بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

تبدیل وضعیت استخدامی ۴۰ هزار نفر از ایثارگران / ۷۰۰ هزار دیدار با ایثار

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به پیگیری بنیاد به‌منظور تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون ۴۰ هزار نفر از این عزیزان یا تبدیل وضعیت شده یا در حال طی مراحل استخدام قرار دارند و این حکم در قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز با تغییرات اندکی وجود دارد.

تبدیل وضعیت استخدامی ۴۰ هزار نفر از ایثارگران

تبدیل وضعیت استخدامی ۴۰ هزار نفر از ایثارگران

تبدیل وضعیت استخدامی ۴۰ هزار نفر از ایثارگران به گزارش خبریفا به نقل از ایثار، محمود پاکدل روز ۱۸ اردیبهشت در نشست خبری با خبرنگاران با تشریح وظایف معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: این معاونت بحث اصلی خدمات‌رسانی به ایثارگران را بر عهده دارد و این کار از طریق ادارات کل تسهیلات رفاهی، مسکن و گلزارها، اشتغال و کارآفرینی، مشاوره و مددکاری و پذیرش و امور اداری پیگیری و اجرا می‌شود.

وی افزود: با توجه به استقرار دولت سیزدهم و ابلاغ سند تحول از سوی دولت، برنامه عملیاتی برای تحقق این سند در بنیاد شهید و امور ایثارگران تدوین شده است. یکی از چالش‌های مطرح‌شده در برنامه ابلاغی، تحت عنوان ناکارآمدی شیوه خدمات‌رسانی و نارضایتی بعضی از خانواده‌های ایثارگران در این زمینه است که در این رابطه نیز برنامه عملیاتی در بنیاد تدوین شده است. باید توجه داشته باشیم برای هر اقدامی در دستگاه‌های اجرایی از جمله بنیاد، دو اصل مهم داشتن مبنای قانونی و تأمین منابع مالی همواره مد نظر قرار دارد و اگر نارضایتی از سمت جامعه معزز ایثارگری بوده به دلیل محدودیت‌های موجود در یکی از این موارد بوده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه بودجه لازم برای تحقق تمام مسائل و برطرف کردن مشکلات ایثارگران در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است افزود: البته جهش خوبی در بودجه سال جاری وجود داشت، اما به هر حال این عدد مورد نظر محقق نشد.

همه دستگاه‌ها به وظایف خود در قبال ایثارگران عمل کنند

پاکدل افزود: مطابق قانون بخشی از وظایف در زمینه خدمات‌رسانی به ایثارگران بر عهده بنیاد و بخشی نیز بر عهده سایر دستگاه‌هاست که این موارد در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مشخص شده است. توصیه ما به دستگاه‌هایی که برای آنان وظایفی در خصوص ایثارگران مشخص شده این است که توجه داشته باشند این موارد در قانون ذکر شده و نگذارند کار به طرح شکایت از ایثارگران برای تحقق حقوقشان کشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: سالانه تعدادی شکایت از سوی ایثارگران به کمیسیون ماده ۱۶ ارائه می‌شود. همچنین ماده ۷۴ قانون جامع خدمات رسانی نیز این اختیار را به بنیاد می‌دهد که گزارش نحوه خدمات‌رسانی به ایثارگران را به دستگاه‌های نظارتی، دفتر مقام معظم رهبری و سایر دستگاه‌های مرتبط ارجاع دهند، اما در نهایت دست بنیاد برای اقدام بیشتر در این زمینه بسته است و لازم است خود دستگاه‌ها همکاری بیشتری در انجام وظایف خود نسبت به ایثارگران داشته باشند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه امروز شاهد درخواست‌هایی از سوی ایثارگران هستیم که برای آن قانونی وجود ندارد افزود: تلاش می‌کنیم بخشی از این موارد را از طریق مواد موجود در قوانین ۵ ساله توسعه، رسیدگی و برطرف کنیم.

تبدیل وضعیت استخدامی ۴۰ هزار نفر از ایثارگران

پاکدل در ادامه تصریح کرد: یکی از کارهایی که بسیاری از ایثارگران پیگیر آن بودند موضوع تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران بود که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی بنیاد در حال حاضر ۴۰ هزار نفر از این عزیزان یا تبدیل وضعیت شده یا در حال طی مراحل استخدام قرار دارند و این حکم در قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز با تغییرات اندکی وجود دارد. همچنین امیدواریم ابزارهای قانونی لازم نیز برای برخورد با دستگاه‌هایی که از این کار استنکاف می‌کنند در نظر گرفته شود.

