بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

آشنایی با انواع فیلم رادیوگرافی در دندانپزشکی و اهمیت استفاده از آن

آشنایی با انواع فیلم رادیوگرافی در دندانپزشکی

آشنایی با انواع فیلم رادیوگرافی در دندانپزشکی یکی از روش های مهم تشخیصی در حوزه دندانپزشکی استفاده از فیلم رادیوگرافی است. با استفاده از این فیلم ها، تشخیص مشکلات دندان پیش از اجرای عملیات درمانی ساده تر می شود. فیلم رادیوگرافی دندانپزشکی دسته بندی های گوناگونی دارد و امکانات وسیعی را در اختیار دندانپزشکان قرار می دهد. در این فناوری از اشعه X استفاده شده و تصاویر دقیقی از ساختار فک و قسمت های داخلی دهان به دست می آید. برای استفاده از این تکنولوژی بهتر است با انواع فیلم رادیوگرافی در دندانپزشکی آشنا شوید.

فیلم های رادیوگرافی

در حوزه دندانپزشکی مدل های مختلفی از فیلم رادیوگرافی مورد استفاده هستند که هر یک با ویژگی ها و مشخصات مختلفی به کار می روند. این فیلم ها سبب ارتقا خدمات درمانی شده و مشکلات دندانی را با دقت بیشتری مشخص می کنند.. شما می توانید این فیلم های رادیوگرافی را به صورت مستقیم از مرکز معتبر سورنا دنتال خریداری کنید. سورنال دنتال طیف وسیعی از این تجهیزات را به صورت عمده و جزیی در اختیار مشتریان قرار می دهد.

https://sorenadental.com/product-category/radiology/dental-x-ray-film/

برخی از مهمترین دسته بندی های فیلم رادیوگرافی را در زیر مشاهده می کنید:

بخش های اصلی رادیوگرافی

صنعت رادیوگرافی و تهیه فیلم در آن در دو دسته اساسی تقسیم بندی می شود:

  1. امولسیون که نسبت به نور و اشعه حساسیت دارد. بخش اول این فیلم ها را ذرات هالید و نقره تشکیل می دهند و نسبت به نور مرئی حساسیت دارند. در بخش دوم آن ماتریکس حاوی کریستال به کار رفته و برای اکسپوژر اشعه ایکس به کار می رود.
  2. بیس یا پایه که با استفاده از یک ماده پلاستیکی با پوشش امولسیون مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد بیس به صورت پشتیبانی از فیلم امولسیون است. در ساختار آن از پلی استر پلی اتیلن استفاده شده و انعطاف پذیری بالایی دارد. تحمل تماس آن با محلول های ظهور بسیار بالا است.

آشنایی با انواع فیلم رادیوگرافی در دندانپزشکی

فیلم Bitewing

فیلم Bitewing برای تشخیص مشکلات دندان در قسمت های میانی و اطراف دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. بیتوتینگ یک تکنولوژی حرفه ای برای بررسی قیمت های میانی دندان ها است که هر گونه پوسیدگی را در این قسمت ها مشخص می کند.

فیلم رادیوگرافی Panoramic

یکی از پرکاربردترین فیلم های رادیوگرافی دندانپزشکی با نام Panoramic مشخص می شود که برای عکس برداری از دهان، فک و دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این فیلم ها، اطلاعات بیشتری از وضعیت سلامت اجزای مختلف دهان و دندان به دست می آید.

فیلم پری آپیکال

فیلم رادیوگرافی Periapical یکی از مهمترین انواع فیلم های رادیوگرافی در این حوزه است که با بهترین کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد. این فیلم ها برای تشخیص مشکلات نواحی ریشه دندان و بافت های اطراف آن به کار می روند. پیش از انجام عمل های جراحی ریشه درمانی از فیلم رادیوگرافی پری آپیکال استفاده می شود.

در این فیلم ها تصاویر دقیقی از بخش های تاج، استخوان ها و ریشه ها که اطراف دندان را احاطه کرده اند به دست می آید. این فیلم ها سایزبندی گوناگونی دارند و هر یک برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. سایز صفر فیلم برای تصویربرداری از دهان و دندان کودک به کار می رود. سایز ۱ برای تصویربرداری از دندان های قدامی مورد استفاده است و سایز ۲ برای مصارف استاندارد عکسبرداری از دندان بزرگسالان به کار می رود.

