بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

تغییرات حقوقی ایثارگران در سال ۹۹ / حقوق ایثارگران افزایش می یابد ؟

تغییرات حقوقی ایثارگران در سال ۹۹ - خبریفا

تغییرات حقوقی ایثارگران در سال ۹۹

تغییرات حقوقی ایثارگران در سال ۹۹ در ابتدای هر سال در حقوق، حق پرستاری و کمک‌معیشت ایثارگران تغییراتی حاصل می‌شود که لازم است جامعه ایثارگری از آن مطلع باشد. این اقدامات معمولاً هر ساله در فروردین‌ماه اجرایی می‌شود، ولی در سال ۹۹ به دلایلی به ‌ماه آینده موکول شده است.

به گزارش خبریفا به نقل از همشهری آنلاین برابر ماده ۲۶ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به کلیه جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر به‌منظور حفظ سلامتی آنان حق پرستاری و حق همیاری برابر با حداقل حقوق کارگران که هر ساله مبلغ آن توسط شورای‌عالی کار تعیین می‌شود، پرداخت می‌گردد.

طی سال‌های جاری حق پرستاری از حق همیاری تفکیک نشده است و هر دو در قالب یک پرداخت اقدام می‌شود. برابر بند «د» ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور، ماده ۲۶ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اصلاح و ۲ تبصره به آن الحاق شد.

برابر این الحاقات والدین، همسران و فرزندان شهدا که دارای بیماری‌های خاص یا صعب‌العلاج و یا دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی باشند و همچنین جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد با تشخیص کمیسیون پزشکی به مشمولین برقراری حق پرستاری اضافه شدند.

مبلغ حقوق پرستاری در سال ۹۹ برابر با ۱۸ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۲۷۰ ریال است که از ابتدای سال ۹۹ پرداخت خواهد شد. بنابراین ضریب هر واحد پرستاری که از آن با ضریب k یاد می‌شود مبلغ فوق خواهد بود که مشمولین آن حسب شرایط جسمی و روحی خود از کمتر از یک k تا چهار k آن بهره‌مند خواهند شد.

ضریب افزایش سالانه حقوق ایثارگران مشمول قانون حالت اشتغال که از بنیاد حقوق دریافت می‌کنند همانند سایر کارکنان دولت ۱۵ درصد تعیین شده است، لکن قبل از افزایش سالانه افزایش ۵۰ درصد فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری که در سال گذشته بخشنامه آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است باید اجرایی شود.

به همین منظور پیگیری‌هایی که تاکنون انجام گرفته اجرای ۵۰ درصد افزایش فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری که در فروردین‌ماه شرایط اجرای آن فراهم نگردید، مقرر شده است که در اردیبهشت‌ماه، اجرایی و بعد از اجرای آن ۱۵ درصد افزایش سالانه اقدام شود.

کلیه جانبازان و آزادگانی که از کارافتاده کلی و جزئی نبوده و حقوق حالت اشتغال و حقوق وظیفه دریافت نمی‌کنند و همچنین فاقد شغل و درآمد هستند، مشمول دریافت کمک‌معیشت خواهند بود. کمک‌معیشت این گروه از ایثارگران همواره معادل حداقل حقوق کارکنان دولت بوده که هر ساله توسط هیأت وزیران تعیین می‌شود.

در سال‌جاری حداقل حقوق کارکنان دولت برابر ۱۷ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۵۰۰ ریال است که از ابتدای سال‌جاری به آنان پرداخت خواهد شد.

کمک‌معیشت شامل افزایش‌های سالانه و افزایش ۵۰درصد فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری نمی‌شود. علاوه بر مشمولین فوق رزمندگان معسر نیز مشمول دریافت کمک‌معیشت خواهند بود که از طریق نیروهای مسلح و ساتا اقدامات لازم درباره آنان انجام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.