در سال جاری ۷۰۰ هزار دیدار در قالب طرح سپاس انجام می‌شود

وی در ادامه گفت: در سال گذشته در حوزه مشاوره و مددکاری به ۱۱۰ هزار نفر از ایثارگران خدمات ارائه شده است. در زمینه مشاوره شغلی نیز به ۳۷ هزار نفر مشاوره ارائه شده است. در بحث مسکن نیز در سال گذشته ۴ هزار نفر زمین دریافت کرده‌اند. ۳۳ هزار نفر نیز برای دریافت وام به بانک‌ها معرفی شدند و ۹۸۰۰ نفر مجوزهای صنفی و پروانه شغلی دریافت کردند. همچنین ۱۰ هزار و ۱۰۰ نفر در دستگاه‌ها استخدام شده‌اند و ۸۸۰۰ نفر تسهیلات صندوق اشتغال و کارآفرینی به منظور راه‌اندازی طرح‌های کارآفرینی دریافت کردند. در حال حاضر ۲۷۰ هزار نفر از ایثارگران جویای کار هستند که باید تدابیر لازم برای آن اندیشیده شود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: ۷۲ هزار پرونده احراز ایثارگری در سال گذشته تعیین تکلیف شد و در نظر داریم زمان رسیدگی به این پرونده‌ها را کوتاه‌تر کنیم. طرح سپاس نیز همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و از سوی رئیس‌جمهوری محترم نیز به دستگاه‌ها تأکید شده که در اجرای این طرح با بنیاد همراه باشند و در سال گذشته ۳۱۸ هزار دیدار حضوری با ایثارگران صورت گرفته و با ۴۲۰ هزار نفر نیز از طریق تلفن ارتباط گرفته شد. بنا داریم امسال ۷۰۰ هزار دیدار به صورت حضوری با ایثارگران صورت گیرد.

شناسایی ایثارگران مشمول طرح ارتقای معیشت

پاکدل افزود: ارتقای سطح معیشت ایثارگران مد نظر قرار دارد که ظرف ۳ ماه سند ارتقای معیشت تدوین خواهد شد. در حال حاضر ۵۰ هزار نفر از ایثارگرانی که مشمول این طرح هستند شناسایی شده‌اند تا در مرحله اول از کمک‌های بنیاد بهره‌مند شوند. غرامت فوت در سال جاری به ۱۵ میلیون و جبران خسارات ناشی از حوادث به ۷۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در هفته آینده نیز تعدادی از ایثارگران با اعلام نتیجه تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی، استخدام خواهند شد و ان‌شاءالله امسال مرحله دوم این آزمون نیز برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پیگیر بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه ششم هستیم که طبق آن ۳۰ درصد پروانه‌های وکالت، کارشناسی و … به ایثارگران تعلق می‌گیرد. در حوزه مسکن نیز پیگیری جدی در حال انجام است و خوشبختانه تخصیص ۵ درصد مسکن ملی به ایثارگران در سفرهای استانی رئیس جمهور مصوب شده است. در حوزه پذیرش نیز موضوع الکترونیکی کردن فرایند احراز در حال پیگیری است.

پاکدل در خصوص وضعیت حقوق ایثارگران گفت: پرداخت حقوق مطابق قانون انجام می‌شود، به‌عنوان مثال کارمند شاغل مزایایی مانند اضافه‌کاری و مأموریت و… را دریافت می‌کند اما جانبازانی که از کمک‌معیشت استفاده می‌کنند از این بخش از دریافت‌ها محروم هستند و امیدواریم با اجرای طرح ارتقای معیشت بتوانیم بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم.

مستمری والدین معظم شهدا افزایش می‌یابد

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه در پاسخ به سؤال مطرح شده از سوی یکی از خبرنگاران در خصوص افزایش حقوق ایثارگران گفت: افزایش حقوق برای ۹۲ هزار و ۷۰۰ نفر از جانبازان مشمول قانون «حالت اشتغال» و ۶۵ هزار بازنشسته یا شهید از اردیبهشت امسال اعمال می‌شود. حقوق کارکنان دولت در سال جاری ۱۰ درصد افزایش یافته است. مطابق قانون مستمری والدین معظم شهدا معادل دو میلیون و ۴۰۰ بود اما دولت اعلام کرد که نباید کمتر از پنج میلیون و ۶۰۰ باشد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر ۹۶ هزار نفر از ایثارگران مشمول دریافت سومین بسته کمک معیشتی هستند که براساس حداقل حقوق کارکنان دولت مشخص شده است. البته هنوز منابع و حکم قطعی ابلاغ نشده و این افزایش مشخص نیست و همچنان در حال رایزنی برای این موضوع هستیم. حق پرستاری نیز معادل حداقل حقوق قانون کار یعنی چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که بار مالی یک هزار و ۷۰۰ میلیاردی به همراه دارد و متأسفانه پیش‌بینی برای آن انجام نشده که تا پایان ماه باید برای تعیین تکلیف آن صبر کنیم.