فیلم رادیوگرافی Extraoral

اکسترا اورال نام یکی از پرکاربردترین فیلم های رادیوگرافی دندانپزشکی است که تصویربرداری از قسمت های خارجی دهان را میسر می سازد. این فیلم ها برای مشخص شدن مشکلات فکین، مفصل فکی و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرند.

فیلم Occlusal

فیلم Occlusal برای تشخیص همه جانبه مشکلات دهان و دندان مورد استفاده است. این فیلم ها تمام دهان یا بخش هایی از آن را مشخص می کنند و برای بررسی وضعیت سلامت دندان ها به کار می روند. از این نوع فیلم رادیوگرافی برای مشخص شدن نواحی بزرگتر ماگزیلا استفاده می شود. تهیه نماهای عمود بر نمای پری اپیکال نیز از مصارف مهم فیلم اکلوزال محسوب می شود. نام این فیلم با در نظر گرفتن موقعیت مکانی قرارگیری آن در دهان مشخص شده است.

فیلم های پیشرفته Digital

دسته بعدی فیلم های رادیوگرافی دندانپزشکی مربوط به یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های این حوزه است. فیلم های دیجیتالی به سهولت جایگزین تصاویر ترادیسیونال شده اند و امکانات گسترده ای در اختیار کادر درمان قرار می دهند. این فیلم ها به سهولت اشتراک گذاری شده و امکان ذخیره سازی در حافظه را فراهم می کنند.

انواع فیلم دندانپزشکی داخل دهان

برخی از فیلم های دندانپزشکی مستقیما برای تصویربرداری از بخش های داخلی دهان مورد استفاده قرار می گیرند. این فیلم ها شامل موارد زیر هستند:

  1. فیلم های پریمکس که در بسته بندی های ۱۰۰ عددی ارائه می شوند. این فیلم ها عمدتا ساخت کشور آلمان هستند.
  2. فیلم کداک که ساخت کشور آمریکا بوده و بسته بندی های ۱۵۰ عددی دارد.
  3. فیلم آگفا محصول کشور بلژیک بوده و بسته بندی های ۱۵۰ عددی دارد.

اهمیت استفاده از انواع فیلم رادیوگرافی

فیلم رادیوگرافی در دندانپزشکی مزایای بی شماری به همراه دارد. به همین خاطر تجهیزات مربوط به استفاده از این تکنولوژی در بسیاری از کلینیک ها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از مهمترین مزایای استفاده از فیلم رادیوگرافی را در زیر مشاهده می کنید:

  1. با استفاده از این فناوری محل دقیق شکست دندان، عفونت ها و سایر مشکلات مشخص خواهد شد.
  2. با استفاده از این روش ها نیاز به روش های تشخیصی آزمایشگاهی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. فیلم های رادیوگرافی فرایند درمان را با سرعت عمل بیشتری همراه می کنند.
  3. با استفاده از این تصاویر مشکلات آینده دهان و دندان نیز مشخص می شود و با تشخیص به موقع، به سرعت درمان می شوند.
  4. این فیلم ها آگاهی بیمار را از وضعیت سلامت دهان و دندان افزایش می دهند.

جمع بندی

فیلم های پرمصرف رادیوگرافی بخش مهمی از فرایند تشخیص دندانپزشکی را تشکیل می دهند. این فیلم ها در دسته بندی ها و مدل های گوناگونی عرضه شده و هر یک کارایی خاص خود را در این حوزه دارند. شما می توانید برندهای مختلفی از فیلم رادیوگرافی دندانپزشکی را خریداری کنید که هر یک کارایی خاص خود را در تصویربرداری دهان و دندان به همراه دارند. برخی از این فیلم ها به صورت اختصاصی برای بخش های داخلی و خارجی دهان به کار می روند.

 

این خبر توسط شهروند خبرنگار ارسال شده و صحت آن توسط پایگاه خبری خبریفا رد یا تائید نمی شود

جهت ارسال خبر از طریق لینک زیر اقدام نمایید

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.