بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

موشکافی قیمت روز خودرو در ۱۴۰۰ / اگر صبر کنیم، قیمت‌ها پایین می‌آیند؟

موشکافی قیمت روز خودرو در 1400 خرید خودرو در شرایط فعلی اقدام عاقلانه‌ای است یا اگر صبر کنیم، قیمت‌ها پایین می‌آیند؟ این پرسش ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است. نگاه خوش‌بینانه‌ای که...

موشکافی قیمت روز خودرو در ۱۴۰۰

موشکافی قیمت روز خودرو در 1400

خرید خودرو در شرایط فعلی اقدام عاقلانه‌ای است یا اگر صبر کنیم، قیمت‌ها پایین می‌آیند؟ این پرسش ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است. نگاه خوش‌بینانه‌ای که پس از پایان دوره ترامپ در دنیا رقم خورد، موجب شد از سال گذشته مردم ایران امیدوارانه به وقایع سیاسی و اقتصادی سال ۱۴۰۰ چشم بدوزند و برای خرید کالاهای اساسی مانند خودروی مصرفی دست نگه دارند؛ بلکه از این ستون به آن ستون فرجی شود و قیمت ماشین به تعادل برسد. ۱۴۰۰ فرا رسید و نه‌تنها خبری از تعادل نشد؛ بلکه صعود چندباره قیمت ارز موجب شد قیمت‌ روز خودرو از آنچه بود هم گران‌تر شود و سال با گرانی استارت خورد.

اگر از ابتدای سال قیمت روز خودرو را به‌طور مرتب در سایت همراه مکانیک دنبال کرده باشید، کاملا متوجه شده‌اید که قیمت‌ها در بازار خودرو به هیچ عنوان ثبات نداشته‌ و رکود در بازار حاکم شده است. در این شرایط، خودروهای داخلی و خارجی رقابتی نابرابر را تجربه می‌کردند. طی بازه‌های زمانی کوتاه در ۶ ماهه گذشته، قیمت خودروهای داخلی و وارداتی‌های صفر و کارکرده گاه در جهت و گاه خلاف جهت یک‌دیگر شنا کرده‌اند؛ تاجایی‌که ترسیم یک الگوی مناسب از رفتار بازار تقریبا میسر نیست. این مقاله با کمک مقاله « موشکافی قیمت روز خودرو در ۱۴۰۰ » از سایت همراه مکانیک نوشته است؛ همراه ما باشید.

آنچه به سر قیمت روز خودرو در نیمه اول سال ۱۴۰۰ آمده است …

قیمت روز خودرو یکی از مهم‎ترین مواردی است که تعداد زیادی از افراد آن را رصد می‌کنند. همان‌طور که همه می‌دانیم، وجود نوسانات شدید قیمتی در بازار که مدت‌ها است شاهد آن هستیم، دلیل جستجوهای هرروز مردم پیرامون قیمت خودرو است. افزایش‌های ناگهانی قیمت‌ ماشین، باعث ایجاد تغییر در رفتار خریداران خودرو نیز شده است. حال در ادامه چند اتفاق مهم که حسابی سروصدا کرد را با هم مرور می‌کنیم:

آیا پیش‌فروش‌های پیاپی و رونمایی‌های جدید، قیمت خودرو داخلی را کاهش داد؟!

قیمت خودرو داخلی؛ عبارتی است که در طول روز به کَرّات از گوشه ‎وکنار جامعه به گوش می‌رسد. باتوجه به این‌که بازار خودروی ایران، همواره تحت تاثیر چندین و چند عامل از جمله قانون واردات خودرو، وجود روند تصاعدی در قیمت ارز و… است؛ قیمت خودروهای داخلی نیز دست‌خوش تغییرات زیادی می‌شود. این خودروها و خودروهای مونتاژی، همواره سهم قابل‌توجهی از معاملات روز بازار را به خود اختصاص می‌دهند و تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در این تورنمنت خرید و فروش، بدون داشتن آگاهی لازم نسبت‌به قیمت بازار خودروهای داخلی، قطعا بازنده میدان خواهند بود.