فرایند احراز مدافعان حرم بدون هیچ وقفه‌ای انجام می‌شود

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین درباره تبدیل وضعیت ایثارگران نیروهای مسلح گفت: تبدیل وضعیت ایثارگران نیروهای مسلح مشمول قانون می‌شود، البته تعداد ایثارگران نیروهای مسلح اندک است و براساس قوانین تبدیل می‌شوند. در حال حاضر گزارش این موضوع به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اجتماعی ارائه شده است.

پاکدل با اشاره به پیگیری وضعیت احراز مدافعان حرم گفت: پرونده‌های مربوط به این عزیزان بدون هیچ وقفه‌ای مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در این زمینه به‌روز هستیم و در حال حاضر تنها ۴۴ پرونده جدید در دست بررسی قرار دارد که در مرحله رسیدگی و صدور رأی قرار دارند.

وی ادامه داد: فرایند احراز برای تمام پرونده‌ها امری زمان‌بر است که نهایت تلاش خود را برای کاهش این زمان انجام می‌دهیم و به این منظور آموزش‌های لازم به مسئولان این امر در استان‌ها ارائه می‌شود.

پاداش پایان خدمت مشمولان ماده ۳۸  قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

پاکدل در ادامه این نشست درباره آخرین وضعیت معوقات ماده ۳۸ و پاداش پایان خدمت ایثارگران تصریح کرد: اجرای تعهدات ماده ۳۸ را دو سال قبل اجرا کردیم، برنامه مشترکی هم با نیروهای مسلح داشتیم. مرجع پاسخگویی برای میزان حکم با نیروهای مسلح است و احکام صادر شد. تامین اعتبار با بنیاد بود و  احکام هم صادر شد و این احکام همچنان بر اساس افزایش‌ها و دستورالعمل‌های نیروهای مسلح معتبر است.

وی افزود: تا آبان ماه ۱۴۰۰ همه معوقات ماده ۳۸ پرداخت شد. اما از آبان ماه ۱۴۰۰ به بعد هم افرادی مشمول شدند و هم اکنون مبلغ ۸۳ میلیارد تومان باقی مانده است که درصورت تامین بودجه پرداخت می‌شود. 

وی همچنین در خصوص پاداش پایان خدمت مشمولان ماده ۳۸، گفت: ۹ هزار میلیارد تومان برای پاداش پایان خدمت در بودجه لحاظ شده  و حسب روند سال‌های گذشته در اولین تخصیص در ماه‌های آینده، دو دوازدهم یا سه دوازدهم آن پرداخت می‌شود. آئین نامه پاداش پایان خدمت هنوز از دولت به بنیاد ابلاع نشده، اما با تأکیدات رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مقرر شده موارد ۱۰۰ درصدی مشمول بازنشستگی احصاء  شود تا به محض تخصیص به حساب مشمولین بدون فوت وقت واریز شود. در این زمینه با معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم  مکاتباتی انجام شده، دکتر قاضی‌زاده هاشمی هم مذاکراتی در دولت برای تسریع در این موضوع دارند.

پاکدل درباره واردات خودرو در کنار اختصاص ۱۰ هزار خودروی داخلی به ایثارگران اظهار کرد: در سال گذشته علی‌رغم وجود تفاهم نامه با خودرو سازان، این موضوع به دلیل عدم تامین مالی اجرا نشد. امسال در تبصره ۱۶ مبلغی را پیش بینی کردیم ولی تبصره ۱۶ ابهاماتی دارد که استخراج کرده‌ایم. در هفته‌های گذشته ۳ مکاتبه انجام دادیم. اگر وضعیت جسمانی لحاظ نشود. ۳۹۶ هزار نفر واجد شرایط خودرو هستند. در یک برنامه جدید به دنبال طرحی هستیم که خودرو سازان سبد خودرو برای ایثارگران مشخص کنند. 

وی اظهار داشت: جانبازان ۷۰ درصد ما شرایط خاصی دارند و پس از بازدید معاون محترم رئیس جمهور از مجتمع فرهنگی، ورزشی و توانبخشی دهکده نشاط ولیعصر (بقیه‌الله) و درخواست جانبازان مکاتباتی با دولت در حال انجام است تا در صورت تحقق امکان واردات خودروی خارجی به کشور در این موضوع هم بصورت جدی ورود کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.