بنر ۱۳۵۰x 250 هدر سایت

پنجه به پنجه با مرگ برای یافتن جسد / خاطرات از عملیات هلال احمر

پنجه به پنجه با مرگ برای یافتن جسد - خبریفا

پنجه به پنجه با مرگ برای یافتن جسد

پنجه به پنجه با مرگ برای یافتن جسد  علی قیصرنژاد متولد ۱۳۶۹ صادره از رشت هستم.مدرس بین اللملی سیستم های CMAS و SNSI هستم. ساکن شهر تبریز هستم. دارای مدرک کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه پیام نور هستم. از سال ۹۵ در سازمان هلال احمر به عنوان نیروی داوطلب عضو هستم.

ماموریت ها به ترتیب اولیت

اولین ماموریت در سد الخلج شهرستان بستان آباد در تاریخ ۹۹/۳/۳۰ بود. من در منزل نشسته بود که از هلال احمر با من تماس گرفته و درخواست شرکت در ماموریت داده شد. که من قبول کرده و در میدان بسیج به نیروهای امدادی ملحق شده و به محل غرق شدگی اعزام شدم. که بلافاصله محل غرق شدگی را نشان و تجهیزات غواصی را حاضر کردم و به داخل آب رفتم. طی عملیات ۳ ساعته با وجود سردی آب و محدودیتی که در دید زیر آب داشتم توانستم از عمق ۱۰ متری آب فرد غرق شده را پیدا کرده و تحویل مراجع انتظامی دادم.

قبل از این تاریخ متاسفانه به دلیل برخی مشکلات در سازمان امداد و نجات مثل نبود نیروی متخصص در غواصی و برخی موارد دیگر از جمله مشکلات داوطلبی بودن پرداختی های حق ماموریت خیلی جزیی به افراد باعث می شد پتاسفانه نیرو هایی که پشتکار و علاقه مند به این کار هستن هیچ گاه پا به جلو نذاشته و تمامی ماموریت های سال های قبل با همکاری سازمان آتش نشانی و با موفقیت تیم های غواصی به اتمام برسد.

ماموریت دوم بعد از چند سال دوری من از تیم با درخواست سازمان و پیشنهاد مسئولین عضو تیم واکنش سریع استان شدم با مسئولیت نجاتگر غواص به ماموریت دوم اعزام شدم

با خبر از مرکز کنترل و هماهنگی هلال احمر تبریز در سد قیصرق شهرستان مهربان به مورخه ۹۹/۴/۸ یک پسر ۱۸ ساله غرق شده بود که با نیرو های امدادی به محل اعزام شدیم. بعد بررسی محل غرق شدگی و اماده سازی تجهیزات غواصی طی یک عملیات ۲ ساعته پیکر پسر نوجوان از عمق ۱۲ متری از آب به بیرون کشیدم.

بعد از مدتی در تاریخ ۹۹/۴/۱۱ خبر از غرق شدگی فرد دیگری که مذکر و سرباز راه آهن بوده به سمت سد نهند تبریز حرکت کرده و با بررسی محل و شاهدین حاضر در محل به زده طی یک عملیات ۲ ساعته توانستم از عمق ۱۰ متری آب از میان تاریکی پیکر پسر جوان را به بیرون کشیده و تحویل مراجع انتظامی دهم.

بعد از گذشت دو هفته با خبر از کنترل مرکز عملیات هلال احمر تبریز در تاریخ ۹۹/۴/۲۴ که گویای این بود فردی برای شنا کردن گه به سد تاجیار شهرستان سراب رفته و غرق شده بود به محل اعزام شده و طبق روال همیشگی به آب زده ولی با توجه به دید خوبی که در زیر آب داشتم نسبت به سد های دیگر با مشکل سردی بیش از حد آب روبه رو شده که از نظر علم غواصی خود مستعد مشکلاتی از جمله گرفتگی عضلات بدن و کاهش سریع دمای بدن که در آخر می تواند باهث‌به خواب رفتگی غواص و مرگ او در زیر آب شود مواجخ بودم.

ولی با تمام این مشکلات به آب زده و با گذشت ۳ ساعت جست و جو به تنهایی در زیر آب و خستگی هایی که هم از فشار ناشی از آب بر بدن وارد و پایین بودن دمای بیش از حد و استراحت کوتاهی باز به آب زده ولی این بار با کمک تیم غواصی رسیده از سازمان آتش نشانی و گذشت ۵ ساعت جستجو مداوم با آنها که مجموه ۸ ساعت عملیات غواصی در ارتفاع در آب سرد بود توانستم با کمک غواصان سازمان آتش نشانی پیکر جوان غرق شده را از عمق ۱۵ متری و از دل تاریکی به بیرون بکشیم و تحویل مراجع قضایی نماییم.

بعد از گذشت تقریبا یک ماه که خبر های غرق شدگی در سد های استان زیاد و پوشش های خبری از جوانب خبرگزاری ها به خوبی و عالی انجام میشد ولی متاسفانه باز هم شاهد غرق شدگی این بار در سد جوقان شهرستان بستان آباد بودیم
فرد غرق شده در سد جوقان پسری جوان ۲۸ ساله ای بود که در تاریخ ۹۹/۵/۱۰در سد ذکر شده جان خود را از دست داده بود
این بار هم طی خبر از مرکز عملیات هلال احمر به سمت سد جوقان حرکت کرده و بعد از طی مسافتی و بررسی محل غرق شدگی به آب زده که بعد از گذشت ۲ ساعت عملیات غواصی و مشکلاتی که این سد در زیر آب برای ما به وجود آورد که می توان به یکی از این مشکلانی وجود لجن خیلی نرم و سبکی که در کف آن وجود داشت و مثل یک باتلاق عمل می کرد پیکر پسر جوان را از عمق ۱۳ متری سد پیدا کرده و تحویل مراجع قضایی دهم.

امسال سالی بود در استان اذربایجان شرقی که غرق شدگی ها در سد ها خیلی بیشتر نسبت به سال های قبل بود. که روزنامه شهروند برای جلوگیری از غرق شدگی ها بعدی در استان اقدام به پویش غرق نشویم در کشور نمود
ولی با این همه تابستانی سخت را گذروندیم .

‌با این همه سختی که ما در کار غواصی داریم و مشکلاتی که در این کار گریبان گیر ماست جا دارد از مئسول تیم واکنش سریع استان جناب آقای احمد توفیقی تشکر کرده ولی همچنان این کار را ما به صورت داوطلبانه و فی سبیل الله انجام داده و متاسفانه همچنان بدون از حمایت مسئولین ذیرربط این کار را ادامه می دهم

این هست روایت تلخ یک نجاتگر غواص داوطلب

خبرنگار و عکاس: ناصرغلامی هوجقان

این خبر توسط شهروند خبرنگار ارسال شده و صحت آن توسط پایگاه خبری خبریفا رد یا تائید نمی شود

جهت ارسال خبر از طریق لینک زیر اقدام نمایید

 

شهروند خبرنگار خبریفا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.