در این شرایط پیش‌فروش‌ها و قرعه‌کشی‌های پیاپی سال ۱۴۰۰، صفر شدن تعهدات معوفقه خودروسازان بزرگی چون سایپا، ورود اندک مدل‌های جدید در بازه قیمتی ۴۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان به‌صورت تحویل فوری یا پیش‌فروش مدت‌دار توسط ایران‌خودرو، سایپا، بهمن‌موتور، کرمان‌موتور و مدیران‌خودرو نیز در عمل نتوانست آن‌گونه که باید و شاید قیمت‌ها را به ساحل آرامش برساند. پیش‌فروش‌های ایران‌خودرو و سایپا که بخش عمده سهم بازار خودروی ایران را در اختیار دارند نیز به‌علت عدم اعلام قیمت قطعی، قرعه‌کشی و تلاش ثبت‌نام کنندگان جهت تبدیل پول به کالای ارزشمند به‌جای خرید خودرو برای مصرف، موفقیتی نصیب تنظیم‌کنندگان بازار نکرد.

آیا پیش‌فروش‌های پیاپی و رونمایی‌های جدید، قیمت خودرو داخلی را کاهش داد؟!آیا زمزمه آزادسازی واردات، قیمت خودرو خارجی را تکان داد؟!

قیمت خودرو خارجی؛ عبارتی است که خیلی از ماشین‌بازها با شنیدن آن به یاد ماشین خارجی محبوب خود می‌افتند. ماشین‌های خارجی که هرسال با ایجاد تغییرات مختلفی در قیمت و شرایط خرید آن‌ها مواجه هستیم. زمانی‌ که قیمت خودروهای خارجی افزایش می‌یابند، شاهد افزایش در تقاضای نمونه‌های کارکرده این خودروها هستیم؛ که به‌دنبال آن نیاز برای اطلاع از قیمت خودرو خارجی کارکرده نیز افزایش می‌یابد.

در سال ۱۴۰۰ زمزمه‌های آزادسازی واردات با شرط و شروط مختلف گرچه در برهه‌ای خبر «افت ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی» را سر زبان‌ها افتاد و موجب شد بازار با واکنش هیجانی و روانی به‌خصوص در بخش خودروهای وارداتی کمی عقب‌نشینی قیمتی داشته باشد. اما سرانجام با اعلام ایرادات شورای نگهبان به طرح مجلسی‌ها برای تنظیم و سامان‌دهی بازار خودرو، روند قیمت‌ها از عقب‌نشینی به پیش‌روی تغییر مسیر داد.

پیش بینی آینده قیمت‌ خودروها در بازار ایران

قیمت خودروهای صفرکیلومتر داخلی طی تابستان ۱۴۰۰ به‌طور میانگین ۲۰ درصد افزایش یافته و محصولات چینی مونتاژی نیز به‌علت داخلی‌سازی نسبتا پایین افزایش قیمت بالاتری را در قیاس با محصولات پرتیراژتر تجربه کرده‌اند. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ پرونده بازار و قیمت خودرو با رکود بسته شود؛ اما با تغییر معادلات سیاسی و به تبع آن اقتصادی در سال ۱۴۰۱ و لغو احتمالی تحریم‌ها، می‌توان به کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودرو در ابتدای سال جدید امید بست. موضوعی که در صورت صعود دوباره قیمت‌ها در ۶ ماهه دوم سال، در عمل بهای خودروهای داخلی را به ابتدای ۱۴۰۰ بازمی‌گرداند و معجزه‌ای برای بازار رقم نمی‌زند. هرچند شاید تثبیت همان قیمت‌ها نیز در نهایت به از سرگیری معاملات در مقیاس کلان بیانجامد و یخ رکود را بشکند.

یک کلام، ختم کلام

آن‌چه عیان به نظر می‌رسد ادامه رکود معاملات خودرو و نوسان‌های مقطعی در صورت ادامه شرایط فعلی سیاسی و اقتصادی ایران است. البته با استقرار دولت جدید و از سرگیری تلاش وزارتخانه‌های مختلف و مجلس شورای اسلامی در راستای بهبود اوضاع اقتصادی کشور و تنظیم بازار خودرو این امید همچنان زنده است که تا پایان سال رویدادهای تازه‌ای در صنعت، اقتصاد و بازار کالاهای اساسی رقم بخورد. پس صادقانه باید بگوییم: «یک کلام، ختم کلام! اگر نیاز مبرم به خرید خودرو دارید، در انتظار معجزه در آینده نزدیک نباشید

منبع: خبرآنلاین

 

این خبر توسط شهروند خبرنگار ارسال شده و صحت آن توسط پایگاه خبری خبریفا رد یا تائید نمی شود

جهت ارسال خبر از طریق لینک زیر اقدام نمایید

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.