بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

نحوه دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور برای دانشجویان مشمول

نحوه دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور -- خبری فا

نحوه دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور

در این مقاله در سایت خبری فا نحوه دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور برای مشمولان دانشجو را توضیح میدهیم که شرایط خروج از کشور برای مشمولان در سازمان وظیفه عمومی به چه صورت است .

معافیت تحصیلی چیست؟؟

مشمول به کسانی گفته می شود که ۱۸ سالگی آن ها تمام شده اند و وارد سن ۱۹ سالگی نیز می شوند . این افراد برای تعیین تکلیف و اعزام به خدمت باید مراحل اولیه اعزام را طی کنند . مشمولین شش ماه پس از وارد شدن به سن ۱۹ سالگی وقت دارند که مراحل اعزام به خدمت را انجام دهند . اما امروزه درصد زیادی از مشمولین تمایل دارند بعد از تمام شدن دوران نوجوانی و گرفتن دیپلم وارد دانشگاه شوند و ادامه تحصیل دهند . این افراد باید برای اعزام به خدمت اقدام کنند تا وارد غیبت نشوند.

قوانین معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور

در ادامه توضیح میدهیم که قوانین معافیت تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی  در سازمان نظام وظیفه عمومی چگونه میباشد.

ماده ۳۱ :
دانش آموزان مدارس و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تأیید آن وزارت و دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی یا غیر دولتی داخلی و خارجی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و طلاب حوزه‌های علمیه که در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می ‌رسند، تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف می ‌باشند.

ماده ۳۳ :
صدور معافیت تحصیلی دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی و  موکول به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل آنان از طریق مراجع ذی‌ربط است و مدت اعتبار آن تا یک سال پس از صدور گواهی پایان تحصیلات در هر مقطع می‌باشد.

تبصره ۱:
حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش‌آموزان تا سن بیست سال تمام و در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی دو و نیم سال، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سه سال، کارشناسی پیوسته پنج سال و کارشناسی ارشد پیوسته شش سال  و  دکترای پزشکی پیوسته هشت سال و دکترای تخصصی شش سال است.

تبصره ۲:
در مواقع ضروری با تشخیص و اعلام کمیسیون موارد خاص دانشگاه‌های مربوط حداکثر یک سال به مدت فوق اضافه می‌شود.

ماده ۳۴:
دانش‌آموزان و دانشجویان و طلاب علوم دینی مشمول، در صورت ترک تحصیل، اخراج، انصراف یا فراغت از تحصیل باید برای خدمت دوره ضرورت خود را معرفی نمایند. مقامات مسئول مکلفند صورت اسامی این قبیل مشمولین را با ذکر مشخصات کامل و نشانی و رشته تحصیلی به طور انفرادی و  بدون تأخیر به سازمان محل ارسال دارند.

تبصره۲:
مشمولینی که با داشتن معافیت تحصیلی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند پس از ترک تحصیل یا اخراج یا انصراف یا فراغت از تحصیل موظفند برای رسیدگی به وضع مشمولیت خود حداکثر ظرف یک سال خود را به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور معرفی نمایند.

تبصره ۳:
متخلفین از اجراء این ماده برای بار اول به توبیخ کتبی و درج در پرونده و برای بار دوم علاوه بر توبیخ کتبی به یک ماه انفصال از خدمت و برای بار سوم به دو ماه انفصال از خدمت محکوم می‌شوند.

ماده ۳۶:
مشمولین دارای مدرک کارشناسی و بالاتر و معادل آن در حوزه‌های علمیه علاقمند به تحصیل در خارج از کشور در صورتی که از نظر مقررات این قانون و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، حائز شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور باشند و دانشگاه‌ها و رشته‌های آنها مورد تأیید وزارتخانه‌های فوق باشد و می ‌توانند با سپردن تضمین‌های لازم با استفاده از مقررات این قانون برای تحصیل به خارج از کشور مسافرت نمایند.

ماده ۳۷:
ایرانیان مقیم خارج از کشور و  فرزندان مامورین ثابت دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همچنین کسانی که قانوناً تحت کفالت  یا ولایت قانونی آنها می‌باشند، چنانچه در حین تحصیل در مدارس ایرانی مستقر در خارج از کشور و یا مؤسسات آموزشی کشورهای خارج مورد تأیید آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه مورد تأیید شورای عالی حوزه‌های علمیه به سن مشمولیت برسند از معافیت تحصیلی بهره‌مند می ‌گردند و ادامه تحصیل آنان تا سقف یک سال پس از فراغت از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خارج از کشور که مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم یا بهداشت هستند بلامانع می ‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.