بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

فساد اقتصادی / از تجربه دیگر کشورها درس عبرت بگیریم / هشدار فعالان اقتصادی

شباهت ها و تفاوت های داستان یونان با داستان ایران چه چیزی می تواند باشد؟ البته باید گفت به شباهت ها نزدیک تریم

فساد اقتصادی

فساد اقتصادی

فساد اقتصادی / المپیک ۲۰۰۴ یونان خیلی پرهزینه برگزار شد فعالان اقتصادی هشدار دادند که خرج نکنید اما توجهی نکردند تا اینکه بعد از چهار سال نابودی اقتصادی در یونان شروع شد المپیک علت اصلی این قضیه نبود بلکه المپیک یک نشانه بود نشانه لجبازی بی توجهی که اقتصاد کشورشان را به فنا داد.

یکی از آن بی تدبیری ها منتقل کردن صنایع تولیدی به کشورهای بالکان بود با این بهانه ها که هزینه تولید در آن جا کمتر است همین حماقت ریشه نابودی تولید داخلی در یونان شد و از طرفی ولخرجی های دولت باعث شد کشوری که در بانک های جهانی سپرده گذاری می کرد تبدیل به یک وام گیرنده بزرگ ابربدهکار بین الملل شود.

سه گروه اقتصادی در یونان نابود شد : سرمایه دار بورس بازها دولت های فاسد که تنها یک گروه تاوان پس دادن آن هم مردم طبقه فقیر بود.

وقتی اوضاع یونان خراب شد مجبور شدن زیر بار وام های بین المللی بروند یونان هم ذخایر خاصی نداشت که بتواند به جای وام گرفته شده پرداخت کند مجبور بود از جیب مردم بدهد .

دولت یونان دو کار انجام داد ابتدا رضایت اقتصادی را به دست گرفت و دوم اینکه ملت را به مالیات های سنگین بست.

صنعت کشتی رانی یونان هم نتوانست زیربار مالیات های سنگین کمرشکن برود یونانی ها ۱۵ صدم درصد جمعیت دنیا را دارند ۲۰ درصد کشتی ها بارهای جهانی را جا به جا می کنند توسط آن ها اداره می شود.

در نهایت دولت یونان برای اینکه بیشتر از این به سوی نابودی نرود به این فکر افتاد که به اندازه درآمد خرج کند بافساد مخصوصا در بین مسئولین به طور جدی برخورد کند در مقابل سرمایه دارهایی که سفته بازی می کنند و مالیات نمی دهند بایستد در عین حال حمایت از تولید داخل را در اولویت قرار دهد.

 

گزارش: مرضیه نجفی

 

این خبر توسط شهروند خبرنگار ارسال شده و صحت آن توسط پایگاه خبری خبریفا رد یا تائید نمی شود

جهت ارسال خبر از طریق لینک زیر اقدام نمایید

 

نظرات بسته شده است.