعث می‌شود که یکی از مشکلات افراد مشمول غایب برطرف شود. طرح اول کمیسیون تبلیغ بودجه مجلس، قانون خرید خدمت سربازی در سال ۱۴۰۰ را دوباره مطرح کرد و خواستار سازماندهی و تعیین تکلیف مشمولان غایب شد. نظر اکثریت نمایندگان مجلس به تمدید طرح جدید مجلس در خدمت سربازی و خرید خدمت سال ۱۴۰۰ بود که حتی به امضای ۴۶ نفر از نمایندگان هم رسید.

قانون محدودیت‌های غیبت در خدمت سربازی

در این طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی، قانون خرید خدمت سربازی پیشنهاد داده‌شد برای مشمولان خدمت سربازی که زمان خدمت آنها گذشته و مشمولان بایستی بیش از ۸ سال غیبت داشته‌باشند. نمایندگان مجلس مبلغی را هم برای جریمه مشمولان غایب مشخص کرده‌بودند؛ اما رئیس اداره سرباز ستاد کل نیروهای مسلح این طرح جدید خرید خدمت سربازی را رد کرد و آن را ناعادلانه خواند و گفت: اجرای این طرح‌ تبعات منفی دارد و کشور به سرباز احتیاج دارد.

هدف از اجرای طرح خرید خدمت سربازی این بود که تعداد غائبین کاهش یابد ولی متأسفانه تعداد غائبین در سال‌های اخیر بیش از حد انتظار زیاد شده‌ است. طرح بعدی که به عنوان طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی که در مجلس پیشنهاد شد ” طرح اخذ مالیات از مشمولین غایب” بود. بر اساس این طرح هر مشمول غایبی که سن وی بالاتر از ۲۸ سال باشد تا سن ۵۰ سالگی، باید ۵۰% بیشتر از افرادی که سربازی رفته‌اند مالیات بپردازند. بر طبق قانون خدمت وظیفه عمومی سن مشمولیت از ۱۸ سالگی تمام تا ۵۰ سالگی می‌باشد.

به‌همین دلیل در طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی تا پنجاه سالگی افراد مشمول خدمت به حساب می‌آیند. این طرح بدین صورت است که مشمولان غایب ۵۰ درصد بیشتر از سایر افرادی که سربازی رفته‌اند برای خدماتی مانند سند زدن، سفرهای خارجی، اخذ گواهینامه و خدمات دیگر باید مالیات بپردازند. مثلاً اگر برای سفر خارج از کشور افراد باید ۱۰ میلیون تومان وثیقه بگذارند این افراد که خدمت نرفتند بایستی ۱۵ میلیون تومان وثیقه نسبت به نظام وظیفه بگذارد.

رئیس اداره سرباز ستاد کل نیروهای مسلح درباره این طرح گفت: طرح‌های دیگری علاوه بر این طرح در مجلس مطرح‌شده و در حال بررسی هستند.

خلاصه مطلب

در هفته آخر بهمن سال ۱۴۰۲ پیشنهاداتی از سوی نمایندگان در طرح دید مجلس برای خدمت سربازی و برای بررسی مجدد  در سال ۱۴۰۲ ارائه‌شده تا در آینده ببینیم این تصمیمات عملی می‌شود یا خیر؟ به امید اجرای دوباره این قانون، افراد از سربازی غیبت نکنند تا بتوانند از معافیت و راه‌های دیگر بهره‌مند شوند.

برای هر مرد ایرانی بالای ۱۸ سال تمام، داشتن کارت پایان خدمت ضروری است. اهمیت داشتن کارت پایان خدمت جهت استخدام در دستگاه‌های دولتی و خروج از کشور و گرفتن مجوز و خدمات دیگر لازم می‌باشد. برای معاف شدن از سربازی علاوه بر مسیر خرید خدمت سربازی، راههای دیگری هم وجود دارد که می‌توان از سربازی معاف یا حداقل مدت سربازی خود را کم کنید. برای مطلع شدن از این مسیرها شما می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول:

آیا حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ افزایش می‌یابد؟

بله. ۶۰ درصد افزایش می‌یابد.

آیا طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی به تصویب رسیده‌است؟

خیر. با وجود موافقت نمایندگان مجلس، رئیس اداره سرباز ستاد کل نیروهای مسلح آن‌را را رد کرد و خلاف عدالت دانست و گفت: اجرای چنین طرح‌هایی در جامعه تبعات منفی دارد و ما به سرباز احتیاج داریم.

جریمه مشمولان غایب خدمت سربازی چقدر است؟

مشمولان غایب باید ۵۰ درصد بیشتر از سایر افرادی که سربازی رفته‌اند برای خدماتی مانند سند زدن، سفرهای خارجی، اخذ گواهینامه و خدمات دیگر باید مالیات بپردازند.۵۰ درصد بیشتر از سایر افرادی که سربازی رفته‌اند برای خدماتی مانند سند زدن، سفرهای خارجی، اخذ گواهینامه و خدمات دیگر باید مالیات بپردازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.