بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

آرامگاه یا بقعه عجیب / آرامگاه پیر محله بقعه ای عجیب در استان گیلان

آرامگاه پیر محله بقعه ای عجیب در استان گیلان بقعه پیر محله مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان رودسر، روستای پیرمحله واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ دی ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه یا بقعه عجیب / آرامگاه پیر محله بقعه ای عجیب در استان گیلان - خبریفا

آرامگاه یا بقعه عجیب

نام های دیگر آرامگاه:

آرامگاه پیرمحله

بقعه پیرمحله

موقعیت جغرافیایی گنبد پیرمحله

بقعه‌ی پیر محله از جاذبه‌های دیدنی شهرستان رودسر در استان گیلان است که در محله‌ای به بنام پیرمحله قرار دارد و به همین جهت به این نام شهرت پیدا کرده است.

سیر تاریخی و فرهنگی گنبد پیرمحله

آرامگاه یا بقعه عجیب – گنبد پیر محله مربوط به دوران صفویه است و در تاریخ ۵ دی ۱۳۵۶ نیز با شماره‌ی ۱۵۴۲ در فهرست آثار ملی ایران جای گرفته است. درون این مقبره طبق گفته‌های مردم محلی اشیا و سکه‌های تاریخی وجود داشته که امروز به سرقت رفته است.

معماری گنبد پیرمحله

سقف این بنا گنبدی است و درون آرامگاه تاریک است. گفته می‌شود از درون این آرامگاه مسیری مخفی به قلعه‌ی املش وجود دارد اما صحت و درستی این حرف تا کنون مورد بررسی قرار نگرفته است. این گنبد عناصر تزیینی خاصی ندارد و بنای گنبد آن هشت ضلعی است.

یکی از اهالی روستای پیرمحله درباره‌ی این بنا می گوید: این گنبد مربوط به دوره‌ی ساسانی است و از قدیم می‌گفتند آتشکده بوده است و سردابه‌ی زیر گنبد یک تونل زیرزمینی مخفی بوده است که هم به ساحل رودسر و هم به کوه‌های املش راه داشته و پیران محل نقل می‌کردند زمانی که کارگران خشت‌های این گنبد را می‌ساختند و آجرهای بنا را می‌چیدند، از همین سردابه به سمت دریا رفته و دست های خود را می شستند.

بانوی دیگری از اهالی با اشاره به پله‌های سردابه‌ی زیر گنبد می‌گوید: در گذشته پله‌ها بیش‌تر بود. ۱۲ پله به زیرزمین گنبد می‌رفت. ما بچه که بودیم زیر سردابه می‌رفتیم ولی قبری نمی‌دیدیم. اما اکنون چون بنا داخل حیاط مدرسه است، برای این‌که بچه‌ها دچار آسیب نشوند، سردابه را پر کرده‌اند.

پیشنهاد برای دیدن آرامگاه گنبد پیرمحله

متاسفانه گنبد پیر محله با این‌که دارای ارزش تاریخی است اما وضعیت خوبی ندارد و رشد انواع گیاهان بر روی گنبد و شکاف‌های میان آجرهای آن ممکن است تخریب این بنا در آینده‌ی نزدیک را رم بزند. همین موضوع نیاز این بنا به رسیدگی و مرمت را بیان می‌کند.

آدرس آرامگاه گنبد پیرمحله : استان گیلان- رودسر- روستای دادامحله و پیر محله

 

این خبر توسط شهروند خبرنگار ارسال شده و صحت آن توسط پایگاه خبری خبریفا رد یا تائید نمی شود

جهت ارسال خبر از طریق لینک زیر اقدام نمایید

 

نظرات بسته شده است.